"Новият предмет ще доведе до допълнителна натовареност". Не, няма

07.05.2025 14:41 Красимир Вълчев
МОН планира да въведе предмет "Добродетели и религии" СНИМКА: МОН

Някои въпроси и внушения по темата за новия предмет "Добродетели и религии", на които се чувствам длъжен да отговоря отново:

1."Религия ще се учи задължително". Не, няма. В системата на образованието открай време съществува един термин - "задължителноизбираем час". Звучащ еклектично, това означава, че часът е част от задължителния учебен план, но в рамките на него има избор. Ние предлагаме задължителен час по възпитание в добро и формиране на ценности. Защото вярваме, че едно от най-важните неща, които трябва да направим като образователна система и държава, е да усилим възпитателната функция на българското училище. Религия в конфесионалния ѝ вид няма да се учи задължително. Тя ще бъде възможност, както досега. С тази разлика обаче, че този избор ще се даде на всяко дете, защото досега религия се изучава като избираем предмет само в отделни училища, а мнозинството ученици нямат достъп до тази възможност. Програмата по религия ще бъде един от двата алтернативни пътя за формиране на добродетели и нравствена култура. Другият ще е програма с фокус върху етичните и гражданските компетентности, без конфесионална религия. МОН вече публикува визията си за такава програма и всеки може да се запознае с нея. Публикуваният текст е само основа за обсъждане и тепърва ще се доработва, променя, надгражда. Самата програма ще се изготвя идните месеци.

2. "Църквата влиза в училището". Това също не е вярно. Часовете по "Добродетели и религии" ще се водят единствено от учители с университетска квалификация, а не от свещенослужещи или представители на религиозни институции. Дори в програмите, които съдържат елементи на религиозно образование, преподаването ще остане в ръцете на педагози.

3. "Новият предмет ще доведе до допълнителна натовареност". Не, няма. Ще бъде в рамките на общия брой задължителни и избираеми часове (раздел А и раздел Б на учебния план).

4. "Децата ще се разделят". Да, в образованието децата се разделят, но само според интересите, способностите и постигнатите резултатите. За да може да се подкрепи персонализираното развитие на всяко дете. В случая, за да се осигури избор. Религията в училище няма да възпитава култура на разделение. Напротив, ще прави децата по-добри и по-толерантни. Алтернативните програми ще бъдат подчинени на една цел - личностното и ценностното формиране. В учебните програми ще бъдат включени само универсалните човешки ценности и добродетели - тези, които ни обединяват.

5. "Няма нито едно научно доказателство, че религията прави децата по-добри". Има, десетки. Може да се направи преглед в научните бази данни. В първите три коментара може да се види списък с част от публикациите по темата. Още по-лесно е да попитаме изкуствения интелект или да направим задълбочен преглед в интернет. Изводите са, че включването на децата в програми, които съдържат елементи на религиозно образование, допринася за подобряване на психичното здраве и образователните резултати, подпомага справянето със стреса, понижава риска от вредни поведения, намалява случаите на употребата на наркотици и като цяло повишава благополучието на децата. Впрочем всичко това може да се види и при учениците, които в момента са включени във ФУЧ "Религия".

6. "Това ли е най-важната реформа в образованието?". Не, важни са и реформите в учебните програми, учебните планове, оценяването на учениците, образователната структура, подготовката на учителите. Всичко е важно. Благополучието на едно дете зависи едновременно от интелектуалното, социалното, духовно-нравственото, физическото и емоционалното му развитие. Зависи както от обучителната, така и от възпитателната функция на образованието.

Първият документ, който публикувах на третата седмица от встъпването ми в длъжност, беше "Концепция за промяна в учебните програми". Скоро ще публикуваме за обсъждане и предложения за промени в рамковите учебни планове, стартираме дискусии по адекватността на образователната структура, отворили сме за реформа и оценяването на учениците. Готвим промени в Закона за предучилищното и училищното образование, където темата "Добродетели и религии" е само една от 20-те. Но тя просто е най-коментираната.

(От фейсбук)

Други от Лични

В политиката господства тежък инфантилизъм и остра интелектуална недостатъчност

Понеже в политиката днес господства тежък инфантилизъм и остра интелектуална недостатъчност, която кара партии и политици да тичат като луди калинки след мимолетни страсти

ПП-ДБ не са разпореждали това безобразие

Ново явление: най-гласовитите народни водачи се дистанцират от многохилядното протестно множество ДОБРОВОЛНО не бих цитирала Божидар Божанов и по широката тема за предимствата на шампоаните с

ПП-ДБ сякаш се чудят как да изгонят от урните селските избиратели

Избирателната активност след 2017-та година непрекъснато намалява. Най-голямото срутване е в броя гласували е когато машинното гласуване стана задължително в секциите с над 300 избиратели по списък -

Да не се окаже, че може да наблюдаваме втора серия от "С вас сме, г-н президент"

Зад грижливата и умерена политика на правителството "Желязков" водещи политически фигури разгръщаха последователна кампания за усилване на ключови елементи за един неоавторитарен режим - засилващ се

Настъпва паника в добрите сили

Мдааа... Настъпва паника в добрите сили. Един партиен лидер ще раздава шамари. Други политически активисти и партийни агитатори търчат по студията и с агресивен патос обвиняват изборната

>