Заради коронавируса спортната зала вече е навсякъде
Въпреки постепенното смекчаване на ограниченията, въведени заради коронавируса, спортните и фитнес зали в момента са изправени пред вълна от фалити. Браншът търси спасението си в дигиталното пространство.
Гледам към екрана на компютъра си и издишам с мантрата "Ом" както в домовете си правят още десетина жени. Учителката ни по йога напоследък преподава чрез видеоконферентната платформа Zoom. При това тя далеч не е единствената.
Заради кризата с коронавируса всички фитнес и спортни зали трябваше да затворят врати. Сега много от тях прибягват до предлагане на онлайн курсове чрез Facebook, Instagram или Zoom и от 15 март броят на домашните тренировки се е увеличил с над 200 %. Привърженици на мотото "Тренирай. По всяко време. Навсякъде" има и в най-малките жилища, в краен случай и спалнята става за спортна зала.
Холивуд даде пример - прочути звезди и местни звездички се борят кой да ни накара да се потим. Трейси Андерсън, фитнес инструкторка на актрисата Гуинет Полтроу и други знаменитости, предлага виртуално лични тренировки. Танцьорът и хореограф Райън Хъфингтън няколко пъти седмично поздравява хиляди фенове с добре дошли на ПотФест (SweatFest) - едночасова танцова тренировка, която предава по Instagram. Robinson, немско подразделение на туристическия конгломерат TUI, заради коронавируса също пусна в интернет курсовете си Wellfit.
Ограниченията заради коронавируса сега поетапно биват отменяни, но светът на фитнеса никога няма да бъде същият. Множество малки студиа и инструктори на свободна практика няма да преживеят икономически кризата. Печалбите им са твърде ниски, за да понесат временното затваряне и очакваното намаляване на клиентите, при това като след отварянето се спазват новите хигиенни стандарти. Тази тенденция кара дори доскорошните компании за пример да се задълбочат в дигитализацията.
Вчера любимци на инвеститорите, днес - съкращения
В началото на януари американският стартъп ClassPass в бе определен за първия "еднорог"* на новото десетилетие, след като достигна пазарна капитализация от 1 милиард долара. Той предлага на клиентите си срещу месечна такса достъп до множество фитнес и спортни курсове в частни студия. Вирусът обаче удари безмилостно и в началото на април, след затварянето на повечето от 30 000-те й партньори в 30 държави, дейността на компанията почти бе заличена. Оборотът й се срина с 95 процента, а над половината от 700-те служители бяха съкратени или изпратени в отпуска.
Европейският й конкурент - германската спортна платформа Urban Sports Club засега не съобщава цифри.
Ясно е обаче, че търсенето на нов бизнес модел по принуда води към интернет. Който успее да изгради във виртуалното пространство собствена общност и да поддържа правилно отношенията с членовете й, трябва да има също така дигитални умения, техническо оборудване и талант да забавлява хората. Необходимо е обаче и много търпение, тъй като фитнесът се превърна в маратон.
Все пак усилието може да се отплати. Пазарът за уелнес курсове и тренировки с оборота си от 94 милиарда долара е огромен - през 2018 година в него са участвали 210 000 клубове с близо 183 милиона членове. Ковид-19 обаче брутално спря растежа му. Според оценки на американската браншова организация IHRSA клубовете в момента губят общо 1,23 милиарда долара. Всяка седмица!
Възможно е и да бъде открита неподозирана до момента дигитална златна мина. Една американска компания показва нагледно как кибер-уелнесът и дигиталният спорт могат да носят пари. Peloton е основана през 2013 година като доставчик на велотренажори и оттогава е продала 577 000 велотренажора и пътеки за бягане. От средата на март акциите й бързо поскъпват и причината не са велотренажорите, струващи над 2300 евро. Компанията расте благодарение на Peloton Digital - платена услуга, която дава достъп до хиляди класове на живо и при поискване навсякъде, по всяко време, с или без използване на оборудване.
COVID-19 като допинг
Членството в услугата, предлагана чрез мобилно приложение, дава възможност на желаещите да спортуват да се включат в класове по йога, да правят кардио упражнения или да слушат аудио-тренировки с любими лични инструктори докато тичат. Маркетинговото послание към новия потребител, формулирано от шефа на компанията Джон Фоли, гласи "влюби се в преживяването Peloton". От пускането на мобилното приложение през 2018 година към него непрекъснато се добавят нови и нови функции. Договорено е сътрудничество с Apple (и неговия iWatch) и Fire TV на Amazon, като по този начин преживяването непрекъсната се подобрява. Междувременно много хотели са едновременно клиенти и партньори на компанията. Силно влюбените членове на услугата на Peloton дори могат да намерят място за спорт, оборудвано с любимия им велотренажор.
Нищо чудно, че за тази компания COVID-19 се оказа не проклятие, а допинг. На 16 март Peloton започна кампания за безплатно 90-дневно включване на нови абонати. Съответно, мобилното приложение бързо се изкачи в класацията на Apple Store за здраве и фитнес от 35-о на 9-о място. Маркетинговият щурм се отплати - след дъното, ударено в средата на март, цената на акциите на компанията продължава непрекъснато да расте и в момента е рекордно висока. Очевидно Peloton докосва сърцата не само на спортистите, но и на инвеститорите.
При тази тенденция, може би някой ден под киберспортове няма да се разбира само компютърни игри, а нещо, което наистина те кара да хвърляш пот. (БТА)
*компания еднорог - стартъп с пазарна капитализация от над 1 милиард долара. Сред най-известните примери са Uber и Airbnb.