В Лувъра как прочути дрехи на топдизайнери са вдъхновени от Византия и Наполеон III

06.07.2025 17:17 Ина Иванова
Смята се, че Карл Лагерфелд се е вдъхновил тъкмо от скрина за тази визия на Chanel.
Рокля на Iris Van Herpen в голямата зала от апартаментите на Наполеон III.
Кралската рокля на Dior от 2005 г., проектирана от Джон Галиано.
Може би най-известното творение на Тиери Мюглер, вдъхновено от Хаджиме Сораяма и създадено съвместно със самолетен инженер.
Обувките Armadillo на McQueen, обожавани от Лейди Гага, и клъч на Louboutin са поставени във витрина с богато декориран сервиз.
Schiaparelli от Даниел Роузбъри
Демна за Balenciaga
Рокля от дърво, създадена от датската дизайнерка Iris Van Herpen.

За първи път в 231-годишната история на музея облеклата са представени като равностоен културен носител

Louvre Couture - експозиция в Лувъра в Париж вплита модата в контекста на изкуството, историята и културната памет. А разходката с карта на музея в ръка, на която са отбелязани различните дрехи и аксесоари, е още по-вълнуваща, защото наподобява по-скоро търсене на съкровища, отколкото традиционно музейно преживяване.

Шедьоври от текстил

В изложбата са включени над 100 визии и аксесоари от 45 дизайнерски къщи – от емблемите на Франция Chanel, Dior и Givenchy до авангардните Iris van Herpen и Marine Serre. Всеки предмет е подбран заради интелектуалната, емоционалната или поетичната му връзка с историята на декоративните изкуства, сменящите се стилове, изработката и орнаментиката, за да се илюстрират тесните връзки между модата и изкуството.

Произведенията не са изолирани в отделна зала, а са "скрити" сред оригиналните експонати от Департамента по декоративни изкуства. Визия на Том Браун, вдъхновена от модата от XVIII век, е изложена в изискана зала от Регентството.

Последната откутюрна

колекция на Карл Лагерфелд

пък звучи като визуален отговор на синьо-бял скрин от XVIII век.

Сценографията на Натали Криниер подчертава връзката между мода и история. Пространството е организирано в хронологични секции – Византия, Средновековие, Ренесанс, XVIII век и др.

Но посетителят е поканен да се движи свободно, да открива, да се вдъхновява.

В раздела за Византия и Средновековието скъпоценните произведения на изкуството, изработени от злато, слонова кост и скъпоценни камъни, се отразяват в изложените визии, величествено представени върху огледални подиуми. По подобен сценографски начин проектите, показани в залите, посветени на Ренесанса, отразяват други видове произведения на изкуството: богато емайлирана керамика, фино украсени доспехи и впечатляващо големи и цветни гоблени.

А в стаите от XVIII век ансамбли и аксесоари са показани на фона на интериор от времето, вдъхновило създаването им.

Като яркожълтата минирокля на Versace, сякаш изработена от дамаска, или синьото вталено боди и прозрачна пола тип молив, обсипана с монети, дело на Maison Margiela. Последната част на изложбата е посветена на ексцесиите на XIX век. А в апартаментите на Наполеон III се разгръща пищен финал: рокли, които сякаш са излезли от самите интериори, припомнят, че висшата мода на Париж е възникнала именно в тази епоха.

Хранилище на вдъхновението

"Лувърът е книгата, от която се учим да четем", казва френският импресионист Пол Сезан. И съвременната мода наистина "чете". Текстури, цветове, орнаментика. Макар музеят да не притежава модна колекция, с изключение на пищните мантии на Ордена на Светия Дух, които са реставрирани миналата година, дрехи виждаме навсякъде – върху гоблени, платна и барелефи.

Същият този неизчерпаем извор на вдъхновение, за който говори Сезан, подхранва и една от най-живописните сфери на съвременното приложно изкуство – модата. Все повече изследвания и монографии за големите имена в дизайна проследяват техните естетически влияния, вписвайки ги в исторически и художествен контекст.

Така се очертава не само картина на сезонни промени и новаторски пробиви, но и на дълбоки, понякога неочаквани връзки с миналото. Вдъхновенията и препратките, които свързват модата с изкуството, са почти безкрайни.

Колекцията на Лувъра със своята дълбочина и изобилие показва исторически артефакти, но е и прозорец към променящите се вкусове през вековете. В този смисъл музеят функционира като гигантско табло за вдъхновение – своеобразен moodboard, в който дизайнерите намират идеи, истории и емоции.

Кураторът Оливие Габе заедно с Натали Криниер поставя въпросите: Как историята на изкуството влияе на модния дизайн? Как музеят става хранилище на вдъхновението? Изложбата предлага естетически диалог между старо и ново, но и културен контекст. От Жак Дусе до мадам Карвен – великите модисти от миналото не само са се вдъхновявали от Лувъра, но са и дарявали експонати за неговата колекция.

Именно този мултидисциплинарен дух, съчетанието на старо и ново и колективното уважение към изисканата изработка са причината за възхода на Louvre Couture.

Модата заслужава място в музея

"Толкова е важно модата да бъде издигната на най-високо ниво в едни от най-големите музеи в света", казва американският дизайнер Том Браун. Днес повече от всякога модата трябва да се осмисля не само като индустрия или комерсиален продукт, а като културен и естетически артефакт с колекционерска стойност.

Експозицията в Лувъра разкрива именно тази страна на модата – нейната способност да отразява пулса на времето. Една рокля от 80-те говори за експресивността на епохата, както вазата от XVIII век говори за френския рококо стил.

До 21 юли посетителите на френската столица имат неустоимата възможност да се подложат на това визуално и културно пътешествие. За тези, които обичат модата, но и за онези, които я смятат за повърхностна – Louvre Couture дава силен аргумент: една дреха може да бъде също толкова мощен носител на смисъл и стойност, колкото картина или скулптура.

И нека не забравяме, че най-красивото съкровище винаги е това, което ни кара да мечтаем.

Други от Възход и падение

Майли Сайръс се сгоди и помъдря – край на бурните връзки с мъже и жени

Бившето дете звезда на "Дисни", което се превърна в музикална сензация, 4 години държа връзката си с барабаниста Макс Морандо далече от прожекторите Достигнала Христовата възраст

Цветана Манева: Обнадеждена съм от младите хора, които видях на протеста

„Обнадеждена съм от младите хора, които видях на протеста. Вярвам в тях, те могат. Излязхота от мълчанието. Това изисква много смелост. Тези хора не искат вече да се отнасята така, както досега"

Златю Бояджиев и още 35 художници рисуват конаците на Агуш - родопския дворец с морски фар в китната Могилица

Замъкът е с 221 прозорци, 86 врати и 24 комина. Има 3 двора, изолирани един от друг с вътрешни зидове Той е архитектурен паметник от национално значение и втори по площ след Рилския манастир 36

Бялата смърт покоси Иван Башев на Витоша

Знаел е шест езика, високообразован и с впечатляваща обща култура е бил външният министър и баща на поетесата Миряна Башева Октомври 1966 г. Тодор Живков е на посещение във Франция

Зуека призова от Испания след протеста: Елиминирайте старите модели!

От Испания, далеч от шумния публичен живот у нас, Васил Василев-Зуека говори откровено за спокойствието, което е открил, за новия си път като художник и за надеждата си към младите хора в България

>