На 15 септември тържество в двора само за първолаци

12.08.2020 08:00 Ярослава Прохазкова
Носенето на маски в училищните коридори вероятно ще бъде разписано в протоколите.
Диян Стаматов

- Всеки директор с план за бързо преминаване

към онлайн обучение при нужда

- Началото присъствено за всички ученици

- Часовете почват стъпаловидно - идеята

е паралелките да не се засичат и ако има

инфектиран, в карантина да излиза само

класът му, а не цялото училище

Тържества в дворовете на училищата на 15 септември ще има само за първокласниците. Останалите ученици няма да бъдат поканени, за да няма струпвания в ситуация на коронавирус. Това е засега вариантът за старт на учебната година, обсъден от работна група в министерството на образованието.

“Няма как да забраниш на родителите, на бабите и дядовците на първолак да го изпратят при прекрачването на училищния праг, обикновено идват и много роднини и гости. Затова ще ограничим останалите деца”, каза за “24 часа” директорът на столичното 119-о СУ “Акад. Михаил Арнаудов” Диян Стаматов.

Според просветните експерти именно за 1-и клас социализацията е от изключително значение. А и на тази възраст дистанционната форма не е приложима, това ще обрече випуска на тотална неграмотност. За да е максимално безопасно физическото присъствие, най-лесно би било

децата от

1-и клас да се

разделят на две

Едната група ще се поема от основния учител на класа, другата - от педагога, който води занималнята, ще учат едновременно, но в различни помещения. Така ще се получат групи от по 11-12 деца.

Министерството на образованието и науката предвижда учебната година да започне във всички училища в страната присъствено при спазване на дистанция, дезинфекция и ползване на предпазни средства.

В случай на заразен учител или ученик ще се следват указанията на здравните инспекции, като

не се предвижда

затваряне на

цялото училище,

а само карантина за отделен клас, съобщиха от МОН.

Ако има повече заразени, може да се стигне до затваряне на училище за дните, в които се налага да се изчакат резултати от тестове и да се извърши старателна дезинфекция. В такива случаи може да се превключи на дистанционно обучение за няколко дни, но само за съответния клас или училище.

Ако се наложи да се правят

PCR тестове

на ученици и

учители, те ще

бъдат безплатни, каза министърът на здравеопазването проф. Костадин Ангелов.

Не е ясно обаче кой ще плаща тези на родителите на децата от клас с инфектиран ученик, предупреди Цвета Брестничка, председател на асоциация “Родители”.

В момента работна група от експерти от министерствата на образованието и на здравеопазването, както и от други институции, обсъждат изискванията за организация на обучението по време на епидемична обстановка. Но здравен протокол, който да зададе единни правила за всички образователни институции, още не е изготвен.

Сред неизясните засега въпроси е носенето на маски или шлемове в училищата. В някои страни от ЕС например вече обявиха, че маските са задължителни при излизане в коридорите. Малките ученици ще ги свалят на чина, големите в някои държави обаче ще са длъжни да са с маски и в час.

За България в протоколите, които МОН и МЗ подготвят, също

ще бъдат

изброени и

спецификите

за носене (или не)

на маски;

как да се провеждат часове като физическо, музика, информатика; провеждането на храненето в стола и други.

През оставащия месец до първия звънец училищата масово се запасяват с подходящи дезинфектанти.

Всяко от тях е с различна материална база, затова само трябва да избере как да организира часовете и отдиха, така че да има редовно почистване и контактите между децата да са максимално ограничени. Сред вариантите е часовете да почват по различно време. Така ще се избегне струпването сутрин на входа, ще се разминават и междучасията, обяснява Стаматов.

“Например първи клас ще започва в 7,45 ч, 15 минути по-късно ще започне 2-и клас и т.н. Същото ще важи и за учениците от 5-и до 7-и, които също ще влязат в сградата по различно време. Графикът на учебния процес, който изготвяме, ще е на

блокове по

всички предмети

Така ще има по-голяма продължителност на учебния час, но и много по-дълги междучасия”, каза директорът на 119-о. В него се обучават 1600 ученици.

Вероятно ще се влиза и излиза от различни входове - така, както това направиха всички детски градини, възстановили работа от началото на лятото.

Въпреки притесненията в образователната колегия и сред родителите Диян Стаматов обмисля

да работят

столът и

бюфетът,

за да не се налага децата да обикалят квартала и да влизат в различни магазини с много хора. Отделните випуски ще са с различни междучасия, затова и в стола и бюфета няма да се събират по много, смята директорът.

