Първият F-16 от САЩ вече е наш, но каца тук чак през април (Обзор)

31.01.2025 22:00
Атанас Запрянов разговаря с българските пилоти и инженери, които се обучават в САЩ. СНИМКА: МО
Така изглежда първият самолет F-16, произведен за България. Пилотите ни в САЩ вече са тренирали на него. СНИМКА: АМЕРИКАНСКО ПОСОЛСТВО В БЪЛГАРИЯ

Ремонтът на авиобаза Граф Игнатиево обаче още не е готов - може да забави пристигането на изтребителите

Първият от поръчаните американски изтребители F-16 Block 70 вече официално е собственост на Военновъздушните ни сили. А в петък той бе “предаден” на министъра на отбраната Атанас Запрянов в производствената база на “Локхийд Мартин” в САЩ.

България ще получи общо 16 такива самолета

по два договора, сключени с американците. Но първите два от тях - едноместен D-модел и двуместен C-модел, ще кацнат у нас едва през април. До края на 2025 г. военните трябва да получат 8 изтребителя - шест едноместни и два двуместни. А останалите ще дойдат в България до декември 2027 г.

По двата договора 32-ма летци ще бъдат обучени в САЩ. Предвидено е там да бъдат подготвени и инструктори, които по-нататък ще преподават на пилотите в България. През обучение ще преминат още над 100 души, които ще са част от инженерно-техническия състав.

“Оценката на американските инструктори е, че

нашите инженери и техници се справят отлично с обучението

Това е сложна техника и ние трябва да направим възможното, за да задържим в редиците на Българската армия новото поколение летателен и инженерно-технически състав, които ще експлоатират новите многоцелеви изтребители”, каза Запрянов след срещата си с тях в САЩ.

Проблем с приемането на самолетите може да изникне на българска земя. Причината е, че ремонтът на авиобаза Граф Игнатиево, откъдето те ще излитат и кацат, не е завършен. Той се наложи, тъй като досегашната писта се оказа малка за новите изтребители. Отделно трябва да се направят и хангари за тях.

Договорите за ремонта бяха подписани още през 2019 г., но той се забави, а и поскъпна драстично заради последиците от COVID, инфлацията, недостига на някои основни строителни материали. Фирмите поискаха от министерството индексации на договорите си, защото те бяха подписани по цените от 2019-а, а военните не бяха склонни да дадат още пари и влязоха в тежки преговори. На фона на всичко това в края на 2023 г. бе установено, че новата пистата се наводнява. А строителите поискаха към 50 млн. лв. да я оправят.

Дотук за ремонта на авиобазата авансово са платени над 350 млн. лв. Ако той не приключи до края на март, може да се окаже, че България трябва да плаща за съхранението на новите изтребители в САЩ, докато Граф Игнатиево е готово да ги приеме.

Други от От страната и света

Държавата плаща първо заплатите, пенсиите и помощите. Ако има пари, и останалото

Отлагат с три години новата такса смет На извънредно заседание в понеделник правителството в оставка взе решение, с което предлага на Народното събрание да приеме удължителен бюджет

Радев: Картините на Васил Горанов преоткриват моменти и личности, изградили България

Талантът, размахът и всеотдайността на Васил Горанов в неговите картини докосват сърцата на всички българи, карат ги да преоткриват моменти, събития и личности от историята ни

Президент или конкурент? Всички гости на Радев искат да знаят като какъв ги приема (Обзор)

Влизането в институцията в днешно време е като влизане в най-голямата партийна централа, обясни му Деница Сачева от ГЕРБ, която сама отиде на "Дондуков" 2

Спешно дадоха почти половин милиард, за да има метро, влакове и по-модерни болници

Почти половин милиард лева успя да намери правителството в оставка на Росен Желязков за метро, влакове, болници, както и за ключови проекти на министерства и общини. 184,4 млн. лв

Окръжният съд в Ловеч отхвърли жалбата на шефа на 5-о РУ

Окръжният съд в Ловеч не уважи жалбата на началника на Пето Районно управление (РУ) на МВР в София Пламен Максимов срещу 72-часовата мярка за задържане под стража

>