Хвърчите без ограничения по немските магистрали? Не е така!

15.04.2025 09:25 Георги Луканов
Намаляването на позволената скорост до 130 км/ч по магистрали все още е проект, сега е 140 км/ч. СНИМКА: Pixabay

След последните трагедии по родните шосета и предложенията за промяна на Закона за движения по пътищата, много специалисти политици и обикновени хора изказват мнения как да се променят нещата към добро. “24 часа” непрекъснато съветва как да спрем да се убиваме по пътищата, но има ли полза?

С над 30-годишния си журналистически опит и аз съм писал десетки пъти по темата. Но какво от това. Надявам се този път поне някой, от когото зависи, да вземе предвид само няколко неща. Пък може и да излезе нещо.

Мнението ми е, че в България трябва да бъдат приложени директно копирани практиките от добрата стара Европа. Уверявам, ви че мерките, които се предприемат на Стария континент,

не се харесват на повечето шофьори,

но важното е, че в по-голямата си част вършат работа.

Да започнем с максималната скорост по българските магистрали. Предложението е тя да бъде намалена от 140 на 130 км/ч. Предвид състоянието на т.нар. български аутобани и автопарка ни, тя трябва да бъде намалена поне с още 10 км/ч – на 120 км/ч.

Знаете ли защо през лятото на магистрала “Тракия” стават толкова много катастрофи, и то в участъка между София и Пловдив? Според мен най-вече заради баирите около Ихтиман, където

повечето коли

не могат да поддържат скоростта

по равния участък заради напредналата си възраст. Обаче на магистралата се движат и мощни нови джипове, които натискат клетите “таратайки” да карат по нанагорнището с поне 150 км/ч, а те не могат. Следва присветване с фаровете, суматоха и често катастрофи. Когато максималната скорост бъде намалена драстично, тези пътни ситуации би трябвало да намалеят.

По-ниската максимална скорост автоматично води до по-малко възможности за инциденти, по-спокойно шофиране, да не говорим за икономията на гориво.

Мнозина ще възразят срещу моята теза, казвайки как в Германия по аутобаните няма ограничение на скоростта. Да, така е.

Но има едно голямо НО. Съвсем наскоро прекосих половината страна и се уверих с очите си, че участъците без ограничение са не повече от 30-ина процента - в другите ограниченията  варират между 100 и 130 км/ч. Но дори и там, където е разрешено да се кара, колкото ви стиска и душата ви иска,

90% от шофьорите се движат с не повече от 130 км/ч

Защо? Ами по-безопасно е, не се напрягат с потни длани на волана, а и разходът на гориво не скача до небето.

За да има ефект от намаляването на скоростта до разумни граници и в града (където трябва да е между 30 и 50 км/ч) обаче, у нас трябва да бъдат премахнати поне половината пътни знаци, които в повечето случаи са сложени или на нелогично място, или пък за да се осигури т.нар. хранилка на пътните полицаи. За какво става дума? Ами за нелогично поставени и ненужни ограничения на широки пътища, на които са заложени триноги за запълване на “дупките в бюджета”.

Ако стане това, ще има и разбиране от страна на шофьорите и няма да има озлобление към органите на властта.

Много се дискутира и поставянето на колчета по рисковите пътища като Кресненското дефиле. Не само че трябва да се поставят на всички рискови участъци, но и да се отделят платната дори и с бетонна министена, а не с гумени колчета. Важното е да се запазят човешки животи, а не да стигнете от точка А до точка Б с 15-ина минути по-бързо.

Други от Анализи

Зелетресение в Киев

Земята се клати под президента на Украйна – вече пречи на световните пари Байдън не успя да постигне смяна на режима в Москва, но Тръмп явно се е заел да сменя режима в Киев

Маските са забранени. Защо МВР спи?

Първата глоба е 200 лв., а всяка следваща - 1500, но няма кой да ги прилага Черните маски са много модерни в България. Не само на главите на ултраси, срещу които полицията бездейства на митинги

Въпреки чат приложенията европейците още изпращат картички за 60 млн. евро

Все по-малко европейци изпращат пощенски картички до близки и познати по празнични поводи или просто за да им се обадят от някоя страна, която са посетили - през 2024 г

Обяви ли Тръмп началото на световна война срещу Мюсюлмански братя?

В своето проучване, озаглавено „Мюсюлмански братя в Америка", Лоренцо Видино, директор на Програмата за екстремизъм в Университета „Джордж Вашингтон", посочва

Как може да се надхвърли таванът на пенсиите и трябва ли?

И какво е справедливо да се направи с осигуряването на работилите в чужбина Да приемем, че човек се е пенсионирал примерно през първата половина на 2023 г

>