Как се преобърнаха потребителските навици на гърците
Рязката промяна, която предизвиква пандемията от коронавируса в живота на всички, води и до преобръщане на потребителските навици на гърците, показва проучване на маркетинговата компания "Нилсен" (Nielsen).
Гърците вече пълнят кошницата си повече, но по-малко пъти, готвят вкъщи и почистват дома си по-често, отколкото в миналото. Това е един от изводите на проучването на "Нилсен", според което 49 процента от гърците декларират, че имат намерение в бъдеще да посещават по-рядко физически магазини за хранителни стоки (супермаркети) в явен опит да ограничат колкото е възможно контакта си с други хора, предаде БТА.
Това тяхно намерение на свой ред има отражение върху магазините, които избират за пазаруване, защото намаляват броя на посещенията си и увеличават обема на покупките си. Както се вижда от проучването, най-големите магазини с площ над 2500 кв.м. са онези, които се развиват с най-висок темп - 20,1 процента. Следват големите супермаркети (1000 - 2500 кв.м. търговска площ), които са увеличили продажбите си в сравнение със съответния период на първото тримесечие на миналата година с 12,1 процента.
Завръщане към домашната кухня
В същия момент почти един от всеки двама гърци (46 процента) заявява, че заради пандемията вече готви и се храни повече у дома - една тенденция, която се потвърждава и от данните за продажбите в организираната търговия на дребно, доколкото много категории стоки, свързани с кулинарията и сладкарството, които в миналото не бяха в челото на потребителското търсене, са регистрирали вече внушителни проценти на нарастване на продажбите.
Специално при брашното се наблюдава увеличение на продажбите със 141,3 процента, при солта - с 55,8 процента, при сметаната - с 33 процента, при яйцата - с 36,9 процента и при маргарина - с 22,5 процента.
Успоредно с това обстоятелството, че потребителите прекарват много повече време вкъщи, вече е оказало въздействие в посока нагоре върху консумацията на различни категории снаксове, като например продажбите на ядки са се увеличили с 29,9 процента, на шоколад - с 14,5 процента, но и на бисквити - с 10,8 процента.
На обратния полюс, пак според проучването за търговията на дребно на "Нилсен", съществено забавяне в продажбите се наблюдава при някои от основните категории алкохолни питиета, сред които водката, която през последните 5 седмици на първото тримесечие регистрира отрицателна тенденция от 2,2 процента в сравнение със същия период на 2019 г. Двуцифрен пък е спадът в категорията на бирата (11,1 процента). Изключение се наблюдава в категорията на узото и ракията, където се регистрира нарастване на продажбите в сравнение с миналата година с 23,2 процента.
Акцент върху чистотата
В същия момент значителна и същевременно напълно очаквана е промяната в потребителските навици по отношение на чистотата и личната хигиена.
88 процента от гърците декларират, че заради Ковид-19 мият много по-често ръцете си - обстоятелство, което се потвърждава и от данните за продажбите в категорията на сапуните (течни и калъпи), в която оборотът се е увеличил над двойно (208,4 процента). И накрая, продължават да нарастват продажбите в категориите на белината и на почистващите препарати за дома (съответно със 155,8 и 123,3 процента), защото, както декларират около седем от десет гърци (67 процента), заради пандемията те чистят дома си много по-често, отколкото преди.