Центърът за градска мобилност предлага изцяло дигитална карта за пътуване
Добавя се към Google Wallet и Apple Wallet, функционира дори при изтощена батерия
Картата за градски транспорт в София ще може да се добави директно към мобилните портфейли на пътуващите.
Център за градска мобилност (ЦГМ) работи по иновативна услуга за дигитализация на превозните документи в партньорство с Apple и Google. Новата услуга ще позволи картата за обществения транспорт да е част от виртуалния портфейл с функцията “Добавяне на карта за пътуване”.
Възможността за използване през Google Wallet вече е напълно готова за въвеждане, а през Apple Wallet ще е достъпна от началото на 2026 г. Това ще превърне София в една от първите европейски столици с подобна услуга и е значима стъпка към модернизация на градския транспорт.
В глобален мащаб Apple и Google вече предлагат възможности за съхранение на дигитални карти за пътуване. Например Париж въведе интеграция на своята Navigo карта в Apple Wallet през 2024 г. и пътниците там зареждат карти и пътуват само с телефон, без да ходят до каса за превозни документи.
“ЦГМ работи за въвеждане на възможно най-новите модели за дигитализация и иновации, които да подобрят услугата не само към момента, а реално да сме една крачка напред в бъдещето”, каза изпълнителният директор на ЦГМ Румяна Милова. Тя подчерта, че всяка от тези промени има една основна цел - удобството на пътуващите.
Новата услуга е технически готова и ще стартира веднага щом бъдат финализирани нужните промени в Наредбата за обществения превоз. ЦГМ планира и
възможност за
зареждане на
превозни документи
чрез мобилни
приложения,
с което допълнително ще се улесни обслужването на пътниците.
“Очакваните ползи от дигиталната карта са значителни - няма да е необходимо гражданите да носят физическа пластика, а ще пътуват само със смартфона си, което спестява време и усилия. Дори при изтощена батерия ще бъде възможно валидирането на виртуалната карта, а всички валидатори ще бъдат сертифицирани за работа с този нов тип носители”, обясниха от ЦГМ.
Подобна интеграция не само е удобна за потребителите, съхранявайки всички важни карти в телефона, но и позволява незабавно издаване на нова карта, лесно презареждане и проследяване на историята на пътуванията. Всичко това повишава комфорта при пътуване и затвърждава усилията на София за дигитална трансформация на градския транспорт.
56 263 468 са пътуванията с обществения транспорт без вреда за природата, които са направили гражданите и гостите на София само до юни тази година, каза Румяна Милова.
Градът вече е
спестил 4501 км
хартия от
неиздадените
хартиени билетчета
Сега просто тапваме превозния документ на валидатора, но съвсем не беше далече времето на перфораторите, припомни Милова. И добави, че годишната абонаментна карта продължава да е най-предпочитаният и най-изгоден вариант за пътуващите.
ЦГМ продължава да следва политиката за достигане до най-много клиенти.
“Радваме се, че сме търсени като партньор на различни събития от районните администрации, институции и организации, за да предоставим на място нашите услуги. Почти няма събитие, на което вече да не зареждаме превозни документи и най-вече детски карти”, разказа Милова.
Вече е традиция организаторите и участниците в големи културни, спортни и здравни събития да призовават своята публика да използва обществения транспорт. И най-малкият резултат е, че градът е спестил 35 454 472 тона въглеродни емисии, уточни изпълнителният директор.
Всяка от стъпките, които ЦГМ прави за дигитализация на услугите, за да достигне до всеки клиент, включително и до най-малкия, е съобразена с нуждите на конкретния пътник и води към целта - София да е град с модерно и екологично пътуване и начин на живот.
Без кални точки между кооперациите в кварталите
Центърът за градска мобилност работи по премахването на т.нар. кални точки в междублокови пространства в софийските квартали.
Това са малки и занемарени места в кварталите, на които гражданите са принудени да спират. Поехме ангажимента да инвестираме в тях, като ги обновим и най-вече спрем замърсяването, което причиняват, каза Александър Георгиев, директор на дирекция “Паркиране и мобилност” на ЦГМ.
Вече са премахнати над 10 такива “кални точки” в зоната за платено паркиране, а до края на годината се очаква още толкова. С нов вид вече са паркингите на ул. “Беломорски проход”, пред бл. 47; на ул. “Мала планина”; теренът на ул. “Димитър Манов” между бл. 14 и бл. 16. Обновено е и пространството на ул. “Свети Врач” в кв. “Иван Вазов”, както и южният тротоар на ул. “Оборище”, който е между ул. “Черковна” и ул. “Буная”.
Инициативата, чиято цел е възстановяване и подобряване на градската среда, е финансирана със средства от платените винетни стикери на живеещите в зоните за почасово паркиране. ЦГМ инвестира 30% от тези приходи обратно в подобряване на зоната, с приоритет върху премахване на неподдържани терени, често използвани за паркиране.
ЦГМ продължава да работи активно в обновяване на хоризонталната и вертикалната маркировка в синята и зелената зона за паркиране.