Столична община проучва нова лифтова връзка между Княжево и Копитото

18.12.2025 16:21
СНИМКА: Пресцентър на Столична община
СНИМКА: Пресцентър на Столична община
СНИМКА: Пресцентър на Столична община

Френски експерти разработват предпроектното проучване в рамките на инициативата „Визия за Витоша"

Столична община представя предпроектно проучване за възможностите за развитие на Княжевския лифт и създаване на нова въжена връзка между квартал Княжево и местността Копитото.

Анализът е разработен от специализирана консултантска компания от Франция и разглежда различни технически, пространствени и инвестиционни сценарии за изграждане на съвременно лифтово съоръжение, съобщиха от пресцентъра на Столична община. 

Ето какво още казват оттам:

Съществуващият кабинков лифт е изграден 1962 г. и прекъсва работа през 1992 г. Капацитетът му е бил 600 души на час. Анализът установява, че машините, съоръженията и стълбовете са неизползваеми и не могат да се пуснат отново в действие.

В рамките на предпроектното проучване към консултантите са поставени следните въпроси:

Възможно ли е използването на съществуващото трасе на лифта;

Могат ли да бъдат използвани застроените петна на съществуващите станции при прилагане на нови технологии, без разширяване;

Възможно ли е удължаване на първата станция до последната спирка на трамвай № 5;

Консултантите идентифицират потенциално място за нова първа станция на бъдещия лифт до последната спирка на трамвай № 5, което ще осигури удобна транспортна връзка.

От тази локация са разработени три варианта за трасе на новата въжена линия:

Директна линия без междинна станция;

Линия с чупка при старата първа станция и използване на цялото старо трасе;

Линия до нова междинна станция, с използване на старото трасе до Копитото.

Предложеният вариант предвижда използване на съществуващите стъпки на лифта, което запазва статута на съоръжението и не изисква нови процедури за обработване на ново трасе и носещи елементи.

Консултантите предлагат също да се проучи възможността за разширяване на функциите на крайната станция при Копитото, без промяна на застроеното петно на съществуващата станция. Идеята е обектът да бъде развит като мултифункционално пространство с обществен и туристически характер, включително зона за посетители, ресторант, панорамна площадка, които да повишат атрактивността на района.

Планираното време за пътуване от първата станция в Княжево до Копитото, с прекачване на междинна станция, е около 11 минути. Предвижда се запазване на капацитет от 600 души на час.

В проучването са представени и сходни примери от други държави, при които цените на билетите за подобни съоръжения варират между 8 и 18 евро.

Други от От страната и света

Пеевски и Борисов остават без охрана от НСО, ИТН опитва да върне по колите хората на президента (Обзор)

Ще се разширява цивилният състав на службата, който сега е 10% Лидерът на ДПС излезе от мистичния кабинет 222А – оставал музей на сглобката Лидерите на ГЕРБ и “ДПС - Ново начало” Бойко Борисов и

Разследват Васил Божков в Италия за 300 техни артефакта в колекцията му

Сигналът е от българската прокуратура, Рим ще иска връщането им Прокуратурата в Италия разследва Васил Божков за 300 антични ценности от колекцията му, които Рим ще иска да бъдат върнати там

Родителството споделено – гарантирано, но не по 127 дни в годината (Обзор)

Съдът ще може да го постановява дори ако при развода не е постигнато споразумение Гъвкави отпуски през цялата година за майки и бащи на ученици до 12 г

Изборите няма да са февруари – не е удобно и ще е прецедент (Обзор)

МЕЧ предлагат на Цветница, АПС молят президента за съдействие за промените в закона Изборите няма да са през февруари, стана ясно на четвъртия ден консултации на президента Румен Радев с партиите

С протестно шествие граждани на Варна поискаха машинно гласуване

С протестно шествие през центъра граждани на Варна поискаха тази вечер оставката на и.д. главен прокурор Борислав Сарафов и въвеждането на изцяло машинно гласуване

>