Първо 15% ще влизат икономика с оценката от матурата по математика, после 50% (Обзор)

28.04.2025 22:00 Ярослава Прохазкова
15% от приетите да учат икономика ще са с матура по математика.
Техническите висши училища са за задължителна матура по математика.

Ще изплаши ли математиката кандидатите да учат икономика?

Това е най-масовото професионално направление във висшето образование у нас - в 25 от общо 51 вуза, показва рейтинговата система.

След среща с ректорите на икономическите университети наскоро образователният министър Красимир Вълчев предупреди кандидат-висшистите, че ако искат да учат икономика, трябва да се готвят за матура по математика, защото с нея ще бъдат добри икономисти, търсени на пазара на труда.

Призивът вече има и конкретно измерение.

Още тази година 15% от приема

ще е с матура по математика, а за догодина амбицията е да се достигнат 50% в професионалното направление “Икономика”, стана ясно след разговора между ректорите и министъра. Сега може да станеш първокурсник и само с матурата на български език и литература.

При анализа на данните на водещите три университета в направлението “Икономика” се вижда, че докато в Американския университет и в Софийския университет в тази специалност се обучават около 700 студенти, в УНСС учат над 10 000 бакалаври, магистри и докторанти. И трите водещи университета в направлението показват приблизително равен резултат в класирането с пренебрежима разлика до 5 точки, като сред работодателите УНСС продължава да бъде най-разпознаваемото висше училище за подготовка на кадри.

Не сме притеснени, защото ние и сега приемаме с математика - около 10 на сто. За мен ключовото е да се намери подходящият баланс между начина за кандидатстване по икономика и администрация. Да не се залита прекалено много по математиката или само на български, а да се намери златната среда, обясни в интервю за “24 часа” ректорът на УНСС проф. Димитър Димитров.

Подкрепяме политиката да се работи с малко по-малко на брой студенти, но те да бъдат по-качествени, казва и ректорът на Икономическия университет във Варна проф. Евгени Станимиров. Той дава идея за единен приемен изпит по математика (създаден от екип от математици от висшите училища с евентуален контрол от МОН). Варненският ректор е убеден, че наистина има нужда от икономисти, които умеят да смятат и имат аналитично мислене.

Министърът пък обещава допълнителна подкрепа за университетите, които приемат в специалност “Икономика”, ако математиката изплаши кандидатите.

В дългосрочен план подобно стратегическо решение ще направи така, че те да имат повече студенти, да бъдат по-добре финансирани и най-вече

да има по-добра репутация

икономическото ни висше образование, обяснява Красимир Вълчев. А това ще доведе и повече чуждестранни студенти.

Министърът призова матура да въведат и частните университети, за да не се “позиционират на пазара на лесно икономическо образование”.

За Вълчев темата е стратегическа и от нея зависи “дали икономическото ни образование в държавните висши училища ще се позиционира на сегмента на трудното или на сегмента на лесното висше образование”.

Качественото висше е трудното висше образование,

обобщава министърът. Въпросът не е да има повече студенти, а повече икономисти, които могат да смятат.

Въпреки че средният осигурителен доход на завършилите е 2105 лв., а регистрираните безработни икономисти са 2,33%, два пъти са намалели студентите в направлението “Икономика” за 10 години. В момента те са 25 383, през 2020-а бяха 30 915, а през 2019 г. - 37 909, което показва тренд надолу. Преди десетилетие 60 000 се бяха записали за икономисти - повече, отколкото е целият випуск абитуриенти миналата и тази година (под 50 000).

И за инженерите, които намаляват, това ще е посоката за приема

На местата на 100, които се пенсионират, идват едва 45

Ректорите от техническите висши училища и министърът на образованието Красимир Вълчев са категорични, че трябва да стимулира полагането на матури по математика, физика и химия, докато се проведе дебатът дали да има задължителна матура по математика.

“Всички изразиха мнение, че задължителната матура по математика е едно от най-добрите неща, които може да се направят в услуга на техническото висше образование”, обясни министърът след среща в понеделник.

