Феноменът Лабубу - дяволита усмивка с 9 зъба и милиони последователи
Куклата не е просто модна играчка. Създателят ѝ Кейсинг Лунг превръща детските си спомени в глобален хит
Представете си свят, в който чантата не е просто аксесоар, а израз на идентичност. Играчките не са само за деца, а са символ на самочувствие и стил за порасналите момичета, които искат да се откроят. Това въплъщава в себе си куклата Лабубу - най-актуалният тренд в света на модата в момента. Ако още не сте срещали пухкавото създание с огромни уши, несъразмерни очи и дяволита усмивка, закачено за някоя дамска чанта, е време да се запознаете с най-обичания и чудат лайфстайл феномен, който става част от аутфита на все повече фешън ентусиасти по света.
Лабубу не е просто играчка.
Тя е нещо средно между
гоблин и анимационен герой
Има дълбоки корени в детството на своя създател - дизайнера и илюстратор Кейсинг Лунг. Роден в Хонконг през 1972 г., той се премества със семейството си в Нидерландия, когато е на седем. Израства в малко село и прекарва много време сам, тъй като родителите му управляват ресторант и често са заети вечер. В този период, без достъп до видеоигри или интернет, малкото момче се потапя в света на книгите и започва да рисува свои собствени герои, вдъхновени от европейски приказки и скандинавски митове.
Тези ранни впечатления и въображаеми светове оформят основата на неговата творческа работа. Много по-късно – през 2015 г., създава серията The Monsters (“Чудовищата” – б.а.), в която Лабубу е основен герой. Описан е като малко същество с дълги, заострени уши и редица остри зъби, което се появява в илюстрираните истории на Лунг, без авторът изобщо да предполага каква слава предстои за чудатото същество.
Може би се питате откъде идва закачливото му име и дали означава нещо. Самият Лунг е разказвал, че названията на героите му са избрани така, че да звучат уникално, да се произнасят лесно и да се намират бързо онлайн. В някои случаи дъщеря му е участвала в избора, което придава още по-личен характер на творенията.
През 2019 г. китайската компания Pop Mart проявява интерес към героя Лабубу и
сключва ексклузивен
договор за лиценз
със създателя. Така брандът за колекционерски фигури започва да произвежда и разпространява куклите, предимно чрез blind box – мистериозни кутии без прозорче, които можеш да си купиш, но никога не знаеш какво точно ще ти се падне от тях. Елементът на изненада, съчетан с ограничени издания и тематични серии, засилва интереса сред колекционерите и не след дълго превръща симпатичната Лабубу в култов артикул из азиатските среди през 2021 г.
Макар често да се възприема като безполово създание, според оригиналните истории на Кейсинг Лунг Лабубу всъщност е момиче. Също така, за разлика от много други фантастични създания, тя няма опашка, което я прави още по-уникална сред колекционерите.
Истинският “бум” в популярността ѝ се случва през 2024 г., когато куклата започва да се използва като моден аксесоар за чанта. Тя е пухкава, на пръв поглед дори абсурдна, с пакостливо изражение, което сякаш казва: “Да, странна съм – и какво от това?”. Истерията по нея стига дотам, че през същата година се превръща в културен феномен в Тайланд, където се възприема като символ на късмет и благополучие и вече се използва като талисман.
Трудно е да се каже кой точно подема вълната. Някои твърдят, че всичко започва от китайските инфлуенсърки, които превръщат животинчето в украшение към всекидневни визии. Други приписват нарасналата известност на корейските стрийт стилисти, които носят Лабубу кукли по време на ревюта като “протест” срещу нормалното. След като моделът Бела Хадид се появява с Лабубу в инстаграм, Западът също приема тенденцията.
Който и да е започнал да носи пръв нестандартния аксесоар обаче, няма съмнение, че TikTok помогна особено много за сензационното му разпространение по света.
Днес може да попаднете на хиляди видеа на потребители, които отварят на живо кутия с Лабубу и се надяват да им се падне точно онзи цвят, който искат най-много. Реакцията е или еуфорична, или откровено разочарована в зависимост от това какво се крие вътре. Феновете дори поръчват миниатюрни дрехи за своите кукли, за да ги съчетаят с личния си стил. Украсяват ги с очила, шапки и бижута, а трендът се разпростира дотам, докъдето е възможно да достигне въображението.
Пластмасовият вариант на Лабубу се предлага в множество тематични серии, всяка с уникални визии и персонажи - от космически приключения и плодови превъплъщения до чудовищни форми и шахматни фигури.
Всяка серия включва и
т.нар. “тайна фигура”, която
е изключително рядка
и ценена от колекционерите, защото достига по-висока стойност на вторичния пазар.
Меките играчки, които всъщност са най-голям хит, също се продават в тайни кутии. Всяка Лабубу носи име, вдъхновено от десерт и съответстващо на цвета ѝ. Вариантите са соево мляко, личи бери, зелено грозде, кокос с морска сол, карамел и сусам, а вероятността да ви се падне желаната е 1 към 6. Шансът да попаднете на редкия “таен” модел в цвят кестеново какао, който е с червен нос, е 1 към 72.
Колекциите се разпродават веднага след пускането им. Ако все пак успеете да откриете бройка, базовите кутии струват около 22 долара в Pop Mart. Лимитираните модели достигат стотици долари. Има и Лабубута в оувърсайз размер, които се използват за декорация на дома и най-вече за снимки в социалните мрежи.
Точно заради прекаления интерес и трудния достъп магазините, които предлагат оригиналната кукла, могат да се похвалят с дълги опашки от чакащи с часове. Дори големи марки вече правят лимитирани колаборации с Лабубу, а ключодържателят със странния герой е хит да се носи върху скъпи чанти като Birkin, Kelly и Lady Dior, създавайки контраст, който определено привлича вниманието. Някои фенове дори слагат по няколко ключодържателя наведнъж, за да се отличават още повече, без да се притесняват, че е кичозно.
Без съмнение Лабубу е всичко, което традиционната мода обикновено отрича. Но хубавото е, че може да се носи като допълнение към почти всяка визия. Защото, без значение как, куклата винаги изглежда като неканен, но чаровен гост към аутфита.
Както всеки тренд, достигнал масовост, и този има своята друга страна. Репликите, някои с изумителна прилика, други направо уродливи, завладяха пазара. Оригиналната кукла, произведена от Pop Mart, има девет остри зъба, които са ясно оформени и равномерно разположени. Това е отличително за дизайна. Фалшивите варианти обикновено са с осем или десет зъба, като това е най- често срещаният признак за имитация.
Лабубу е визуален “шамар” срещу скуката, нормата и “добрия вкус”. Артефакт е на онези, които отказват да се подчинят на шаблона. В нея определено няма компромис. Напомня колко красиво е да изпъкнеш. Да носиш нещо, което провокира и обърква, но същевременно възхищава. Защото стилът не е съгласие. Той е позиция. Дори тогава, когато е малко шантав и много извън рамката.