Италия почита художника Николай Дюлгеров, а българите не го познават

23.03.2025 17:07 Виолина Христова, Рим
Теракотена ваза на Дюлгеров, изложена в Националната галерия за модерно изкуство в Рим. СНИМКА: Виолина Христова
Николай Дюлгеров се ражда през 1901 г. в Кюстендил. СНИМКА: Уикипедия
Картини на Дюлгеров в изложбата „Времето на футуризма" в Рим. СНИМКА: Виолина Христова
Картини на Дюлгеров в изложбата „Времето на футуризма" в Рим. СНИМКА: Виолина Христова
Картини на Дюлгеров в изложбата „Времето на футуризма" в Рим. СНИМКА: Виолина Христова
„Каза Мацоти" в Албисола в Лигурия, реализирана от Дюлгеров през 30-те години СНИМКА: Фейсбук
Рекламен плакат на „Кампари", дело на българина СНИМКА: Фейсбук

На Апенините нареждат кюстендилеца сред най-видните представители на футуризма, дизайна и керамиката на XX век

Знаете ли нещо за художника Николай Дюлгеров, който се ражда през 1901 г. в Кюстендил и почива през 1982 г. в Торино? Ако дойдете в Рим и се разходите из парка „Вила Боргезе", ще стигнете до Галерията за модерно и съвременно изкуство, която съхранява от десетилетия негови творби. Малко преди да влезете в гигантския мраморен палат, ще видите от лявата му страна паметник на Иван Вазов, вдигнат през 2010 г. от българската държава. За италианеца той е напълно непознат, въпреки че на всеки 24 май наша културна делегация поставя пред него венец.

За сметка на това творчеството на българина Николай Дюлгеров може да се види в голямата изложба „Времето на футуризма" вътре в галерията. От 3 декември 2024 до 27 април 2025 г. тя показва произведения на най-известните футуристи на Апенините. Историята на италианското изкуство го нарежда сред най-видните творци, свързани с футуризма, но също и с дизайна, графиката и архитектурата на XX век.

Едва през 2023 г. България постави паметна плоча за Дюлгеров в Торино, който го обяви и за свой почетен гражданин. „24 часа" попита изкуствоведа и изследовател на Дюлгеров д-р Анжела Данева дали смята, че в родината му познават и оценяват достойнствата на твореца.

„В България Дюлгеров дълго време остава извън вниманието на широката публика, макар че сред специалистите той е добре познат като

ключова фигура във футуризма и модерното изкуство на XX век

Причините са няколко –на първо място, Дюлгеров изгражда творческата си кариера в Италия, където сътрудничи с водещи фигури на футуризма и конструктивизма, както и с дизайнерски и архитектурни школи. Това го поставя в международен контекст, но го отдалечава от българската художествена сцена. Друг съществен фактор е, че авангардните течения от първата половина на XX век дълго време не получават достатъчно внимание в България. Едва през последните десетилетия с активните усилия на изследователи, куратори и институции започна процес по преоткриване на фигури като Дюлгеров", смята изкуствоведът. Според нея той обаче все още не заема заслуженото си място в българското културно съзнание. В голямата римска изложба „Времето на футуризма" са показани 3 картини и една теракотена ваза на твореца.

Кой е Николай Дюлгеров? Той се ражда през 1901 г. в Кюстендил в семейството на печатаря Слави и жена му Тена. Заедно с двамата си братя работи в печатницата на баща си, който заминава като войник през Първата световна война. Същевременно Николай рисува и участва в общи изложби още от 14-годишен. През 1920 г. заминава за Виена и се записва в Училището за приложни изкуства. Участва и в първата си обща изложба за модерно изкуство в чужбина. После се мести в Дрезден в Новото училище за изкуства и графика „Път", където прави и първите си самостоятелни изложби. Според италианската енциклопедия „Трекани" през 1923 г. Дюлгеров се мести във Ваймар, където се сближава с швейцарския художник Йоханес Итен, преподаващ в Баухаус. Той е известен със своята цветова скала и с приятелството си с твореца Паул Клее. Предполага се, че тогава българинът се запознава с новаторските линеални творби на Клее.

