Съветници предлагат Монтана да въведe правила за движение с електрически тротинетки
Общинският съвет на Монтана ще разгледа предложение за изменение на Наредбата за организация на движението в града, с което се цели въвеждането на конкретни правила за използване на електрически тротинетки в града, за да няма инциденти.
Инициативата е на групата общински съветници от Местна коалиция НДСВ (ДПС, Български глас). Тя отговаря на нарастващите предизвикателства, свързани с безопасността на пешеходците и останалите участници в движението.
През последните години използването на индивидуални електрически превозни средства, особено на електрическите тротинетки, бележи съществен ръст. „И в Монтана се увеличава движението на тротинетки по тротоари, паркове и в близост до детски площадки. Често те се движат без да спазват правилата и с несъобразена скорост. Това носи риск за гражданите, а и за самите водачи, които управляват тротинетките без защитна екипировка.
Сериозен проблем е и фактът, че много от тях са непълнолетни, респективно – неправоспособни. На тях им липсва необходимата зрялост, за да осъзнаят своята отговорност като участници в движението." – каза Теодора Любенова от съветническата група на Местната коалиция НДСВ (ДПС, БЪЛГАРСКИ ГЛАСЪ) „
Тя допълва: „Това безразборно каране с несъобразена скорост носи сериозен риск за малките деца. Аз, честно казано, като родител на малко дете се притеснявам да го пусна да тича в Градската градина, защото във всеки един момент от някъде идва тротинетка и това е сериозен проблем на много родители."
Новият проект предлага създаването на специален Раздел 4а „Движение на електрически тротинетки" към чл. 11 от Наредбата за организация на движението на територията на община Монтана. С него ще се регламентират основните изисквания и забрани.
Инициаторите предлагат минималната възраст за управление на тротинетки да е 16 години. По изключение 14-16-годишните могат да се движат само в обозначени зони и с каска.
Предлага се категорична забрана за движение тротинетки по тротоари, пешеходни зони и паркове (освен при изрично обозначено там разрешение). Максимална скорост да е 25 км/ч, а в зони със споделено движение - до 10 км/ч. Забранява се и рисково поведение като управление от повече от едно лице, без ръце на кормилото и с говорене на мобилен телефон, под въздействие на алкохол или наркотични вещества. Вносителите на предложението предлагат паркирането да става само на обозначени места по начин, който не пречи на пешеходците и на достъпа до обществени обекти.
Проектът включва и препоръка за използване на защитна каска и светлоотразителна жилетка, особено в тъмната част на денонощието. Предвидено е кметът на Монтана да издаде съответна заповед за прилагането на разпоредбите в съответствие с чл. 80а от Закона за движение по пътищата.
В допълнение, инициаторите на промените в Наредбата за организация на движението на територията на община Монтана, предлагат информационна кампания, която да популяризира новите правила и да насърчи спазването им.