Курсовете за шофьори учат само на паркиране и градско каране
Единствените умения, които реално в момента се преподават на шофьорските курсове са градско каране, като не е задължително да е в интензивно движение и самостоятелно паркиране.
Това заяви шефката на агенция „Безопасност на движението по пътищата“ на дебата „Карай умно, стигни жив“, посветена на новите правила за автоинструкторите, които предлага транспортното министерство. Дискусията е организирана от „24 часа“.
Заключенията на Крумова се основават на проучване, направено сред 2600 шофьори с по-малко от 5 години от вземането на книжка. 60% признават, че не са управлявали с висока скорост и на магистрала, 55% не са шофирали с намалена видимост по време на курса, обясни Крумова. Само 33% твърдят, че са придобили умението да шофират по време на курса, а половината след него сами, добави тя.
Това, което става по пътищата с младите водачи, просто вече не може да продължава, категоричен бе и зам.-министърът на транспорта Ангел Попов. Проверки на обученията, проведени в последните 3 седмици показва, че грешки има по цялата система, добави той.
В момента има 5284 вписани учебни автомобила, а само 1562 от тях са собственост на учебните центрове, добави зам.-министърът. Колите да са собственост на учебния център, а преподавателите да са на трудов договор са една от най-проблемните теми в предложенията на министерството.
„В продължение на повече от 2 години се водят дискусии за обучението на кандидатите за шофьори. И не се стигна до единно мнение и конкретни текстове. Заради това агенцията обобщи всички предложения в проект. За да се подобри качеството на обучението. Никакви други мотиви и виждания не сме имали. Искаме да намалим административната тежест. Електронна документация за разрешенията и промяната им, няма да се носят купища документи. В момента се прави оглед на автомобилите, издават се удостоверения за него и преподавателите. Това вече го няма – веднъж се вписва преподавател в регистъра и оттам нататък няма нужда от повече документи. Същото е и за автомобилите“, описа предложенията за нови правила към автошколите Бойко Рановски, шеф на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.
Не може учебният център да е на шестия етаж в жилищен блок, заради това предлагаме да са търговски обекти, добави той.