Ремонтът на неравния асфалт на магистрала “Тракия” между Опълченец и Стара Загора ще струва поне 60 млн. лева

03.07.2020 15:11 Ваньо Стоилов
На 5 октомври 2007 г. тогавашният премиер Сергей Станишев откри тържествено участъка между Свобода и отбивката за Стара Загора с дължина 23 км. Днес той се нуждае от ремонт.
През август 2003 г. строителният министър Валентин Церовски (днес покойник) инспектира строителството между Оризово и Стара Загора.
Преди 13 г. строителите на магистрала “Тракия” отчетоха, че полагат на час по 200 тона асфалт.

При строителството на лот 1 са участвали около 230 подизпълнители

До месец ще бъде готов проектът за цялостен ремонт на отсечката между село Опълченец и Стара Загора на магистрала “Тракия” - между километър 156, откъдето започва област Стара Загора, до километър 208 на изток, където е отбивката за областния център.

По предварителна информация изпълнението на този проект ще струва най-малко 60 млн. лева.

Но дали и кога то ще започне, зависи от това дали държавата ще успее да осигури финансирането на ремонта. Той се налага заради възникналите неравности по пътното трасе - на много места асфалтът е на вълни. Заради това преди 3 години на част от този участък - между километър 168 - връзката с магистрала “Марица”, до километър 208, бе наложено ограничение на скоростта до 90 км/ч. Засега то е до 31 декември, но при необходимост този срок ще бъде удължен.

Ограничението се налага, защото при по-висока скорост автомобилите могат да се повредят или дори да изхвърчат от пътното платно, обясняват от Пътната полиция. Униформените в Стара Загора следят с мобилни камери дали на тези 40 километра, за които важи ограначението, то се спазва.

В края на юни от ОД на МВР в Стара Загора съобщиха, че от началото на годината на магистралите “Тракия” и “Марица” с камери за контрол на скоростните режими на територията на областната дирекция на полицията са установени 4439 нарушения, без да се уточнява точно колко са те на въпросния участък. И предупредиха, че

в летните месеци

контролът ще

бъде засилен

За миналата година обаче само в 37-те км с ограничение от 90 км/ч мобилните камери на КАТ са засекли 8442-ма да карат с поне 100 км/ч. Дирекцията разполага с 2 преносими камери и една тринога.

Тази част от магистралата, която “се нагъна”, е известна като лот 1 и струва 148 млн. лева. Част от него - между Оризово и Чирпан, бе открита през юли 2006 г.

Последната 23-километрова отсечка от лот 1 - между село Свобода, Чирпанско, и Стара Загора, бе пусната в експлоатация от премиера Сергей Станишев на 5 октомври 2007 г. Главен изпълнител на лота бе сдружението на фирми “Рънуей БГ”, в което основна роля се падаше на старозагорското дружество Пи Ес Ай. Гаранционният срок на този обект отдавна е изтекъл - той бил 10 години за съоръженията по пътя, и 5 години - за асфалта. През този период поне такива драстични проблеми не са възниквали.

През 2007 г. “24 часа” писа, че в отсечката Свобода - Стара Загора е постигнат рекорд, като на час там средно се полагаха по 200 тона асфалт, а за 7 месеца общо в тази част от магистралата бяха положени 330 хил. тона. С днешна дата не е ясно дали това бързане не е причина за сегашните проблеми.

Още тогава стана ясно, че в различните етапи на строителството на лот 1 са участвали около 230 подизпълнители, включително фирми от Гърция и Турция. Гърците са участвали при земните работи, а турците - при подготовката на фракциите от трошен камък, положени в основата на пътя.

Специално за “24 часа” участници в строителството уточниха, че на този участък от магистрала “Тракия” не е полагана пепелина - отпадък от подземните рудници на “Марбас”, която от години бе складирана на огромни купчини между село Радиево и Димитровград.

По-късно тя наистина е извозена и положена в основата на магистралата, но в района между Стара Загора и Нова Загора, чийто изпълнител бе фирма “Трейс”. Точно този участък сега е в много добро състояние и няма проблеми, казват строители на пътища.

Две години след

като бе пуснат

лот 1, се заговори,

че предстоят

пътни драми

и че асфалтът става на коловози заради скрити дефекти в основния проект, който бил още от 1998 година, но въпреки това се работело по него.

Заради тези дефекти строителите били принудени да правят компромиси с качеството. Тогава експерти обясниха, че по този проект например пръстта на трасето не се изгребвала докрай и не се стигало до стабилна основа. Така и не се намерили допълнително пари за това.

По тази причина подпочвените води лесно превръщали в каша пръстта под камъните, върху които бил положен асфалтът, и трасето лесно можело да хлътне.

Други от От страната и света

Радев връчва мандати през януари - да не развалят сега на хората празниците (Обзор)

Иска партиите да гарантират честни избори чрез 100% машинен вот, но засичане с ръчно броене Рулетката с мандатите ще се завърти след Нова година. Това обяви президентът Румен Радев в последния ден на

Спират шести блок на АЕЦ „Козлодуй” на 22 декември

Планира се на 22 декември шести блок на АЕЦ „Козлодуй" да бъде спрян заради повреда на защитно мембранно устройство на сепаратор паропрегревател на турбината

bTV: Цънцарова и Йочев не са уволнени

bTV води диалог с Мария Цънцарова и обсъжда възможности за развитие на програмното съдържание с нейно активно участие през новата година, което е стандартна практика

24-годишната Мария е починала внезапно в Благоевград от белодробна емболия

Внезапно починалото 24-годишно момиче в Благоевград снощи никога не е пушило и употребявало алкохол, каза пред "24 часа" лелята Зорница Трушева. Жената е категорична

Депутатите почиват месец, звънецът ще бие 14 дни след Нова година (Обзор)

Проф. Андрей Чорбанов напусна ИТН Почти месец ваканция ще имат депутатите, след като приеха набързо удължителния бюджет преди три дни и така избегнаха риска от извънредни заседания по Коледа

>