Вграждат образа на Людмила Живкова в картина в НДК

16.07.2025 10:04 Калина Симеонова
Картината "Огънят". СНИМКА: ВАСИЛ ПЕТКОВ

В монументалната картина "Огънят" дъщерята на бившия Първи е изобразена под лика на Гео Милев

В зората на 80-те години, когато светът се колебае между студената война и копнежа за нещо по-висше, в самото сърце на София изниква нещо колосално – сграда, замислена като храм на вдъхновението и духа: Националният дворец на културата.

Но зад мраморните колони, бронзовите фигури и омайващите стенописи стои една противоречива, силна и почти митична фигура – Людмила Живкова. Оказва се, че тя е не само вдъхновител на изграждането на двореца. Ликът ѝ е добавен допълнително след смъртти ѝ в една от монументалните картини в зала номер 7.

Дъщерята на Тодор Живков би могла да изповядва клишетата на властта. Вместо това избира да гради паралелна вселена. Интелектуалка, естет и поклонник на Изтока, мечтите на Людмила не са били за мавзолеи, а за мостове – между изкуството и човека, между културите, между времето и безкрая. НДК е бил и е нейният голям проект, храм на бъдещето. Говори се, че самата тя наричала мястото “енергиен център”, а архитектите и художниците не получавали задачи, а мисии.

НДК е една чисто нова концепция

за превръщане на пространството в преживяване. През 1978 г., когато се обмисля как България ще отбележи 1300 години от създаването си, Людмила не иска паради. Тя иска символ, портал към бъдещето, който да разкаже на света: “Ние сме древни, но модерни, земни, но небесни”. Избира се локацията – старата махала Лозенец, пълна с къщи и дворчета. Архитектът Александър Баров създава план за гигантска структура с 13 етажа над повърхността и 3 подземни нива, разположена по оста на слънцето. НДК не се строи – той се вая. Като храм. Всеки детайл е мислен в духа на една глобална културна мисия. Историята на строежа е пълна с митове. За да бъде построен НДК,

Част от градската тъкан на София

бива буквално пренесена и разрушена – булеварди променят посоката си, цели сгради изчезват. Людмила настоява НДК да гледа към Витоша, към слънцето – и се налага самото градоустройство да се огъне. Гигантската конструкция се издигнала за рекордно време – за по-малко от четири години. Под ръководството на архитект Александър Георгиев Баров, екип от над 100 художници, скулптори, приложници и майстори на мозайката превръщат всеки ъгъл на сградата в разказ, в къс национална и универсална култура.

Едно от най-забележителните произведения в НДК е пано-скулптурата “1300 години България” на Марин Иванов Върбанов, наричан

“магьосник в текстила”

Внушителна композиция от медни касети, гоблен и камък, която не просто отбелязва юбилей, а въплъщава духа на българската история с грубата сила на формата и суровата си енергия. Сред другите емблематични творци, оставили траен отпечатък в интериора на НДК, са Димитър Киров, Йоан Левиев, Христо Стефанов, Георги Чапкънов–Чапа, Крум Дамянов, Галин Малакчиев и много други. Всеки от тях създава уникално произведение, вписано в архитектурата като част от цялостен художествен замисъл.

Особено вълнуващ момент е включването на образа на Людмила Живкова в една от най-впечатляващите стенни композиции в НДК. “Огънят” в зала номер 7 е монументална картина на Христо Стефанов, широка почти 11 и висока 7 метра. Направена през 1981 г., тя изобразява

най-големите будители от българската история

- Иван Вазов, Христо Ботев, Георги Раковски, Захари Зограф, Гео Милев, Христо Смирненски, Никола Вапцаров и още много от най-светлите умове на България. Да бъде добавен в композицията ликът и на Людмила Живкова, се решава много бързо след смъртта ѝ през лятото на 1981 г.

Изпълнена в наситени червени и оранжеви тонове, стената буквално излъчва топлината на духовното пробуждане. “Огънят” не просто изобразява – той гори. Жестът да бъде включен образът на Людмила Живкова в стенописа (почти в центъра долу под изображението на Гео Милев) е нещо, което едва ли бихме видели днес – толкова единно, с такава съзнателна благодарност от страна на творците. НДК е прецедент в това отношение: десетки художници, скулптори, приложници и архитекти работят рамо до рамо, водени не от задача, а от обща визия и духовен заряд. Това е рядък пример за

мащабен творчески синхрон, в който личност като Людмила Живкова не ръководи, а вдъхновява – до степен да бъде вписана в самата тъкан на изкуството.

Днес, десетилетия по-късно, НДК продължава да живее не като музей на миналото, а като пулсиращ организъм в който нови и млади будители вдъхват живот на онзи първоначален идеал, зареден от Людмила Живкова. В духа на нейната визия за духовно пробуждане и достъпност се появяват инициативи, които връщат публиката към

символите и тайните на самия дворец

– като новите пешеходни турове, разкриващи скритите произведения на изкуството, непознатите пространства и закодираната символика на сградата. Такава туристическа и образователна дейност не се е случвала от 1989 г. – и именно това показва, че идеите на Людмила не са останали в бронз и мрамор. НДК не е само спомен. Той е сцена, от която новите будители продължават пътя нататък.

Други от От страната и света

Топла вода тече по улица в "Младост 1", жителите искат "Топлофикация" да вземе мерки

Повече от 4 месеца по улица в кв. "Младост 1" тече топла вода. Тя се намира в близост до блоковете № 7 и 8.  "От нашия блок съседи пишат до "Топлофикация", отговарят, че ще вземат мерки

Катастрофа между два трамвая в София

Катастрофа между два трамвая е станала на столичния бул. "Шипченски проход". Трамвай №23 е ударил трамвай №20.  Инцидентът е станал около 21 часа при кръстовището с бул

Четирима са задържани с голямо количество наркотици в София

Четирима души са задържани тази вечер в столичния квартал "Красно село" след полицейска акция на служители от 6-о Районно управление. Задържаните са се придвижвали с такси

Само в "24 часа" на 5 декември: Какво плаща здравната каса, ако паднеш на улицата или се нараниш на пистата през зимата

Само в 24 часа на 5 декември четете: Протестът е новото ходене на черква, но само когато гласуваш, може да изискваш от "отвратителните", казва в интервю Любен Дилов Зелетресение в Киев - анализ на

Мислене отзад напред, или как ретроградният анализ ускорява успеха

Като се обърнете към миналото, може да установите свои поведенчески шаблони, които не ви водят към професионално развитие "Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех

>