Красимир Вълчев: Няма съмнение, че не просто сме на прага, а вече сме в ерата на изкуствения интелект

10.09.2025 16:08
Красимир Вълчев

Няма съмнение, че не просто сме на прага, а вече сме в ерата на изкуствения интелект. Той ще промени всички сфери и всички професии, заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в отговор на въпрос на народния представител Христина Георгиева от ПП ГЕРБ–СДС по време на заседание на Комисията по образование и наука в Народно събрание.

Въпросът на депутатката засегна темата за изкуствения интелект и неговото използване в образователната система. Министърът подчерта необходимостта децата да бъдат подготвени за тази ера и обобщи три ключови аспекта: „учене за изкуствения интелект“, „учене чрез изкуствения интелект“ и необходимостта от развиване на умения в тази сфера.

По отношение на ученето за използване на изкуствения интелект, Вълчев посочи допълване на учебните програми по информатика и други предмети, както и създаване на постоянен формат за актуализиране на програмите на всеки две години, без да се разчита на задължителни учебници. „В момента се правят нови програми за професионална подготовка, които също ще отразяват последните развития в сферата на изкуствения интелект“, каза той.

За „учене чрез изкуствения интелект“ министърът посочи одобрения проект за дигитална трансформация на училищното образование, който ще включва AI модули за идентифициране на дефицити и персонализирано обучение. Той подчерта необходимостта от собствен специализиран модел, разработен от български институти при спазване на регламента за личните данни.

„Обучението трябва да бъде балансирано и предпазливо насочено към изграждането на умения, а не към ерозията на уменията“, каза Вълчев, като отбеляза рисковете от ИИ. Той цитира проучвания, показващи, че ползването на готови резултати от AI намалява мозъчната активност и води до трудности при запомняне на нов материал при учениците. Като решение предложи методи като обърната класна стая, при която учениците обработват материала вкъщи, а в клас го обсъждат.

В заключение министърът подчерта, че базовите умения от общообразователните дисциплини стават още по-важни: „Много често казвам, че изкуственият интелект е множител на умения. Но тъй като единият множител е изкуственият интелект, другият множител е естественият интелект – т.е. какви умения сме формирали у учениците“, каза още Вълчев, цитиран от БТА. 

Депутатката Христина Георгиева обърна внимание на факта, че учениците днес използват дигиталната среда основно чрез социални платформи, а не чрез образователни инструменти. Тя попита дали изкуственият интелект може да замести ролята на социалните мрежи.

Министърът отговори, че AI ще увеличи производителността, но въпросът е за какво децата ще използват освободеното време. Той посочи доклад на ОИСР, според който българските ученици са на второ място по време, прекарано в социални мрежи, но с най-малък процент за образователни цели, и подчерта нуждата от ограничения в училище и ролята на родителите.

Други от Просветни

Физическият факултет на Софийския университет открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

Учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски" ще бъде открита днес от 14 ч в кампуса „Лозенец" (бул

Физическият факултет на СУ открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

На 19 декември 2025 г. в 14 ч в кампус „Лозенец“ (бул. "Джеймс Баучър" № 5, гр. София) ще бъде открита учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския

Просветният министър Красимир Вълчев откри нов STEM център в гимназия в Монтана

"Министерството на образованието и науката продължава да работи за модернизация на образователната среда, като паралелно с инвестициите в STEM средата провежда и обучения за учителите за по-ефективно

Млади физици от Пловдив изграждат батерия от лимони

В гимназията по битова техника откриват STEM център по природни науки, роботика и киберфизични системи Как се изгражда батерия от лимони или как програмируеми вградени микроконтролери и сензори могат

Департамент със знак за качество на Кеймбридж помага на българчета в чужбина да следват тук

Звеното на Софийския университет работи с чужди студенти у нас и с хиляди учители Издава международно валиден сертификат за владеене на български Отворили сме широко вратите за обучение по български

>