Български фирми ще строят метрото в Букурещ

02.09.2025 10:05
Букурещ Снимка: pixabay

Български фирми ще строят метрото в Букурещ. Става дума за две от най-големите строителни компании у нас - "Трейс Груп Холд" и "Джи Пи Груп". Те ще работят заедно с турската компания "Доуш" по единия от участъците на метрото, а за другия е избран румънско-турски консорциум, пише румънското издание economedia.ro. 

Участъкът е продължение на линията М", която ще свързва северната с южната жп гара в Букурещ. Трасето е с дължина 11 км и по него ще има 14 метростанции. Прогнозната цена е 2,5 милиарда евро, които идват от безвъзмездна помощ от Европейския съюз. 

"Това е сложен обект с 14 станции на метрото. Договорът за 100% безвъзмездно финансиране е 2.5 милиарда евро. Това е може би най-голямата инвестиция в Букурещ през последните години", каза районният кмет Даниел Бълуца при откриването на процедурата преди година.

Все още имената на фирмите победители в кръга не са обявени официално, защото не е изтекъл срокът за обжалване. 

В търга оферти са подали общо 56 компании. Линията трябва да свърже "Гара де Норд", която обслужва национални и международни влакове, с южните квартали и жп гарата "Прогресул". Удължаването има за цел да подобри транспорта и икономическото развитие в южните райони на Букурещ. 

11-километровият участък е разделен на два лота. Единият е спечелен от турско-българско обединение с водещ партньор турската компания "Доуш" (Dogus Insaat Ve Ticaret A.S.) и българските "Трейс Груп Холд" (Trace Group Hold) и "Джи Пи Груп" (GP Group JSC). Те ще строят от "Гара де Норд" до Площада на героите.

"Трейс Груп Холд" не строи за първи път в Румъния. Компанията построи 30-километров участък от магистралата А7 Плоещ - Бузъу. "Доуш" също има опит в изпълнението на проекти в Румъния. За "Джи Пи Груп" това ще бъде първи обект в страната. 

И трите фирми са участвали в строежа на метрото в София, като в момента строят разширението, което минава през кварталите "Слатина" и "Гео Милев" и ще стигне до бул. "Цариградско шосе" при спортната зала.

Подизпълнители в турско-българския консорциум са: Yuksel Proje A.S., Sixense Solutions SRL, Geostud SRL, Total Business Land Proiect SRL и Национален исторически музей на Румъния.

Обединение начело с румънската компания "Ербасу" (Erbașu) и турската "Гюлермарк" (Gulermark) печели другия участък от линията на метрото в Букурещ. 

Очаква се договорите да бъдат подписани до края на 2025 г., ако няма обжалване. Строителството се очаква да започне най-рано през 2026, а компаниите ще имат 8 месеца за проектиране на трасето. Срокът за изпълнение е 5 години, като участъкът трябва да е готов до края на 2030 г.

Метрото в румънската столица е открито на 16 ноември 1979 г. и към момента има 5 действащи линии с дължина от 78 км и 62 станции. То е основна част от градския транспорт в Букурещ. 

Към момента метролиния M4 е дълга 7.44 км и свързва "Гара де Норд" (Gara de Nord) със станция "Стръулещи" (Străulești), като първата част от линията е открита през 2000 г.

Други от От страната и света

Над 3,7 млн. лева достигнаха даренията за "Българската коледа"

Над 3 720 000 лева достигнаха даренията за „Българската Коледа" от началото на двадесет и третото издание на благотворителната кампания под патронажа на президента Румен Радев

Пет столични квартала са със замърсен въздух тази сутрин

Пет столични квартала са със замърсен въздух тази сутрин. Това са „Овча купел", „Зона Б-5", Красно село, Борово и Кръстова вада. Въздухът в София тази сутрин е по-чист от изминалите дни

Пътната обстановка в София е нормална, опесъчени са пътищата до Витоша

Пътна обстановка в Столична община на 26 декември към 9.00 часа е нормална, а движението се извършва при зимни условия. През нощта са извършени обработки със смеси против заледяване по улици

Бивша шефка на ВМА осъди прокуратурата за 90 000 лева за незаконно обвинение

Бившата шефка на кожната клиника на ВМА проф. Мирослава Кадурина осъди прокуратурата за над 90 000 лева заради  незаконно обвинение. Кадурина заведе делото по Закона за отговорността на държавата

Скулптор от Монтана се вдъхновява от влаковете, гарите и конете на Северозапада

„В ясната и тиха зимна вечер продължително и далечно изсвири локомотивът на идващия откъм Живовската спирка влак. Ехото обходи цялата котловина и после дълго заглъхваше"

>