Най-рисково се пресича до пазари, училища и големи кръстовища
- След София най-много пешеходци са загинали по улиците на Пловдив
- 571 са катастрофите на пешеходни пътеки от януари до ноември 2024 г. - загинали са 11 души, 601 са ранените
По пътя за Перник е най-опасната пешеходна пътека в София. Мястото е на кръстовището на ул. “Планинец” с бул. “Княз Борис Трети”, откъдето минава трафикът за Южна България. Три инцидента с 4-ма ранени са отчетени там през 2024 г., става ясно от данни на столичната полиция за инцидентите на пешеходни пътеки.
Общо катастрофите на пешеходни пътеки от януари до края на ноември м.г. са 571. При тях са загинали 11 души, 601 са ранени.
Друго, но не по-малко опасно за пресичане място е на ул. “Хубча” и бул. “Гоце Делчев” в жк “Красно село”. При 3 инцидента там миналата година са ранени 3-ма пешеходци. Специфичното на този район е големият пазар в квартала, който често се посещава от възрастни хора.
Проверка на “24 часа” показа, че повечето пешеходни пътеки със светофари и тип зебра, на които през 2024-а е имало инциденти в София, са близо именно до пазари.
За съжаление, опасната тенденция продължава. В сряда
камион помете 74-годишна жена
на кръстовището на бул. “Тодор Александров” и бул. “Христо Ботев” в центъра на столицата, съвсем близо до Женския пазар. Там светофарът пуска на зелено завиващите на дясно автомобили и пешеходците в същата посока. Според очевидци на инцидента възрастната жена е побързала да мине пред завиващия камион, който не е успял да спре заради големия товар.
През 2024 г. на пешеходни пътеки в София са загинали 3-ма души, а ранените са 20. Повечето индиценти са били на големи кръстовища, като най-често до сблъсък се стига след отнето предимство на пешеходеца. Пътните полицаи обаче отчитат и лоша дисциплина и безотговорно поведение на пресичащите, които не се оглеждат, стъпвайки на зебрата или когато видят зелен светофар.
В столицата загиналите пешеходци, пресичали неправилно на места, където нямат това право, са много повече от пострадалите на зебри и светофари. Въпреки това стопаните на пътя от Столичната община и СДВР вземат мерки за безопасността на пешеходните пътеки. Преди месец служители на двете институции са начертали план, като
работната група вече е определила най-рисковите зебри и светофари с
пешеходци Предвидени са осветление, знаци със светлинна сигнализация, нова маркировка, ведеонаблюдение и поставяне на камери за скорост.
За цялата минала година полицията е санкционирала 42 хиляди души, които са нарушили правилата за движение, пресичайки. 20 лв. е глобата, ако човек се движи по пътното платно, а улицата има тротоар. 50 лв. е санкцията за пресичане на червено и прескачане на заграждения. Обикновено от Пътна полиция санкционират пешеходците по време на различни акции. Само за 7 дни например, докато течеше акция “Зима”, глоби получиха 1028 души, които пресичали неправилно.
След София най-много пешеходци са загинали по улиците на Пловдив,
показват данните на МВР. Градът под тепетата е известен с това, че шофьорите рядко дават предимство на хората, които пресичат на светофар или на зебра. В сряда 19-годишен шофьор блъсна и изпрати в болница възрастна жена. Инцидентът е в центъра на града.
Няма пешеходна пътека в Пловдив с по-голяма концентрация на пътнотранспортни произшествия. Въпреки големия брой катастрофи в града те са разпределени на различни места.
Преди няколко месеца от общината заличиха зебра на бул. “Христо Ботев”, по която хората минаваха между гарата и факултета по дентална медицина. Година преди това млад шофьор уби възрастен човек с колата си. Булевардът е голям, автомобилите карат бързо и пътеката беше опасна за пресичащите.
През 2024-а в Пловдив катастрофите са с 30% по-малко в сравнение с предходната година, но пък броят на загиналите е с 40% повече.
Една от най-опасните пешеходни пътеки във Варна е до входа на Четвърта езикова гимназия, показа проверка на “24 часа”. Маркировката е веднага след завой на пътя. Районът е много натоварен.
Пресичат много ученици и майки с деца. Според експерти по пътна безопасност пешеходната пътека трябва да бъде изнесена малко след кръстовището, като преди нея да има изкуствена неравност, която да убие скоростта на колите.
Често в морската столица контейнери за боклук до зебрите пречат на видимостта както на шофьорите, така и на пешеходците. Иначе пътните маркировки във Варна са по план, одобрен от общината и областната дирекция на МВР. Изготвя се и нов, защото
има много сигнали от граждани за липсваща или
лоша маркировка Преди няколко години три пешеходни пътеки бяха премахнати от натоварени улици след фатални инциденти.
Трафикът в Бургас също става все по-напрегнат, като почти не минава ден без пътнотранспортно произшествие. Средно за седмица има по 11 ранени. Често сред пострадалите има и пешеходци, блъснати, докато пресичат, сочи статистиката на полицията в Бургас.
Сред най-рисковите пешеходни пътеки в града са тези на кръстовища, на които при зелен светофар за автомобили, предприемащи ляв завой, за пешеходците също е разрешено пресичането. Там водачите често отнемат предимството на пешеходците. Такава е пешеходната пътека по “Ст. Стамболов” срещу гимназията по туризъм, зебрата по същия булевард в района на УМБАЛ-Бургас, както и тази на кръстовището на бул. “Сан Стефано” и ул. “Гладстон”, където няма светофар. През годините е поставян въпросът за регулиране на кръстовището, но според експерти това е невъзможно, тъй като светофари има на 200-300 метра в посока Билковата аптека.
“Местата около големите хранителни вериги и училищата са едни от най-рисковите зони, затова екипи на Пътна полиция редовно следят и когато се налага, регулират трафика”, увери говорителят на ОД МВР-Бургас Цветелина Рандева.