КНСБ е против разделянето на обществената жп услуга на три лота

16.06.2025 17:28
Пламен Димитров, президент на КНСБ

Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) се обяви против разделянето на услугата за железопътен превоз на пътници в България на три лота. От синдиката коментираха на пресконференция предложения от Министерството на транспорта и съобщенията Проект на условията и реда за възлагане на обществени превозни услуги с железопътен транспорт на територията на страната.

Проектът предвижда възлагането да бъде на регионален принцип, на три лота – западен, северен и южен, като всеки лот да бъде обслужван от депо на своята територия/регион. Освен това се предлага подвижният състав, закупен след 2009 г. на "БДЖ-Пътнически превози", да се предостави за безвъзмездно ползване от изпълнителя на съответния лот, обясниха от синдиката.   

Ние сме против разделянето на лотове и няма никаква причина, никакво изискване от никого това да се прави - нито от Европейската комисия, нито в Плана за възстановяване и устойчивост, заяви на пресконференция президентът на КНСБ Пламен Димитров, цитиран от БТА. Това, че нашият пазар е малък, прави възможно възлагането на услугата на един превозвач, посочи той. По думите му новите влакове, които ги чакаме толкова време, сега се предлага да ги дадем не на БДЖ, а на някой друг. Не виждаме някаква обществена необходимост от това, коментира Димитров. Според него с разделянето на лотове услугата няма да стане по-добра, поради малкия пазар и поради раздробяването на субсидията на три, което ще доведе до допълнителни проблеми.  

Председателят на Синдиката на железничарите в България Петър Бунев коментира, че в момента борбата е изцяло за субсидията. Той посочи, че има европейски регламент, който дава право държави с малък пазар под 23 млн. влак километри, а в България е 19 млн., директно да възложат услугата на когото те преценят. 

Бунев отбеляза, че има пазарна оценка, в която се казва, че по-добрият вариант е да не се разделя железопътната услуга. Според синдиката България следва да се възползва от възможността да възложи пряко на един изпълнител обществената поръчка през 2025 г., а единственото в страната железопътно предприятие, което притежава опит и разполага с подготвени кадри за дейността, е "БДЖ-Пътнически превози" ЕООД. 

Петър Бунев каза също, че 30 години не инвестираме в железницата, а сега, когато тръгваме да инвестираме в нови мотриси, ще ги раздадем и ще получим една скъпа услуга за хората, а средствата, които държавата ще трябва да заделя за железницата, ще бъдат удвоени. Той съобщи, че утре ще участват в общественото обсъждане, което организира министърът на транспорта, и ще се борят докрай да не се случи поредното ограбване на българското общество. 

 

Други от От страната и света

Борислав Гуцанов: Личните асистенти днес ще получат парите си

Личните асистенти днес ще получат парите си, каза пред журналисти министърът на труда и социалната политика Борислав Гуцанов. В петък Министерството на финансите ни преведе парите и веднага те бяха

Работодатели скочиха срещу индексациите през удължителния бюджет

Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР) призовава президента и омбудсмана на страната да вземат мерки спрямо правомощията си срещу частта от т. нар

Иззеха 2400 флакона райски газ от заведение в Ботевград

Иззеха 2400 флакона с райски газ от заведение в Ботевград, съобщиха от полицията. На 20 декември е проведена съвместна акция на служителите на реда и НАП

Задържаха мъж за кражба на мотопед във Варна

Задържаха мъж за кражба на мотопед в центъра на Варна, съобщиха от полицията. Задържаният е на 29 години, известен на полицията и осъждан. По данни на полицията откраднатият мотопед е бил паркиран

КМГ: За 22-ра поредна година Китай остава лидер по инсталирани ВЕЦ мощности

Според последни данни на Китайската асоциация на електрическите предприятия, през първите десет месеца производството на енергия от ВЕЦ-ове в Китай е било 1,13 трилиона киловатчаса

>