За куриерите криза няма - 10 до 25% ръст на доставките

04.05.2020 09:19 Марияна Бойкова
Бизнесът на куриерите процъфтява заради повечето поръчки за вкъщи.
Онлайн поръчките на дрехи и обувки са на второ място след заявките за доставка на храни.

Стоенето вкъщи донесе бум на поръчките

След търговските вериги и ресторанти, аптеки и малки бизнеси организират доставки до клиентите

Имате доставка, се чува все по-често по домофони, мобилни телефони, пише го в имейли. Докато повечето от хората са си вкъщи заради наложените ограничения, се оказва, че има бизнеси в периода на извънредната ситуация, които работят повече от преди. 

След въвеждането на 13 март на извънредно положение куриерските фирми отбелязват ръст на поръчките.

Поне 10% увеличение на пратките са забелязали от компания “Европът”, казва Светла Костова - изпълнителен директор. В началото на извънредното положение имало спад заради затворените офиси. Но следва

бум на

търговията

от онлайн

дрогериите

- поръчват се санитарни материали, маски, ръкавици, дезинфектанти, хранителни добавки. Не са спрели и доставките от онлайн магазините за дрехи и обувки.

От “Еконт Експрес” също потвърждават, че са се увеличили доставките им, но не се ангажират с процент. От друга голяма куриерска компания обаче заявяват, че почти няма ръст или той е несъществен.

От “Спиди” не поискаха да коментират, но от тримесечния им отчет - до 31 март, става ясно, че приходите им имат ръст от 16% до 37,5 млн. лв., ръстът на пратките е 25,4%, или 8 млн. броя. Повечето са заради

увеличаващата

се тежест на

индивидуалните

клиенти

и онлайн търговията.

В първите две седмици на карантината - от 13 март нататък, се забелязва и промяна в предпочитанията на клиентите към точката за доставка. Докато през последните години те бяха основно за офиси и трайно нарастваха, през последните седмици се наблюдават засилени заявки за доставки до домашен адрес , пише в отчета на компанията.

И от другите куриерски фирми отчитат, че в първите дни на ограничителните мерки заради COVID-19 затварянето на офисите е намалило пратките за бизнеса. Затова пък се увеличават тези на адрес и това балансира. Тоест хората, които работят от вкъщи, пренастройват пратките си към вкъщи.

Основният ръст в момента идва и от това, че много търговци са минали на онлайн магазини, отварят платформи в интернет. Забелязва се, че има доста пратки и от вериги за техника.

Много от онлайн търговците обаче отказвали връщане на стоката, примерно обувки, заради пандемията от коронавирус. Така се затруднява практиката хора да си поръчват два чифта обувки и да могат да върнат единия. Имало такъв случай в Исперих, казват от една от големите куриерски компании.

В живот с коронавирус са нараснали изискванията на хората към качеството на услугата, казват от една от най-големите куриерски компании. Те са към обработката на пратката, санитарните условия, точността на графика за доставка.

Едно от затрудненията на куриерските фирми е спазването на сроковете, когато пратките са между градовете. КПП-тата и проверката на декларации забавя колите им. Фирмите са предлагали зелени коридори за превозвачите, но това вътре в страната не е направено. Една от големите компании е публикувала на сайта си на 9 април, че са възможни забавяния на доставките за София и София - област. Тя поднася извиненията си.

От КРС преди време са поискали от компаниите да отговорят на въпроси, зададени от ЕК, за затрудненията в условията на коронавирус. Едно от тях е тъкмо забавянето на транспорта.

От онлайн магазини дойдоха сигнали, че куриерски фирми вдигали цените, тоест

искат

по-голяма

отстъпка

от търговеца

за себе си,

стигали са дори до 35-40%. Нито една от големите куриерски фирми не потвърди това. Неофициално от една от тях коментираха, че е възможно онлайн търговци да твърдят това, защото самите те са вдигнали цените, но го прехвърлят на куриерските фирми.

От “Еконт” казаха, че веднага след обявяването на извънредното положение – от 13 март до 1 април, в знак на съпричастност са намалили цените на услугите си с 20%.

От “Европът” съобщават на сайта си, че от 16 март до края на извънредното положение за всяка пратка, заплатена в брой при подаването или получаването, се прави отстъпка от 25% от цената на куриерската услуга.

Развива се и друг сегмент - ресторанти, аптеки, малки бизнеси сами организират доставки до клиентите си. Досега това са правели големи вериги на техника.

Друга тенденция е, че магазини се обединяват с онлайн платформи за доставки. Така се избягва изчакването пред магазини. Доставки има за млечни и месни продукти, консерви, напитки, кафе, захарни изделия и други, като кръгът от предлаганите стоки се увеличава.

