Тестът по математика в 6-и клас този път с общи задачи, оценки - само ако ученикът иска (Обзор)

26.09.2025 21:45
Шестокласниците ще държат изпит по математика на 3 октомври.

Обичайният тест по математика, който прави всяко училище в началото на 6-и клас, тази година ще е централизиран - с унифицирани задачи.

Това съобщиха от Министерството на образованието и науката. Теста ще държат всички 6-класници на 3 октомври. Интерпретации по темата в социалните мрежи разтревожиха родители. Но от министерството обясниха, че резултатите от теста ще се впишат като текущи само ако ученикът пожелае и по преценка на учителя.

Всъщност резултатите ще се използват като инструмент за подкрепа - за да покажат къде са необходими допълнителни усилия при работата с децата, обясниха експерти.

Общият тест ще е именно в 6-и клас - малко след прехода на децата от начален към прогимназиален етап, когато се срещат с нови учители, а понякога изцяло сменят училището и средата си. Целта е да проследи как тези фактори влияят на резултатите по математика -

доколко спадът им в по-горните класове се дължи на натовареността на учебните програми

и съдържанието, на смяната на средата или други фактори, уточниха от МОН.

Тестът ще се проведе в две сесии на обяд, като часовете са избрани така, че да са между смените в училищата на двусменен режим на обучение, за да се избегне излишна натовареност за учениците, учителите и родителите. В по-малките училища, където всички шестокласници могат да се включат едновременно, изследването ще се проведе в една сесия.

И тази година националното входно изследване ще бъде изцяло онлайн, както беше миналата година за деветокласниците. Всеки ученик ще влиза в работната платформа чрез уникален QR код, генериран за неговото устройство и потвърдено от учителя наблюдател.

Учениците ще имат

40 минути за решаване на теста,

който ще съдържа 11 задачи с избираем отговор и 2 с кратък свободен отговор с практическа насоченост.

Централизираното входно ниво ще помогне в няколко посоки – навременно да се открият затрудненията и пропуските на учениците и заедно с учителите си да работят по-активно и приоритетно над тях. От друга страна, изследването ще даде обективна информация на национално ниво, която ще послужи за разработване на мерки за повишаване на математическата грамотност на учениците и промяна в учебните програми.

Всяко училище ще получи обобщени данни и справки, с които също ще може да анализира резултатите си и да предприеме конкретни стъпки за подобрение.

МОН като цяло акцентира върху обучението по математика. Министър Красимир Вълчев неведнъж повтаря, че “основният проблем остава ниският процент и ниският брой зрелостници, завършили профилирана подготовка, които са избрали матура по математика, физика и химия. Липсата на достатъчно зрелостници поставя пред предизвикателство инженерното ни образование, редица важни индустрии. Един от най-важните въпроси за социално-икономическото ни развитие е да подобрим резултатите по математика и природни науки. Това може би е и основният проблем пред образователната система”.

Съветникът му пък, математикът Асен Александров, за “24 часа” каза, че “съвременния свят

математиката е много повече от училищен предмет -

тя е езикът на икономиката, технологиите и дори на ежедневието. Затова България трябва спешно да постави математиката в центъра на образователната си политика. Сред причините, които шефът на Сдружението на директорите в средното образование открои за важността да се решават задачи, е изграждане на критическо мислене, основно е за професиите на бъдещето и учи на решаване на реални проблеми.

Други от Просветни

Физическият факултет на Софийския университет открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

Учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски" ще бъде открита днес от 14 ч в кампуса „Лозенец" (бул

Физическият факултет на СУ открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

На 19 декември 2025 г. в 14 ч в кампус „Лозенец“ (бул. "Джеймс Баучър" № 5, гр. София) ще бъде открита учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския

Просветният министър Красимир Вълчев откри нов STEM център в гимназия в Монтана

"Министерството на образованието и науката продължава да работи за модернизация на образователната среда, като паралелно с инвестициите в STEM средата провежда и обучения за учителите за по-ефективно

Млади физици от Пловдив изграждат батерия от лимони

В гимназията по битова техника откриват STEM център по природни науки, роботика и киберфизични системи Как се изгражда батерия от лимони или как програмируеми вградени микроконтролери и сензори могат

Департамент със знак за качество на Кеймбридж помага на българчета в чужбина да следват тук

Звеното на Софийския университет работи с чужди студенти у нас и с хиляди учители Издава международно валиден сертификат за владеене на български Отворили сме широко вратите за обучение по български

>