На мястото на 100 инженери, които се пенсионират, идват едва 45 завършили. Заместването на 100 хидроинженери пък е едва от 10, подчерта министър Вълчев.

В момента само 2000 ученици държат матура по математика, 200 по химия и 200 по физика.

В кампанията за 2026/2027 г. обаче приемът в желани специалности ще бъде в по-голяма степен обвързан с матура по математика. Тази политика е подходяща за специалности в професионални направления, които имат достатъчно търсене, като “Комуникационна и компютърна техника”. В почти всички останали технически професионални направления съществува двоен проблем - и количествен, и качествен.

“Пред дилемата сме дали да намалим приема, или да имаме студенти, които учат за инженери без достатъчно знания по математика, физика и химия”, каза Вълчев след разговора си с ректорите на техническите вузове.

Висшите технически училища ще повишат тежестта на оценката по математика. Може да стане по линия на коефициентите и оценката от изпита, който провеждат - тя може да се удвоява и утроява.

Само още 47 абитуриенти подадоха заявления да положат матура по математика, след като Министерството на образованието и науката даде извънреден 10-дневен срок, в който да се възползват от тази възможност.

По-голяма част от тях (44) са я посочили като допълнителен държавен зрелостен изпит по общообразователна подготовка, с което общият брой на пожелалите да се явят се увеличава с над 6%. Но от общо 50 хил. абитуриенти тази година матура върху профилираната подготовка по математика се очаква да положат едва около 1700 общо - 1389 зрелостници като втори задължителен държавен зрелостен изпит и 318 като допълнителен.

МОН предостави възможността на зрелостниците да променят вече направения си избор, за да могат да имат по-голям шанс при кандидатстване във висше училище.

“Висшите училища виждат най-добре, виждат го в последните десетилетия, виждат го с повишаващата се тенденция за влошаване на резултатите по математика. Ние може да спорим дали лошите резултати по математика са 40, 50 или 60% в зависимост от скалата, от изпитните материали, но във всички случаи ние имаме голям проблем, каза министърът. И допълни, че проблемът не е в системата на висшето образование, а идва в нея.

Вдигат таксите със 100 лв., но допълнителни стипендии за отличници в точните и природните науки и за дефицитни кадри

Средно до 100 лв. се вдигат годишните студентски такси от следващата учебна година. Има по-големи повишения в медицинските университети, но в платена форма.

Студентските такси се вдигат съвсем малко, защото се повишава издръжката на студентите, а са взаимно обвързани, обясни лидерът на Националното представителство на студентските съвети Ангел Стойков.

В същото време просветното министерство обмисля допълнителни стипендии за студентите, които са влезли с матури по математика, физика и химия. Още не е ясен размерът им и дали ще са обвързани с минимален успех, вероятно 4,50.

Министър Красимир Вълчев ще обсъди темата с големи работодатели, където има най-голям недостиг на кадри, като даде пример с ВиК сектора. За студентите от тези дефицитни специалности ще има други допълнителни стипендии, които ще са достатъчно мотивиращи. Започва се с

хидроинженерство и ядрена физика

“Може да кажем с голяма доза увереност, че независимо от това каква ще бъде бюджетната рамка за следващата година, Министерството на образованието и науката може да отдели средства за тези стипендии, но допълнително ще ги конкретизираме като параметри. Длъжни сме да направим тези крачки”, увери министърът.

Базовият проблем е в системата на училищното образование, посочи Вълчев. Свързан е с амбициозните програми по математика при недостига на часове по предмета, както и с това, че преди години системата се е отказала математиката да бъде задължителен матуритетен предмет. “В последните десетилетия БВП расте най-вече благодарение на индустриите с висока добавена стойност. Страните, които са излезли от кризата на средните доходи, са заложили на развитие на технологичната индустрия с висока добавена стойност и на висшето образование - като Южна Корея. Ако не направим всичко необходимо, рискуваме в един момент да изпаднем в тази криза на средните доходи”, предупреди Вълчев.

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>