Вижте какви задачи са решавали зрелостниците на матурите по профилиращ предмет

23.05.2025 16:16
Хиляди ученици се явяват на матури всяка година.

Казуси и въпроси, свързани с различни житейски ситуации, бяха включени и тази година в голяма част от тестовете на зрелостниците, които днес се явиха на матура по профилиращ предмет. Такива имаше в едни от най-желаните за тях изпити – география и икономика и биология и здравно образование, съобщават от пресцентъра на Министерството на образованието и науката (МОН).

На теста по география трябваше да решават казус, свързан с развитието на Тракия икономическа зона, която е водеща в развитието не само на Южен-Централен район, но и на страната, и предлага различни икономически предимства. От зрелостниците се изискваше да анализират текст, карта и графично изображение (схема), с което да кажат защо Тракийската икономическа зона привлича успешно местни и чуждестранни инвестиции.

По биология и здравно образование имаше казус, свързан с реакцията на организма при стресова ситуация. В друга от задачите се изискваше да анализират изображение, свързано с диабета, контрола на нивата на глюкозата, реакцията на клетките към инсулина и недостатъчното му произвеждане в тялото.

На държавния зрелостен изпит по философия зрелостниците отговаряха на въпроси върху „Политика" на Аристотел, свързани с възникването и целта на държавата. Те трябваше да обосновават и своя позиция по казус за лидерството в клас. За есето зрелостниците имаха избор между фрагменти на Рене Декарт („Аз не съм нищо друго освен нещо, което мисли, т.е. дух, разсъдък или разум.") и Ханс Йонас („Дългът се нуждае от чувствителност, за да бъде следван, но той съществува и без да е възприеман").

На държавния изпит по професионална квалификация в частта му по теория на професията гимназистите писаха по различни теми, свързани с тяхната специалност. Бъдещите застрахователи трябваше да анализират пазарните възможности и да изградят маркетингова стратегия в застрахователната сфера. За печалбата на предприятието, производителността и ролята на икономическия анализ за дейността на предприятието писаха учениците с професия „Фирмен мениджър", специалност „Предприемачество и мениджмънт".

Избралите да учат екскурзоводство трябваше да изготвят културно-познавателен маршрут, като изберат три обекта, сред които Плевенската панорама, Белоградчишки скали, Покритият мост в Ловеч, Пещера Леденика, Пещера Съева дупка, Къща-музей Алеко Константинов (Свищов) и др. Бъдещите строителни инженери трябваше да направят технологична характеристика на кофражните работи, а агроеколозите за биологичното производство на земеделски култури.

На днешната матура по профилиращ предмет бяха анулирани 5 изпитни работи заради опит за преписване. На изпита по професия беше анулирана една изпитна работа.

Други от Просветни

Просветният министър Красимир Вълчев откри нов STEM център в гимназия в Монтана

"Министерството на образованието и науката продължава да работи за модернизация на образователната среда, като паралелно с инвестициите в STEM средата провежда и обучения за учителите за по-ефективно

Млади физици от Пловдив изграждат батерия от лимони

В гимназията по битова техника откриват STEM център по природни науки, роботика и киберфизични системи Как се изгражда батерия от лимони или как програмируеми вградени микроконтролери и сензори могат

Департамент със знак за качество на Кеймбридж помага на българчета в чужбина да следват тук

Звеното на Софийския университет работи с чужди студенти у нас и с хиляди учители Издава международно валиден сертификат за владеене на български Отворили сме широко вратите за обучение по български

Доц. д-р Дария Карапеткова е новият директор на Културния център на Софийския университет

Доц. д-р Дария Карапеткова от катедра "Романистика" на Факултета по класически и нови филилогии е новият директор на Културния център на Софийския университет

Синдикат "Образование" е против на намаляването на езиковите паралелки

От синдикат „Образование" обявиха резултати от национално проучване сред учители, експерти и заинтересовани относно актуалните промени в образователната политика на МОН за езиковото обучение в

>