Българинът, който поддържаше 800-те моста на Ню Йорк близо 30 години

03.10.2025 16:00 Петя Минкова
Проф. Янев на инспекция на легендарния мост "Уилямсбърг". СНИМКИ: ЛИЧЕН АРХИВ
Близо 30 години проф. Божидар Янев инспектира 800-те "Красавци" на Ню Йорк. СНИМКА: ЛИЧЕН АРХИВ
Проф. Божидар Янев близо 30 г. поддържа мостовете на Ню Йорк. СНИМКА: ВАСИЛ ПЕТКОВ

Да се срещнеш с главния инспектор, отговарял за близо 800-те моста в Ню Йорк в продължение на 30 години, не е лесна работа. През 1989 г. започва като асистент - комисар, след това става изпълнителен директор и до 2018 г. е сменил 5-има кметове на града, известен като Голямата ябълка и 9-има комисари на транспорта.

Съвсем логично телефонът на професора в инженерния факултет на Колумбийския университет Божидар Янев не спира да звъни.

Търсят го хора от цял свят, канят го да се включи в различни проекти и конференции в чужбина, а той отговаря, че трябва да помисли.

"От Ню Йорк вчера се обадиха с молба да участвам в конференция, но не си дават сметка, че в момента съм в България - замислен отбелязва той. - Казаха, че ще финансират пътуването ми, но нещата не стават точно така. Тук трябва да проведа курс за студентите през есенния семестър." Всепризнат капацитет по мостовете, проф. Янев е автор на над 60 научни статии предимно в чужбина, а книгите му са издавани в САЩ, Япония, Китай и България.

Умело жонглирайки между ангажиментите и лекциите в Америка и тези у нас в Университета по архитектура, строителство и геодезия, където е д-р хонорис кауза, едва успяваме да се срещнем с него в единствения възможен "времеви прозорец" - броени часове преди отново да замине в чужбина.

Затова първият въпрос към него, разбира се, е свързан с наблюденията му върху някои от най-големите ни мостове.

"Трябва да направя уточнението, че не съм правил обследвания, за да навляза в конкретика, примерно за Ню Йорк много добре знам какво трябва да се предприеме, а за България мога да кажа само какво виждам - посочи той. - Примерно при моста на Околовръстното шосе при отбивката за "Бояна" определено има нужда от намеса. Заради дефект е затворен, подпрян е, но е така вече 16-ина месеца.

Проблемът определено не е катастрофален и за това време мостът можеше да се ремонтира, но не съм чул да се обяви конкурс с идеи какво да се прави. Единствено се лансира, че трябва да се събори и да се построи нов, което ме хвърля в ужас, защото каквото и да струва ремонтът, новото строителство ще е 10 пъти по-скъпо. Да не говорим за времето, което ще отнеме. Не разбирам защо подобно място с виден профил може така да се игнорира. Задавам си въпроса дали не чакат нещо по-лошо да се случи, за да имат претекст да го съборят. Според мен може да бъде рехабилитиран и затова няма да са необходими кой знае какви инвестиции." 

Подобно е мнението му и за натоварения Аспарухов мост във Варна. Проф. Янев смята, че след 50-ина години интензивна експлоатация е необходим ремонт: "Мостът не е млад. Проф. Добрин Денев е голям специалист по фундирането, с него писахме по този въпрос, за да обърнем внимание на ръководството да събере специалисти, инженери, включително от чужбина, имаме много добри кадри и да се намери най-добрият подход за рехабилитацията." Споделя, че колеги са го водили, за да му покажат някои елементи от мостовете над Витиня.

"Знам, че проф. Добрин Денев има интересни идеи с колеги как да се разшири функционалността на първия мост на Дунав при Русе - нивото на жп линията да се използва алтернативно за коли и влакове, което ще изисква по-добре организирано управление, но това ще даде възможност да се увеличи трафикът. За мен това безспорно е любопитно предложение, тъй като изграждането на нов мост ще отнеме десетина години, а този ще е в състояние да поеме нарастващия трафик."