“Указанията ще бъдат обсъдени с широк кръг представители на образователната общност, с родители и социални партньори. Препоръките ще бъдат изготвени в период от време, достатъчен за организация на самите училища”, отговориха от МОН на запитването от “24 часа” докъде е стигнала организацията.

Ще бъдат предложени промени в наредбата за приобщаващо образование за залагане на

допълнителни

възможности

за наваксване

на пропуснат

учебен материал

при натрупани определен брой отсъствия.

Всяко училище ще получи право да избира и дали да прави реални родителски срещи, или те да са в дистанционна среда. При всички случаи е изключително важно родителите да бъдат информирани по всички канали за това как се променя учебната дейност, всички въведения да се съгласуват с тях, коментира Стаматов.

За планираното влизане в клас на учениците у нас министър Красимир Вълчев е информирал и Управителния съвет на Асоциацията на българските училища в чужбина. В края на юли той проведе работна среща с негови представители.

Вариантите пред

българските

неделни училища

в чужбина

зависят от епидемичната обстановка в съответната държава. Може да изберат онлайн, присътвено или смесено обучение, както и ако базата позволява, да разделят класовете на групи, обясни Вълчев. Според него обаче не трябва да се допуска продължително отсъствие на децата от класните стаи. По националната програма “Роден език и култура зад граница” се предвижда организиране на онлайн обучение на директори на български неделни училища.

Диян Стаматов, директор на столичното 119-о СУ и председател

на Съюза на работодателите в системата на народната просвета

Вярваме, че дистанционни

ще са само до 3 - 4 дни, за

да дезинфекцираме стаите

Броят на

кандидатстващите

учители е нараснал

в пъти, идват от

частните школи,

търсят сигурност

- Г-н Стаматов, как виждате началото на следващата учебна година в условията на коронавируса?

- Очертава се да бъде доста трудна. Всички учители, директори и родители трябва да положим максимални усилия за това да сме в реална училищна среда. Съвсем естествено е в началото да има притеснения, дълго време вече не сме в училище покрай COVID-19. А и

специалистите

твърдят, че третата

вълна от заразяване

ще бъде точно

с връщането на

учениците в училище Въпреки този житейски песимизъм реалността изисква да преодолеем това препятствие със стабилна организация.

Всяко училище трябва да направи свой график как да извърши спокойното преминаване от дистанционна в реална училищна среда и обратното.

Гласовете на родителите в момента са твърде противоречиви. Преплитат се мненията им, че дистанционното не е добро, със страха от връщането.

Най-трудно ще е в големите училища, които са на две смени. Аз като ръководител на много голямо училище съм поканил всички колеги да се върнат на работа на 1 септември, за да може много глави на едно място да измислим най-доброто за учебната година.

- А мисли ли се и за дистанционно обучение?

- За някои от часовете в прогимназиален и гимназиален етап е много добре да се приложи - за философския цикъл, география, биология, човек и природа. Те не изискват да се преподават в училище поне в първите дни. Това ще създаде възможност за гъвкавост. Но учителите ще преподават само в училище, не от вкъщи. А има и предмети, които са трудни за организиране онлайн, като физическото възпитание.

Пишат ми родители на деца с хронични заболявания, които са притеснени, разбира се. Преди началото на учебната година такива родители трябва да се срещнат с ръководствата на училищата, с класните ръководители, за да се подходи към децата индивидуално. За тях може да има самостоятелна или смесена форма на обучение. Трябва да има гъвкавост в такъв пандемичен период. С децата, които са добре здравословно, трябва да минем през този период.

Не може да кажем:

Няма да учим и няма

да правим нищо.

Това е много опасно

най-вече за децата, защото те са бъдещето, което трябва да бъде образовано.

- Готови ли са учителите за работа онлайн?

- По този въпрос те се разделят на 2 големи групи. Едната голяма група е от учителите, които се справиха отлично в карантината. През летните месеци от самоподготовка при тях дори има надграждане на уменията. За тях би било много лесно преминаването в дигитална среда. Другата голяма група обаче има сериозни опасения, те са 30-40% от всички учители. Те нямат необходимата подготовка за използване на дигитални ресурси. Моето мнение е, че в никакъв случай не трябва да мислим за преминаване 100% на дистанционно обучение. Ако се наложи, трябва да е от 3 до 4 дни евентуално за дезинфекция. До края на август ще има здравен протокол как ще реагираме, когато определена група ученици са с положителен COVID тест и за колко време даденият клас или училището затваря.

Лятото е и време, в което трябва да се купят дезинфектанти за цялата година или поне за първия срок. В момента са на много по-ниски цени спрямо края на март.

- Заредихте ли вашето училище с дезинфектанти?

