Първият F-16 от САЩ вече е наш, но каца тук чак през април (Обзор)
Ремонтът на авиобаза Граф Игнатиево обаче още не е готов - може да забави пристигането на изтребителите
Първият от поръчаните американски изтребители F-16 Block 70 вече официално е собственост на Военновъздушните ни сили. А в петък той бе “предаден” на министъра на отбраната Атанас Запрянов в производствената база на “Локхийд Мартин” в САЩ.
България ще получи общо 16 такива самолета
по два договора, сключени с американците. Но първите два от тях - едноместен D-модел и двуместен C-модел, ще кацнат у нас едва през април. До края на 2025 г. военните трябва да получат 8 изтребителя - шест едноместни и два двуместни. А останалите ще дойдат в България до декември 2027 г.
По двата договора 32-ма летци ще бъдат обучени в САЩ. Предвидено е там да бъдат подготвени и инструктори, които по-нататък ще преподават на пилотите в България. През обучение ще преминат още над 100 души, които ще са част от инженерно-техническия състав.
“Оценката на американските инструктори е, че
нашите инженери и техници се справят отлично с обучението
Това е сложна техника и ние трябва да направим възможното, за да задържим в редиците на Българската армия новото поколение летателен и инженерно-технически състав, които ще експлоатират новите многоцелеви изтребители”, каза Запрянов след срещата си с тях в САЩ.
Проблем с приемането на самолетите може да изникне на българска земя. Причината е, че ремонтът на авиобаза Граф Игнатиево, откъдето те ще излитат и кацат, не е завършен. Той се наложи, тъй като досегашната писта се оказа малка за новите изтребители. Отделно трябва да се направят и хангари за тях.
Договорите за ремонта бяха подписани още през 2019 г., но той се забави, а и поскъпна драстично заради последиците от COVID, инфлацията, недостига на някои основни строителни материали. Фирмите поискаха от министерството индексации на договорите си, защото те бяха подписани по цените от 2019-а, а военните не бяха склонни да дадат още пари и влязоха в тежки преговори. На фона на всичко това в края на 2023 г. бе установено, че новата пистата се наводнява. А строителите поискаха към 50 млн. лв. да я оправят.
Дотук за ремонта на авиобазата авансово са платени над 350 млн. лв. Ако той не приключи до края на март, може да се окаже, че България трябва да плаща за съхранението на новите изтребители в САЩ, докато Граф Игнатиево е готово да ги приеме.