Вълчев: Нужно е външно оценяване, ако искаме да имаме оценка на добавената стойност в образованието

11.06.2025 18:55
КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ

Ако искаме да имаме т.нар. оценка на добавената стойност в образованието, за която говорим от много години, но не можем да я направим, трябва пак да имаме външно оценяване. Тази оценка означава да съпоставяме резултатите на училищата въз основа на разлика между резултатите на изхода и резултатите на входа на един етап, или доколко училището е допринесло за развитието на учениците, или колко е добавената стойност на училището. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в отговор на актуални въпроси, зададени му от депутати от Комисията по образованието и науката в Народното събрание. 

Срещаме редица методологически трудности и към днешна дата не можем да твърдим, че можем да представим такава справедлива оценка. Ако нямаме външно оценяване в четвърти клас, ние трябва да забравим за такава оценка на добавената стойност от първи до седми клас и за основно образование въобще няма да имаме възможност за такава оценка, тъй като на входа на първи клас нямаме оценка. И ние разчитаме на оценката от външното оценяване в четвърти и в седми клас. За мен концептуалният въпрос е, че фокусираме много усилия върху външното оценяване, а в същото време малко го използваме, не сме развили тази култура за самооценка, каза министър Вълчев.  

Той отбеляза, че е много важна реформата в оценяването, да фокусираме по-голямата част от оценяването към умения, но да не говорим толкова за начален етап, защото там се дават повече базови знания. Това правим с външното оценяване в седми клас, в десети клас и в 12-и клас с държавните зрелостни изпити, като по-голямата част от въпросите да са насочени към меренето на умения, както и да съхраним мотивацията за учене у учениците.

В отговор на друг въпрос дали ще има промени в завършването на основно образование, което сега става в края на седми клас, министър Красимир Вълчев каза, че това е един от най-важните въпроси и решението за образователната структура трябва да бъде предхождано от значително и продължително обсъждане. Ще има отворена дискусия, защото тази тема е важна и тя кореспондира с учебните планове, и с учебните програми, добави министърът.

Той говори и за планирани промени в учебните програми. Още от февруари имаме публикувана концепция за промяна в учебните програми, а сега започнаха първите заседания на работните групи по отделните предмети. Като идеята е да имаме кратки документи, визии или концепции, които най-общо да очертаят посоката на промяната, да засегнат основните дискусионни теми във всяка една програма. Например, по литература - какво да бъде съотношението между класическа и нова литература. Общата концепция е учебните програми да бъдат по-рамкови, или да бъдат облекчени, да има повече време за затвърждаване на умения, да има по-малко фактология, обясни министър Красимир Вълчев.

Ще направим и по-бърза промяна, свързана с рамковите учебни планове за гимназиален етап, за която също ще публикуваме виждането си за часовете в гимназиален етап, съобщи министърът. 

 

 

 

 

Други от Просветни

Физическият факултет на Софийския университет открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

Учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски" ще бъде открита днес от 14 ч в кампуса „Лозенец" (бул

Физическият факултет на СУ открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

На 19 декември 2025 г. в 14 ч в кампус „Лозенец“ (бул. "Джеймс Баучър" № 5, гр. София) ще бъде открита учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския

Просветният министър Красимир Вълчев откри нов STEM център в гимназия в Монтана

"Министерството на образованието и науката продължава да работи за модернизация на образователната среда, като паралелно с инвестициите в STEM средата провежда и обучения за учителите за по-ефективно

Млади физици от Пловдив изграждат батерия от лимони

В гимназията по битова техника откриват STEM център по природни науки, роботика и киберфизични системи Как се изгражда батерия от лимони или как програмируеми вградени микроконтролери и сензори могат

Департамент със знак за качество на Кеймбридж помага на българчета в чужбина да следват тук

Звеното на Софийския университет работи с чужди студенти у нас и с хиляди учители Издава международно валиден сертификат за владеене на български Отворили сме широко вратите за обучение по български

>