През 1924 г. Дюлгеров се връща в София и организира самостоятелна изложба в Националната художествена галерия. Местните творци, сред които водещият тогава изкуствовед Гео Милев, обаче не са добре настроени към новаторството на 23-годишния кюстендилец. Той

решава да си търси късмета в Торино,

известен по онова време като средище на модернизма в Европа. Дюлгеров се убеждава да направи това и след кореспонденцията си с идеолога на италианския футуризъм Филипо Томазо Маринети.

Българинът се записва във Висшата школа по архитектура към Академия Албертина в Торино, където се установява през 1926 г. След дипломирането си през 1932 г. получава и италианско гражданство. Много скоро се сближава с представителите на т.нар. Втори футуризъм, сред които Луиджи Коломбо, известен като Филиа. Дюлгеров е във вихъра си -

изявява се не само като художник, а и като график, дизайнер на интериор, плакатист, архитект, керамик

Българинът излага творбите си във всички големи изложби на футуризма в Италия и чужбина. Той присъства заедно с италианските футуристи и на всички изложения на Венецианското биенале от 1928 до 1942 г. Участва с обзавеждане на интериор и във всички панаири на Милано и Бари от 1928 до 1937 г.

Българинът е автор на дизайна и на мебели, лампи, керамични и кристални предмети, реализира и индустриален дизайн, сътрудничи със списания за футуризъм. Работи и като плакатист, създавайки рекламни панели. Автор е на едни от най-популярните рекламни плакати на „Кампари" и „Чинцано". Дюлгеров е търсен и като интериорен дизайнер на апартаменти и магазини в Торино. Заедно с Филиа прави дизайна в града на футуристката таверна „На Сантопалато",където измисля футуристкото ястие Pollofiat – печено пиле с пълнеж от стоманени топчици.

През 1931-34 г. Дюлгеров се посвещава на дизайна и изграждането на „Каза Мацоти" – това е частна къща в Албисола Марина в Лигурия, която проектира в рационалистичен стил за автора на художествена керамика Тулио Мацоти. Италианецът прави от нея свое ателие и фабрика, които функционират и до днес. Самият Дюлгеров сътворява за фамилията Мацоти много керамични творби, проектира и част от предметите за обзавеждане. Българинът реализира „Каза Мацоти" в три цвята – сламено жълто, сивосиньо и землисто жълто. Всичко това – за да не контрастира със синевата на морето отпред. И до днес „Каза Мацоти" е единственият запазен пример на футуристична къща, която има същевременно производствени и търговски функции.

Въпреки това архитектурата остава на втори план в кариерата на Дюлгеров. Умира на 9 юни 1982 г. в Торино.

Други от От страната и света

Висш генерал от НАТО: Европа ще се справи и с по-малко US войски

Намаляването на американските войски в Европа няма да затрудни отбраната на континента. Това заяви върховният командващ на НАТО в Европа генерал Алексус Гринкевич

Кметове вдигнаха къщички за гръцките фермери на Промахон, явно ще останат дълго

Кметове на населени места от района на Серес подкрепиха протестиращите гръцки земеделци, които трети ден са с над 500 трактора, камиони и други селскостопански машини на граничния преход

АПС: Въпросът не е дали, а кога правителството ще падне

И депутатите от Алианса за права и свободи на Ахмед Доган са се подписали под вота на недоверие на ПП-ДБ. "Очакваме, че ще успее, защото са достатъчни основанията за това"

Защитата на Благомир Коцев оспорва паричната гаранция от 200 хил. лева

Защитата на освободения под парична гаранция от 200 хиляди лева, събрани чрез дарения, кмет на Варна Благомир Коцев оспорва санкцията. Варненски окръжен съд информира в петък сутрин

23 грама амфетамин са открити у млад мъж от Монтана

23 грама амфетамин са открити у млад мъж от Монтана, съобщават от полицията. На 4.12.2025 г. в сектор „Противодействие на криминалната престъпност" при ОДМВР-Монтана е получен сигнал, че 27 г

>