Пълна забрана със закон на телефоните в училище - дори в междучасието (Обзор)

12.03.2025 22:00
Министърът на образованието Красимир Вълчев поиска пълна забрана на мобилните телефони в училище.

Министър Вълчев: Трябва да изкрещим на родителите да им ги скрият и вкъщи, увреждат децата ни

“Ние не просто трябва да ограничим телефоните в училище, трябва да изкрещим на родителите да им скрият телефоните вкъщи, и толкова по-силно трябва да го кажем, колкото са по-малки децата.”

Така се обърна към ресорната комисия в парламента министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.

Сега училищата сами решават, като в повечето телефоните са забранени в час, единици ги събират още на входа. В много страни от ЕС има забрана - пълна или частична, последно Гърция въведе строги наказания. А дебатът дали да се въведе и у нас тече интензивно през последните 2-3 години.

Каква е нагласата на МОН към въвеждането на забрани на мобилни телефони в училище и предвижда ли се промяна на системата за налагане на санкции на учениците - това бе попитан министър Вълчев на заседанието на комисията в сряда от депутатката Десита Петкова от ГЕРБ.

Двата въпроса минават през промени в Закона за предучилищното и училищното образование, отвърна Вълчев и обяви новината: “Възнамеряваме да предложим такива промени до 30 април. Надявам се да успеем да се вместим в този амбициозен срок.”

Той призна, че трудното е не толкова да се изготвят промените, колкото да бъдат обсъдени и да се постигне консенсус. Затова направи уговорката, че промяната изисква значително обсъждане.

“Към днешна дата има достатъчно изследвания, които показват, че продължително взаимодействие с екрани води до силно негативно въздействие върху развитието на децата”, каза Вълчев.

“Страда развитието на когнитивните умения, на комуникативните, на двигателните, води до пристрастяване, страда умението за концентрация,

развива се т.нар. когнитивна нетърпимост

- нещо, което можем да го видим и по нас самите, а много специалисти казват, че концентрацията е умението на XXI век, оттам страдат и резултатите по математика”, обясни министърът. Напомни и за доказателствата, че устройствата имат негативно въздействие в ранна детска възраст върху формирането на мозъка и мозъчната кора.

От друга страна, децата развиват преди всичко умения на дигитални ползватели, а бъдещето ще изисква дигитални създатели. “Тук е парадоксът, че ние,

ако искаме да подготвим децата за ерата на още по-мащабни дигитални трансформации, трябва да им скрием устройствата”, заключи той.

Ролята на родителите е ключова, защото можем да видим деца в предучилищна възраст, които са оставени да се взират в телефона или в таблета, продължи министърът. Затова е убеден, че “трябва да намерим начин да го кажем на всички родители, защото малко или много това уврежда децата”.

От думите на Вълчев стана ясно, че замислената промяна не се отнася до забрана за смартфоните само в час. Според него, ако децата не ползват мобилни телефони в междучасието, ще се концентрират за следващия урок, ще имат време да се раздвижат малко, да излязат навън. “Някои деца забравят буквално да ходят до тоалетна, защото бързат да хванат телефона и да видят какво са пропуснали, докато са били в час”, посочи той.

Призна, че голяма част от учителите се въздържат от налагането на санкции. “Залитнахме към една концепция, в която само трябва да подкрепяме децата, но нямаме право да ги наказваме, за да не ги увредим. Но пък увреждаме правото на образование на всички останали деца в класната стая, когато учителят не може да наложи дисциплина, така че ние трябва да намерим баланса на правата на децата”, обобщи Вълчев. Проблемът със санкциите е, че те са административно производство и има родители, които ги обжалват, докато оценката “Дисциплина” е юридически въпрос - необжалваема е и има много повече положителен, отколкото само отрицателен елемент, обясни той на депутатите.

Министърът съобщи и за предстоящо обучение на всички педагогически специалисти за противодействие на зависимостите сред учениците. Става дума за 72 хил. кадри от системата. Първо ще бъдат подготвени обучители, които след това да подготвят учителите как да говорят с учениците така, че да осъзнаят опасностите от дрогата и зависимостите и да им изградят вътрешни прегради. Ще се правят и тематични родителски срещи.

Други от Просветни

Физическият факултет на СУ открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

На 19 декември 2025 г. в 14 ч в кампус „Лозенец“ (бул. "Джеймс Баучър" № 5, гр. София) ще бъде открита учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския

Просветният министър Красимир Вълчев откри нов STEM център в гимназия в Монтана

"Министерството на образованието и науката продължава да работи за модернизация на образователната среда, като паралелно с инвестициите в STEM средата провежда и обучения за учителите за по-ефективно

Млади физици от Пловдив изграждат батерия от лимони

В гимназията по битова техника откриват STEM център по природни науки, роботика и киберфизични системи Как се изгражда батерия от лимони или как програмируеми вградени микроконтролери и сензори могат

Департамент със знак за качество на Кеймбридж помага на българчета в чужбина да следват тук

Звеното на Софийския университет работи с чужди студенти у нас и с хиляди учители Издава международно валиден сертификат за владеене на български Отворили сме широко вратите за обучение по български

Доц. д-р Дария Карапеткова е новият директор на Културния център на Софийския университет

Доц. д-р Дария Карапеткова от катедра "Романистика" на Факултета по класически и нови филилогии е новият директор на Културния център на Софийския университет

>