Не матура след 7-и клас по безопасност на пътя, а тест през 1-ия срок
Не матура, а тест или анкетно проучване знаят ли децата как да се държат безопасно на пътя. При това още през първия срок, за да не бъдат учениците натоварвани през годината, в която им предстои първата матура и когато се кандидатства.„Това обясни Малина Крумова, председател на дъържавната агенция по пътна безопасност.
Не става въпрос за отделни хрумвания, а за цялостна концепция, коато да ни позволи обществото да есъздава лезопасни и възпитани участници в движението, подерта тя пред Би Ти Ви, след като идеите бяха представени за първи път на дискусията на "24 часа" в понеделник.
Обще отговорност на всички ни е лезопасността на движението, а за да я носим, трябва да имаме знанинето и умението как да оценяваме рискови ситуации на пътя и как да ги предотвратяваме, каза Крумова. В този контекст - когато говорим за компекса култура на пътя, коато включва и знания, и умения, и най-вече мотивация и поведение, шофьорският курс е само един практически елемент на обучение което трябва да започне от най-ранна детска възраст и да не приключва с даването на свидетелстото за управление на МПС, т. е. през целия активен живот, обяви тя.
И в момента има утвърдена програма за преподаване в училище на безопасност на движенинето от 1-и до 12 клас, тя включва всички важни елементи. Така че въпросът по-скоро е как да бъдат поднесени тези материали. В училище да се вкарат специалисти - пътни полицаи, пожарникари, хора от спешната помощ, от СБА, от учебните школи, посичи Крумова. Трабва хората, които са на пътя, да занимават децата с практически случаи на място, в училище, в рамките на програмата им, обясни тя.
След дискусията идеята срещна и отрицателни реакции. Няма смисъл да се полага изпит как човек да бъде пешеходец, коментира ден по-рано и известният столичен училищен директор Диян Стаматов, който вече е и общински съветник. Това са анй-елементарните компетентности, които човек трябва да има от детската градина до края на ивота си, няма как те тепърва да се учат в училище обясни ѝ Стаматов.
Отхвърлят се неща, с които експертите, коментиращи концепцията, дори не са запознати явно а и не се предлагат алтернативи, коментира реакициите Крумева. Дали да стане отделен предмет безопасността на движението, или да се преподава в часа на класния, е въпрос на по-нататъшни разговори, но учебната програма на децата е достатъчно натоварена. Така тя отвърна на настояването, че няма как да има препитване в 7-и клас, ако преди това безопасността не стане учебен предмет.
По-важна е концепцията, че преподаването на безопасността по пътищата трябва да става чрез другите предмети, така е вече и в другите държави, обясни тя. Пътно-транспортните произшествия са математика и физика - скорост, ускорение, сблъсък, кинетична и потенциална енергиа. Тези неща може да бъдат интегрирани в задачи и така ще се възприемат много по-лесно от децата.
Комплексното мислене изисква време, а сред спешните мерки е да се коригират и маркират критични участъци, да се осветят пътеките, посочи Крумова. Щели дад дадат препоръки какво конкретно да се направи на участъка на бул. "Вапцаро", където бе убито едно и пострада друго момиче в края на миналата седмица, след като излезли на платното извън мястото за пресичане.