Ще има ли Пловдив редовен транспорт – търси се превозвач
Автобусите трябва да са с висок екологичен клас, пригодени за хора с увреждания, зимата да са отоплени, лятото - охладени, а шофьорите - прилично облечени
“Колеги, колко от вас ползват редовно градския транспорт?”.
Този въпрос зададе общинският съветник от ГЕРБ Слави Георгиев по време на заседание на местния парламент в Пловдив. Едва 10 от 51 съветници вдигнаха ръка.
След кратък дебат 37 от тях дадоха картбланш на кмета Костадин Димитров да обяви обществена поръчка за обслужването на 29-те линии в следващите 10 години.
На две предишни заседания те отказаха да одобрят процедурата,
сега се съгласиха, но завишиха критериите. Ако това не беше сторено, Пловдив можеше да се изправи пред криза с транспорта.
От 2007 г. превозите във втория град се осъществяват от частни оператори, след като общинското дружество беше приватизирано. В момента всички линии се обслужват с временни договори, като за 13 от тях те изтичат.
“А колко от вас, колеги, знаят кои автобуси могат да хванат, за да отидат на работа и да се приберат вкъщи”, продължи с въпрос съветникът Георгиев. И отново 10-ина вдигнаха ръка.
“Съветниците са представителна извадка на обществото, а то не припознава градския транспорт като средство за придвижване”, коментира Георгиев.
Категоричен е, че проблемът с трафика може да се реши, когато хората слязат от личните си коли и почнат да ползват обществен транспорт. Казва, че
има надежда в следващите 10 г. да се подобри
Съветниците завишиха критериите, като вдигнаха от 34 на 40% изискването автобусите да бъдат с висок екологичен клас. Гласуваха и поне половината возила по всички линии да са пригодени за хора с увреждания. А по маршрути с номера 1 и 6 - всички.
Минималната температура в рейсовете трябва да е 18 градуса през зимата, лятото - 25, а шофьорите да са прилично облечени, гласят още новите изисквания.
Имаше съветници с по-високи претенции. Веселка Христамян от ПП-ДБ настоя рейсовете от висок екологичен клас да бъдат 48% и всички автобуси да са с климатици и оборудвани за електронно таксуване. Предложението ѝ обаче не събра гласове.
“Много се надявам Пловдив да има по-добър транспорт
Аз се придвижвам с него. Чакал съм по 45 минути да дойде рейс”, оплака се бившият кмет и настоящ съветник Славчо Атанасов. По думите му някои автобуси били като Халеевата комета - минавали рядко.
“И Ханибал да беше, зам.-кметът по транспорта Александър Държиков е обречен, след като няма достатъчно армия (автобуси)”, смята Атанасов.
По думите му, за да са редовни линиите, по всяка от тях трябвало да се движат между 8 и 10 превозни средства. А наблюденията сочели, че по някои маршрути вървели 3-4 коли.
“Това е мъчение за пътниците. Аритметиката е проста.
За 29 линии в града са нужни 290 автобуса, а те са около 230”, казва той.
След решението на общинския съвет от 20 ноември зам.-кметът Държиков обясни пред “24 часа”, че документацията по бъдещата поръчка е на 99% готова.
“Очакваме, докато решението влезе в сила след 14-дневния срок, всичко да е наред и да обявим процедурата”, каза той.
Завишените изисквания обаче поставят въпроса ще има ли достатъчно кандидати. Основният превозвач в момента Петко Ангелов все още обмисля дали да участва.
“Много завишиха критериите. Това означава още инвестиции. Дават ли си сметка съветниците, че един автобус струва 300 хил. евро”, попита Ангелов, сочен за един от лидерите в транспортния бранш.