София с първа стъпка към нов генерален план за организация на движението
Столичната община обяви процедура за избор на изпълнител за изработване на генерален план за организация на движението. След години на забавяне от предишната администрация вече е задвижена процедурата за изработване на нов мастър план за организация на движението за всички населени места на територията на Столична община.
Последният генерален план е изработен през 2011 г. и приет с решение на Столичния общински съвет от 2012 г. Съгласно наредба за организация на движението на територията на Столична община срокът на действие на този план е 5 години и той е изтекъл през 2017 г. Оттогава не са предприети действия по актуализацията на плана, съобщиха от общината.
Мастър планът включва организацията и режимите на движение по улиците, оптимални маршрути за обществен транспорт, транзитно и товарно движение, зони за пешеходно и велосипедно придвижване, ограничения в паркирането и скоростта и поставянето на пътни знаци, маркировки и светофарни уредби.
Основни цели на проекта са постигане на максимална безопасност и сигурност на всички участници в движението при тяхното придвижване в населените места, пътна безопасност и създаване на оптимални възможности за развитие на различните видове придвижване.
Основни приоритети за разработката са: пешеходно движение; обществен транспорт; велосипедно движение, както и движение на индивидуални електрически превозни средства; движение на леки и товарни автомобили и транзитно движение.
Предвижда се да бъде разработен и транспортен модел. Той заедно с развитието на информационните технологии, инструментите за събиране на данни и математическо и транспортно моделиране намира широко приложение в градовете, които се стремят към по-добра интеграция на транспортна инфраструктура в средата и по-ефективно управление на мобилността, обясниха от общината.
С плана се оптимизира уличният трафик, изследват се основните закономерности на транспортните и пътническите потоци, обследва се регулирането на движението и се определят конфликтните точки с цел отстраняването им.
В процеса на моделиране се включват множество параметри - физически характеристики на пространството и транспортните системи, икономически, социални, поведенчески, екологични фактори и дори климатични особености. Транспортните модели са силен инструмент за оценяване на въздействията и ефективността на градоустройствени решения и бъдещи инвестиционни проекти.
Обществена поръчка ще бъде със срок на изпълнение между 250 и 365 дни и бюджет от 1 200 000 лв. Изработеният генерален план трябва да бъде приет от Столичният общински съвет.