Наскоро отвори нова онлайн платформа за доставка на храни, козметика, стоки за дома и офиса, като това са най-вече санитарни материали, за майки и деца.

Друга платформа за доставка на храни пък задели на сайта си сегмент за маски и дезинфектанти, както и за продукти от малки ферми.

И докато при куриерите, които развиват дейност в страната, има ръст, то при спедиторите, които работят с бизнеса, има голямо колебание.

Председателят на УС на Националното сдружение на българските спедитори Явор Пантелеев казва, че при някои фирми има спад от 10 до 65%. И дава пример с компаниите, които са свързани с автомобилната индустрия.

Докато с доставките на стоки за земеделието – семена и препарати, нещата са стабилни. И докато вече почти по график върви автомобилният транспорт, продължават затрудненията с въздушния.

А отварянето на китайската икономика е вдигнало търсенето на корабни места и цените се покачили. В кризата корабните компании са се оказали по-гъвкави от железниците. Контейнери от Испания стигат до Солун, а оттам с камиони към България. С кораби се превозват и стоки от Европа за Иран.

Но най-бързо реагирал автомобилният транспорт. А и заради спада на цените на горивата превозът с камиони е поевтинял. 

След поръчките

онлайн за храна

сега се търсят

фитнес уреди за дома

и електронни игри

Албена Арабаджиева

Онлайн поръчките на храна продължават да доминират в условията на пандемия, но потребителите вече се насочват и към други стоки, с които да задоволим хобитата си – като например фитнес уреди и електронни игри.

Според проучване на онлайн платформата Stackline сред топпоръчките по интернет на американците са именно фитнес уреди. Продажбите на тежести за тренировки у дома са нараснали с 307% през март спрямо година назад. Интересно е, че още по-голям ръст има при хлебопекарните – 652%. Скок на фитнес уредите има и в България.

След въвеждането на извънредното положение у нас с 99% са скочили онлайн плащанията за дигитални стоки и услуги, като значителна част от този ръст се дължи на абонаментите за електронни игри и конзоли. Това сочи проучване на дигиталния портфейл phyre.

Но все пак хората продължават да си поръчват храна. Например анкета на платформата Broshura.bg сочи, че 53% от анкетираните над 1300 души предпочитат дистанционните покупки, а 61% споделят, че в електронната им кошница най-често попадат хранителни стоки. Още в началото на април поръчките на приготвено ядене отбелязаха двуцифрени ръстове, отчетоха тогава куриерски компании. Изненадващо категорията на второ място е дрехи, обувки и аксесоари, въпреки че в началото на карантината този сектор в световен мащаб се изправи пред големи затруднения и не се радваше на онлайн интерес. Трета позиция заемат дребната техника и стоки за градината и дома. От магазините за електроника отбелязват силно увеличение на търсенето на лаптопи и аксесоари към тях – почти три пъти повече.

Важно при пазаруването онлайн е да проверяваме сайтовете, от които поръчваме, да сравняваме различни продукти и да проверим условията за доставка или връщане на артикула, предупреждава Комисията за защита на потребителите. Особено внимателни трябва да сме, когато пазаруваме през социалните мрежи, в които най-често се срещат измами. Не трябва да се доверяваме на прекалено евтини стоки или пък на чудодейни такива.

Онлайн поръчките на дрехи и обувки са на второ място след заявките за доставка на храни.

Други от От страната и света

Шефът на СДВР: Камерите в тоалетните на училището са монтирани преди 1-2 месеца

Незаконните камери в тоалетните в 138-о училище са монтирани преди около 1-2 месеца. Това заяви директорът на СДВР главен комисар Любомир Николов. Така той опроверга директора на училището Александър

Пеевски отвори мистичния си кабинет, после отчете: пазят го четирима от НСО със заплати от 3 до 4 хил. лева, колата е на ДПС (Обзор)

Стая 222А превърната в музей на сглобката, няма кухня и легло Четирима гардове от НСО пазят лидера на ДПС Делян Пеевски, а колата, с която го возят, е предоставена на службата от партията, т.е

Българка покори Южния полюс след 110 км ски преход

Мариета Георгиева стана първата българка, изминала разстоянието от т.нар. последен градус до географския Южен полюс. След изкачването на връх Винсън в Антарктида тя успешно завърши 110-километров ски

“24 часа” и “Космос” отличени от Техническия университет - София, показват разбираемо науката

Медийната платформа "24 часа" популяризира науката по разбираем за широката публика начин. Това е причината да бъде отличена с почетен плакет - знак от ректора на Техническия университет - София

Фонд "Земеделие" изплати над 14 милиона лева помощи на пчелари

Държавен фонд „Земеделие" (ДФЗ) изплати над 14 млн. лв. (14 289 726 лв.) на 1212 земеделски стопани, кандидати по интервенция „Биологично пчеларство", съобщиха от ведомството

>