Препоръчват в училищата да се преподават електронно и нови знания на учениците

24.03.2020 11:48

През изминалата седмица стартирахме обучение в електронна среда. През първите дни целта беше да осигурим организационно и технологично обучението, и да компенсираме част от пропуснатите вече дни за упражнение и затвърждаване на знания. Никой от нас не беше готов за тази ситуация, но благодарение на вас се справихме. Благодарим ви за усилията, енергията и ентусиазма, които вложихте. Към днешна дата, това което можем да кажем с висока степен на вероятност е, че преустановяването на присъствената форма на обучение в училищата ще продължи поне до 13 април 2020 година. Това ни изправя пред задачата да направим електронната форма на обучение още по-пълноценна, се казва в указания до директорите и учителите на министъра на образованието и науката за оптимизиране работата на училищата за обучение в електронна среда, публикувани от РУО в София-град.

В указанията до директорите и учителите се посочва, че в следващите дни усилията трябва да са насочени към това да се започне, там където това не е направено, с преподаването на нови знания. Тъй като синхронната форма на дистанционно обучение се сблъсква с редица ограничения /достатъчно електронни устройства във всяко семейство, наличен и достатъчно бърз интернет, здравословно допустимо време за работа с екран и др./, препоръчва се редуването й с асинхронна форма. По преценка на учителите могат да се редуват с уроци за упражнения, повторение, обобщение и т.н., както и преподаването на нови знания чрез синхронна и асинхронна форма. Препоръчва се

по-пълноценно използване на възможностите на проектно-базираното обучение, при което на учениците се поставя конкретна задача - дневна, седмична или с по-дълъг срок, която може да бъде изпълнена само след извършването на предварителна подготовка - търсене, подбор, анализ и използване на информация от различни източници, и е възможност за придобиване и проявление на редица ключови умения.

Препоръчва се да се подобри организацията за дневната натовареност за учениците и по-координирано възлагане на задачи от различните учители в 5-12-ти клас. Директорите и класните ръководители е необходимо да направят още веднъж анализ на организацията на работа /кой учител с кои ученици по кое време и колко работи/, така че дневната натовареност на учениците от 1-7-ми клас да е до 6 астрономически часа, а на учениците от 8-12-ти клас - до 7 астрономически часа, като

се има предвид, че част от това време не е в електронна среда. Извън тези часове учениците могат да бъдат насърчени да ползват допълнителни образователни ресурси. Разпределението на часовете от разстояние не е необходимо да повтаря седмичното разписание. Няма необходимост от утвърждаване на това разпределение, целта е да се направи координация между учителите на съответната паралелка, така че да не се допуска струпване на часове.

Важна препоръка е приоритетно да се залагат уроци по български език и литература, математика, природни науки, обществени науки, но това не отхвърля възможността да се включат и часове по чужд език или друг предмет, който за конкретния клас или випуск е от особено значение. Работата в областта на изкуствата и технологиите може да е ефективна и чрез проектно-базирано обучение, при което се поставят индивидуални или екипни задачи за създаване на продукт, за изготвяне на проект, за изработване на презентация и т.н., а в областта на спорта - чрез препоръки за поддържане на физическата активност и изпълнение на леки физически упражнения в домашни условия между отделните уроци по останалите предмети. Необходимо е максимално да се ограничат задачите, които изискват разпечатване на материали.

Препоръчва се да се запазят и усилят положителните нагласи за учене в електронна среда, като на този етап не се отбелязват оценки в училищната документация, а учителят следи ангажираността и активността на всеки свой ученик. Преподавателите могат да си водят бележки за работата и за напредъка на учениците си и при необходимост да предоставят обратна връзка на родителите.

Необходимо е да се премине към работа с електронни платформи от учителите, които досега не са ги използвали, тъй като те предоставят възможност за по-пълноценно обучение и улесняват отчетността. Интернет приложения, социални мрежи или електронна поща могат да продължат да се използват за връзка с родителите. Училищата по техен избор могат да продължат да работят с познатите им платформи и ресурси. Обръщаме се внимание, че в бъдеще чрез създадените профили на учителите и учениците в домейна на МОН - edu.mon.bg, ще се осигурява всяка интеграция с информационните системи на Министерството на образованието и науката. Затова създадените акаунти на учениците и учителите трябва да им бъдат предоставени в разумен срок. Важно е да отбележи, че самите профили са в МОН, а не в Майкрософт. Министерството на образованието и науката е осигурило интеграция на тези профили и безплатна поддръжка за платформата Майкрософт Тиймс, като ползването й не е задължително в този момент, а е възможност.

Трябва да се създаде още по-интензивна среда за взаимопомощ между учителите и училищата чрез споделяне на опит, практики, електронни ресурси, консултации за работа в електронна среда. Директорите трябва да намерят подход за подкрепа на учителите, които не са включени /изцяло или пълноценно/ в електронната форма на обучение.

За професионалните гимназии е подходящо да се организират интегрирани уроци по теория и практика, да се даде приоритет на теоретичните учебни часове и да се редуцират практическите до практико-приложни разработки, проекти, чертежи, изследователски дейности и др. и/или отложи за по-късен етап групиране на учебните часове за учебна практика в зависимост от спецификата на професията.

Подготовката на 12-ти клас за ДИППК е водеща, но основно върху вече взетия материал до края на първия срок. За учениците, които не са обхванати в обучение от разстояние, ще се пренастрои проектът "Подкрепа за успех" с цел включването им в допълнителни присъствени занимания след възстановяване на учебния процес в училищата.

Други от От страната и света

Шефът на СДВР: Камерите в тоалетните на училището са монтирани преди 1-2 месеца

Незаконните камери в тоалетните в 138-о училище са монтирани преди около 1-2 месеца. Това заяви директорът на СДВР главен комисар Любомир Николов. Така той опроверга директора на училището Александър

Пеевски отвори мистичния си кабинет, после отчете: пазят го четирима от НСО със заплати от 3 до 4 хил. лева, колата е на ДПС (Обзор)

Стая 222А превърната в музей на сглобката, няма кухня и легло Четирима гардове от НСО пазят лидера на ДПС Делян Пеевски, а колата, с която го возят, е предоставена на службата от партията, т.е

Българка покори Южния полюс след 110 км ски преход

Мариета Георгиева стана първата българка, изминала разстоянието от т.нар. последен градус до географския Южен полюс. След изкачването на връх Винсън в Антарктида тя успешно завърши 110-километров ски

“24 часа” и “Космос” отличени от Техническия университет - София, показват разбираемо науката

Медийната платформа "24 часа" популяризира науката по разбираем за широката публика начин. Това е причината да бъде отличена с почетен плакет - знак от ректора на Техническия университет - София

Фонд "Земеделие" изплати над 14 милиона лева помощи на пчелари

Държавен фонд „Земеделие" (ДФЗ) изплати над 14 млн. лв. (14 289 726 лв.) на 1212 земеделски стопани, кандидати по интервенция „Биологично пчеларство", съобщиха от ведомството

>