Над 114 млн. лв. ще струва поддръжката на самолетите МиГ-29 и Су-25 догодина
Снемането на съветските изтребители от експлоатация ще стане паралелно с придобиването на същите способности с американските F-16, обясни военният министър
Общата сума, която ще бъде отделена за поддръжката на съветските бойни самолети, е за малко над 114 млн. лв. Прогнозните разходи за експлоатация на МиГ-29 през следващата година са 86,5 млн. лв., а за Су-25 - 27,6 млн. лв.
Това обяснява министърът на отбраната Атанас Запрянов в писмен отговор до депутата от ПП-ДБ Атанас Славов за разходите за поддръжка на съветските изтребители, които са на въоръжение у нас.
Разчетите на Министерството на отбраната са направени на базата на годишно планиране и експлоатационна статистика за двата вида самолети, пише министър Запрянов.
104 024 959 лв. са били годишните разходи за поддържане на оперативните способности и експлоатация на самолетите на Военновъздушните сили през 2024 и 2025 г. (до 31 октомври).
В тази сума са включени разходите за персонал - заплати за целия личен състав в съответната база на ВВС, инфраструктура (в т.ч. ремонт и поддръжка в авиобазите, извън проектите, свързани с вкарването в експлоатация на изтребителите F-16) и части - услуги и доставки на авиационно-техническо имущество, както и изразходваното авиационно гориво, пише военният министър. Няма разходи, отделени за обучение, защото такова не било провеждано през последните 5 г.
Снемането на съветските изтребители от въоръжение преди достигане на първоначална оперативна готовност на новите F-16, би лишило ВВС от ключови способности, категоричен е Запрянов.
Това би направило невъзможно изпълнението на ангажиментите на военната авиация по Конституция, както и тези към НАТО и ЕС за продължителен период от време. Затова снемането на съветските самолети от експлоатация ще стане паралелно с придобиването на същите способности с американските F-16, става ясно от отговора му до депутата от ПП-ДБ.
Досега у нас са доставени 6 изтребителя по договора с американското военно министерство от 2019 г. До 2027 г. трябва да започнат доставките и по втория договор със САЩ, който също е за 8 самолета. Така накрая България трябва да има пълна ескадрила от 16 самолета.
Очаква се последните 2 самолета по първия договор със САЩ да бъдат доставени у нас до края на годината. Това потвърди наскоро и Запрянов, като обясни, че освен тях ще получим и всички резервни части, нужни за новите самолети. Включително се очаква да бъдат доставени и резервни двигатели за тях.
В края на септември бе установен теч в горивния резервоар на първия F-16, който пристигна у нас в средата на април. Именно около този самолет през май се разразиха съмнения, че в авиобаза Граф Игнатиево са правени опити за нерегламентирано копиране на софтуера. Бе заподозряно, че това е довело до блокирането му, появиха се и съмнения за вражеска намеса. Тогава Запрянов увери, че информацията е опазена и изтребителят вече е в изправност. А повредата всъщност бе в платка, която бързо бе сменена.
Засега обаче 6-те изтребителя не дават бойни дежурства, а броят на обучените пилоти все още е малък. На празника на авиацията на 16 октомври, командирът на ВВС ген.-майор Николай Русев обясни, че засега обучените пилот са само двама. 32-ма обаче предстои да преминат през обучение- по 2 на самолет. От началото на 2026 г. за обучение трябва да заминат още 7 пилота.