- Преди седмица купихме доста голямо количество - сградата ни е много голяма. Отделихме около 7000 лв. По прости изчисления обаче дезинфектантите ще стигнат за напръскване на сградата 2 пъти, което май не е много. Само стаите в училището са 65.

- По кои предмети има дефицит на учители?

- Тази година няма дефицит на учители. Проведох събеседване по български, по английски и по математика. С изненада установих, че тази година броят на кандидатстващите за тези ключови предмети е нараснал в пъти.

Най-голям е броят

на кандидатите за

учители по английски език. Забелязвам, че колеги от различни частни школи покрай коронавируса сега се преориентират към много по-сигурна и стабилна система, каквато е училищната. Фирмите също преминаха в дистанционен режим и някои от тях са затворили или са намалили капацитета на ангажиментите.

- Притеснява ли ви нещо друго преди 15 септември?

- Ясно е, че в началото на учебната година ще има притеснения около коронавируса. Много важно е обаче да има стабилност по отношение на организацията на учебния процес, свързана с няколко чакани законодателни промени.

Важна е дейността на парламента, за да приеме и на 2-о четене промените в Закона за предучилищното и училищното образование, които предвиждат възможност за дистанционна работа по време на епидемия. В момента няма такъв разрешителен режим.

Второто важно е въвеждането на задължителна предучилищна грижа и за 4-годишните и предвидените средства за базата и за намаляване на таксите. Това са законодателни дейности, за които е важна стабилността на държавата.

Тя е важна и за последната стъпка от предвиденото увеличение на средствата за учителските заплати. То няма как да се реализира, ако няма закон за държавния бюджет за 2021 година.

15 минути със

заразен ученик

– карантина

за 2 седмици

Учениците и учителите, които прекарат повече от 15 минути в класна стая с потвърден случай на COVID-19, трябва да изкарат 2-седмична карантина, сочат последните насоки на Европейския център за превенция и контрол на заболяванията (ЕЦПКЗ). В училищна обстановка такъв контакт би се считал за “близък” и се определя с висок риск от заразяване.

Според съветите на центъра лицата, които са имали близки контакти, трябва да се подложат на карантина у дома, ако това е възможно. ЕЦПКЗ посочва, че по-малко от 5% от общите случаи на COVID-19, докладвани в ЕС, са сред деца. Те обаче отделят същите количества вирус, колкото възрастните, затова предаването от дете на дете не е рядкост.

Същевременно учебната година в Германия започна и всяка провинция решава сама как ще протича учебният процес. В Берлин се изисква и учениците, и учителите да носят маски в коридорите на училищата, но не и в класните стаи и на спортните площадки. Спортовете, занятията по музика и театър са разрешени, но при спазване на ограничения.

Училищата в Шотландия също отвориха, въпреки че 45% от учителите казват, че не е безопасно да започва учебната година.

Броят на новите случаи на COVID-19 сред децата в САЩ нарасна с 40% през последните две седмици на юли, сочи доклад, публикуван само седмици преди евентуалното отваряне на училищата. Президентът Доналд Тръмп настоява присъствените занятия да започнат навреме. (24часа)

Други от Новини

Младеж заби кола в дере в Айтос, пострадаха 15-годишно момиче и мъж на 20 г.

15-годишно момиче и нейният спътник на 20 г. пострадаха при катастрофа в Айтос, причинена от млад шофьор с едва няколко месеца стаж зад волана. По данни на полицията около 23,25 ч

Съдът в Добрич остави в ареста мъж, шофирал след употреба на алкохол и дрога

Състав на Районния съд в Добрич уважи искането на Районната прокуратура за налагане на най-тежката мярка за неотклонение спрямо 27-годишен мъж, привлечен в качеството му на обвиняем за това

Управителят на проверения ресторант: Собствениците са гърци, полицаите не искаха документи

„Бяхме си на работа и дойдоха полицаи на проверка, дори не влязоха в ресторанта. Бяха отвън, всичко беше за 15-20 мин. Нито са искали документи, нито са проверявали персонала, клиентите

Радев към деца сираци: Мечти, воля и усилия - те са гаранция за вашия успех

Иска се увереност, искат се мечти, искат се воля и усилия, защото те са гаранцията за вашия успех. С тези думи президентът Румен Радев се обърна към близо 100 младежи в неравностойно положение

Задържаха мъж, влязъл в шадравана в центъра на Русе

Мъж бе арестуван в Русе, след като влезе в шадравана в центъра на града. Това видя репортер на БТА. Сигналът, че в шадравана има мъж с неадекватно поведение

>