Таня Михайлова представи новости в сферата на професионалното образование на форум на страните от Г-7

29.06.2025 12:05
СНИМКА: Архив

България предприема мерки за разширяване на обхвата на професионалното образование и обучение, и за това обществото да осъзнае възможностите, които то предоставя на младите хора.

Това каза заместник-министърът на образованието и науката Таня Михайлова по време в неформална среща в Рим на министрите на образованието на страните от Г-7 (Германия, Франция, Великобритания, Италия, Япония, Канада и САЩ) и Европейския съюз. Темата на събитието беше "Подобряване на сътрудничеството в образованието", съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН), предава БТА.

Във фокуса на обсъжданията беше техническото професионално образование и изкуственият интелект. Замeстник-министър Михайлова посочи, че сред инструментите за повишаване на обучаващите се в професионални паралелки е план-приемът на ученици чрез определени целеви стойности по области и определянето на защитени и специалности с очакван недостиг на специалисти. Тя изтъкна, че в България е изготвен нов Списък с широкопрофилни професии, разработен с участието на Секторните съвети за уменията към МОН.

Заместник-министърът на образованието открои партньорствата с работодателите, социалните партньори, браншовите организации, университетите, професионалните гимназии и ключовите министерства в осъществяването на реформите в професионалното образование и обучение, включително и чрез работата на Консултативния съвет към МОН.

По темата за изкуствения интелект зам.-министър Михайлова отбеляза, че българското образователно министерство е разработило насоки за използването му в образователния процес. Във връзка с развитието на уменията тя сподели ключовите препоръки на ОИСР в Стратегията за уменията в България, както и степента на тяхното изпълнение. Основните заключения от срещата в Рим са свързани със сходствата на предизвикателствата пред всички представени в събитието държави, необходимостта от прилагане на финансови инструменти за насърчаване на включването в техническото професионално образование и обучение и оценка на въздействието при използването на изкуствения интелект на национално, регионално, секторно и международно ниво.

Събитието бе организирано от италианското министерство на образованието. Бяха представени министри и заместник -министри от Япония, Канада, Франция, Германия, Унгария, Словакия, Словения, Гърция, Кипър, Унгария, Турция, Испания, Латвия, Румъния, Великобритания и Ирландия, отбелязват от МОН.

Гост лектори на срещата бяха Борхене Чакроун - директор на направлението "Политики и системи за учене през целия живот" в ЮНЕСКО, и Андреас Шлайхер - директор "Образование и умения" в ОИСР, който се включи в събитието онлайн от Вашингтон.

Списък на професиите утвърди през август 2024 г. Министерството на образованието и науката. Това се налага във връзка с измененията на Закона за професионалното образование и обучение. Документът съдържа 193 професии, от които 40 са в дигиталния и зеления сектор. Предвижда се професионалното образование и обучение да се осъществява по професиите, включени в новия списък от учебната 2026/2027 година за приетите ученици в осми клас, а за навършилите 16 години - от януари 2026 година.

Новите професии акцентират върху трудовите дейности, свързани с дигитализацията и устойчивото развитие в различните сектори: "Интегриране на дигитални технологии", "Интелигентни системи", "Анализ на данни", "Дизайн на дигитални и печатни медии", "Разработка на софтуер", "Роботика", "Автоматизация и управляваща техника", "Зелени технологии, кръгова икономика и устойчиво развитие", "Зелени технологии в черната металургия", "Технологии в биопроизводствата", "Безпилотни летателни апарати", "Хибридни и електрически пътни превозни средства", "Електрообзавеждане на тролейбуси и електрически автобуси", "Устойчива мода", "Устойчиво земеделие и растителна защита", "Автоматизирани системи и технологии в машиностроенето", "Дигитално проектиране на мебели и интериор", "Дигитален дизайн на текстил", "Механизация и цифровизация в аграрния сектор" и други.

Други от Просветни

Физическият факултет на Софийския университет открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

Учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски" ще бъде открита днес от 14 ч в кампуса „Лозенец" (бул

Физическият факултет на СУ открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

На 19 декември 2025 г. в 14 ч в кампус „Лозенец“ (бул. "Джеймс Баучър" № 5, гр. София) ще бъде открита учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския

Просветният министър Красимир Вълчев откри нов STEM център в гимназия в Монтана

"Министерството на образованието и науката продължава да работи за модернизация на образователната среда, като паралелно с инвестициите в STEM средата провежда и обучения за учителите за по-ефективно

Млади физици от Пловдив изграждат батерия от лимони

В гимназията по битова техника откриват STEM център по природни науки, роботика и киберфизични системи Как се изгражда батерия от лимони или как програмируеми вградени микроконтролери и сензори могат

Департамент със знак за качество на Кеймбридж помага на българчета в чужбина да следват тук

Звеното на Софийския университет работи с чужди студенти у нас и с хиляди учители Издава международно валиден сертификат за владеене на български Отворили сме широко вратите за обучение по български

>