Галин Цоков: Учителят не е просто предаващ знание, а ключова фигура в изграждането на личността

10.09.2025 17:18
Проф. д-р Галин Цоков Кадър: Нова

„Учителят вече не е просто предаващ знание, а ключова фигура в изграждането на личността". Това заяви проф. д-р Галин Цоков - директор на Института по образование към МОН и бивш служебен министър на образованието, в ефира на предаването „Социална мрежа" по NOVA News.

Специализирани училища, по-интензивно обучение по български език за ученици, за които той не е майчин, и акцент върху функционалната грамотност са част от предстоящите реформи в образователната система. 

Сред ключовите промени в проекта за изменение на Закона за предучилищното и училищното образование е преструктурирането на математическите и природо-математическите гимназии. Те ще могат да приемат ученици след завършен 4. клас, които ще продължат обучението си до 12. клас без ново класиране след 7. клас.

„Целта е да се даде устойчивост на обучението в областта на математиката и науките, както и да се засили интересът към тези дисциплини. Това е отговор и на дългосрочните резултати от международните изследвания като PISA", обясни проф. Цоков.

Сериозни промени се предвиждат и в системата за оценяване, като се залага на формиращото оценяване – модел, който акцентира върху постоянната обратна връзка между учители, ученици и родители.

Въпросът с използването на мобилни устройства в училище също остава на дневен ред. Проф. Цоков припомни, че и сега законът забранява ползването им по време на учебния процес, но подчерта, че забраната сама по себе си не решава проблема с мотивацията.

„Ако не ползват телефони, какво ще ги ангажира в класната стая? Тук ключова роля играят учителите – чрез интерактивни методи, електронни ресурси и социално-емоционално учене", каза той.

Според проф. Цоков една от належащите мерки е засилване на обучението по български език за децата, за които той не е майчин. По думите му това е критичен фактор за успеха и интеграцията в образователната система и вече се работи по конкретни програми в тази насока.

Проф. Цоков коментира и предложения нов предмет „Религии и добродетели", който предизвика дебат в обществото. Той подчерта, че не става дума за вероучение, а за светски предмет, който ще се преподава от учители, а не от свещеници.

„Този предмет има потенциал да повлияе положително върху атмосферата в клас, да насърчи етичните отношения и да намали агресията. Повечето европейски образователни системи вече включват подобни дисциплини, насочени към изграждане на морални и социални умения", обясни той.

Според проф. Цоков, новите предизвикателства изискват нов подход от страна на учителите, като ще се въведе и система за външна оценка на тяхната работа. Целта не е санкция, а подкрепа и професионално развитие на преподавателите.

Той пожела успешна, здрава и ползотворна учебна година на децата и изрази увереност, че предстоящите промени ще дадат по-добри перспективи за българските ученици и ще направят системата по-мотивираща, адаптивна и справедлива.

Други от Просветни

Физическият факултет на Софийския университет открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

Учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски" ще бъде открита днес от 14 ч в кампуса „Лозенец" (бул

Физическият факултет на СУ открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

На 19 декември 2025 г. в 14 ч в кампус „Лозенец“ (бул. "Джеймс Баучър" № 5, гр. София) ще бъде открита учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския

Просветният министър Красимир Вълчев откри нов STEM център в гимназия в Монтана

"Министерството на образованието и науката продължава да работи за модернизация на образователната среда, като паралелно с инвестициите в STEM средата провежда и обучения за учителите за по-ефективно

Млади физици от Пловдив изграждат батерия от лимони

В гимназията по битова техника откриват STEM център по природни науки, роботика и киберфизични системи Как се изгражда батерия от лимони или как програмируеми вградени микроконтролери и сензори могат

Департамент със знак за качество на Кеймбридж помага на българчета в чужбина да следват тук

Звеното на Софийския университет работи с чужди студенти у нас и с хиляди учители Издава международно валиден сертификат за владеене на български Отворили сме широко вратите за обучение по български

>