Професорът признава, че анализирайки ситуацията у нас и тази в САЩ, е доста обезпокоен, защото студентите му и тук, и в Америка получават висока квалификация, но инженерната професия никъде не е високоплатена "Затова тези хора се насочват към по-атрактивни във финансово отношение кариери и една от каузите ми, включително чрез книги, е да популяризирам тази трудна професия", признава той.

Историята му е прелюбопитна и изпъстрена с толкова изненадващи обрати. Баща му Симеон Янев завършва американския пансион и получава стипендия от "Роберт колеж" в Истанбул. Очевидно младежът е показал отлични резултати и веднага след това печели стипендия в Колумбийския университет.

Връщайки се в царска България, той изгражда бетонния път между Пловдив и Пазарджик. С проф. Петър Шапкарев издават първия инженерен наръчник и първите инженерни таблици. Може би именно това го спасява от репресиите след 9 септември 1944 г. 

Комунистите очевидно го ценят като специалист, но заради факта, че е американски възпитаник, и заради фамилията, пръсната между Западна Европа и САЩ, напредъкът му в професията е обречен.

"Било е ясно, че няма как да прогресира, но все пак го уважаваха - разказва синът му Божидар Янев. - През 60-те България започна да изпраща инженери в арабските страни, но оттам ги изгониха, защото се оказаха некомпетентни. Ситуацията бе такава, че в един момент се наложи да командироват там баща ми и други негови колеги. На 14 г. заминах при него в Ирак, а на 20 г. - в Тунис. Там той вече имаше възможността да възобнови контактите си с професори от Колумбийския университет, където го помнеха, и той използва престижа си, за да ме поканят да уча там."

Комунистите наблюдават фамилията с нарастващо подозрение, но не спират младежа да замине да учи в САЩ. Единствено отправят смразяващо предупреждение към Божидар Янев: "Имайте предвид, че можем да намерим всекиго навсякъде, а вашето семейство няма нужда да го търсим."

"Нямаше нужда да ми казват нищо, беше напълно излишно, аз, когато поема ангажимент към родителите си и съм казал, че ще се върна, значи ще се върна", спомня си професорът за онези напрегнати мигове. 4 години по-късно, когато приключва следването му и защитава доктората си, публикуван в Журнала по инженерна механика на САЩ, той за всеобща изненада през 1976 г. си стяга багажа, за да пътува към България.

"Когато отидох в мисията ни, за да се сбогуваме, там ме изгледаха доста смаяно - смее се проф. Янев. - "Ти луд ли си? Нито ние (в България - бел. ред.) те искаме, нито от САЩ те гонят." Но аз се върнах, както бях обещал.

Как у нас опитват да провалят кариерата на перспективния инженер и как става главен инспектор на легендарните мостове на Ню Йорк, четете в близките дни.

Други от От страната и света

Никулден е! Вижте кои празнуват

Днес честваме свети Николай Чудотворец и празнуваме Никулден. Св. Николай е един от най-почитаните християнски светци. Той е покровител на моретата, езерата и реките, на моряците и рибарите

Димитър Попов сглоби кабинет в "12 без 1 мин." по Коледа преди 25 г. (Снимки)

Юристът Димитър Попов (26 юни 1927 г. - 5 декември 2015 г.) е първият български премиер некомунист след 1946 г. Роден е на 26 юни 1927 г. в Кула. Произхожда от стар род

Росен Желязков отговаря на вота: Не давам оставка, защото икономиката расте - БВП нагоре с 3,2%, пети сме в ЕС (Обзор)

Борисов поиска закриване на комисията "Сорос", създадена по настояване на ДПС Правителството няма да подава оставка, защото се справя добре и под негово управление икономиката расте бързо и се справя

София взема заеми за трамваи, тротоари и пътища (Обзор)

Ремонтират булевардите “Христо Ботев”, “Дж. Баучер” и “М. Луиза” Терзиев: Децата, транспортът и кварталите са топприоритетите в бюджета на София за 2026 г

Тръмп се отказва от Европа като основен съюзник, САЩ вече няма да са лидер на света

Администрацията на президента Доналд Тръмп представи нова стратегия за национална сигурност, която описва европейските съюзници като отслабени и цели да възстанови доминацията на САЩ в западното

>