4-те типа конфликти в екипа, кога да се биете и кога да бягате

30.01.2025 05:30 Димитрана Александрова

Често е по-разумно да не хабите енергия за победа, а да я употребите по-смислено за професионален успех

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Не сте ангели във вашия екип, случва се да спорите и даже да се скарате. Това си е неотменна част от работата, особено ако тя не се движи по "устав", а изисква творчески подходи при изпълнението на задачите.

Постоянните конфликти са друго, но и те са често срещани в колективите. За разлика от споровете, в които се ражда истината според старата мъдрост, те силно влошават продуктивността, а хората бягат от напрегнатата атмосфера. Затова експертите по организационно поведение непрекъснато ги изучават и търсят ефективни начини за уреждането им.

Рандъл С. Питърсън, професор от Лондонското бизнес училище, и трима професори от престижни американски университети са анкетирали в продължение на 30 години хиляди служители и мениджъри в различни по големина компании от различни икономически сектори и в различни страни. Наблюдавали са зараждането и развитието на стотици реални конфликти в работна среда.

Анализът на събраните данни показва, че има известни отлики в съдържанието и в културата. Но навсякъде по света конфликтите могат да се разделят на четири най-често срещани типа.

Странно, но според изследването 20-25% от конфликтите се дължат на един човек.

Ако вие сте срещу мнозинството, хич не ви е лесно. Не е задължително обаче то да е право, а не вие. Добре помислете дали е така. Щом сте сигурни, защитавайте позицията си.

Конструктивен подход е, след като сте я обяснили пред колегите си и те не са я приели, да я изложите и пред шефа. Репетирайте какво и как ще кажете, за да сте убедителни.

Имайте предвид, че мениджърът може да вземе страната на мнозинството, за да потуши бързо конфликта. Макар че професорите съветват да не прави това, а да се опита да вникне в гледната точка на инакомислещия.

Ако често влизате в конфликт "един срещу всички", че и срещу шефа, не сте на правилното място. Особено щом противоречията не са чисто професионални, а идват и от разминаване в моралните ценности. Разумно е да се огледате за друго място, за да не хабите нерви и да не спъвате кариерата си.

Според авторите това е най-честият тип - около 35% от конфликтите. Той напряга и останалите - третият не печели, въпреки че само двама се карат.

Ако сте се оказали в такъв дует, анализирайте защо са такива отношенията ви с колегата и дали сте в състояние да ги изгладите. Правилото е, че трябва да пробвате възможно най-бързо, да не оставяте отношенията да рецидивират. Натрупванията на негативни емоции много трудно се изгребват.

Заслужава си да положите усилия, понеже и вие ще се чувствате по-добре, и другите ще изпитват облекчение, че няма конфликт. Още по-благодарен ще ви е шефът, който по принцип е длъжен да осигури спокойствие и добро сработване между всичките си подчинени.

Щом не се в състояние да постигате междуличностно разбирателство, внимателно говорете с началника дали е възможно така да се организират задачите, че да се налага по-малко взаимодействие между вас и колегата.

Трябва грижливо да прецените дали заради един човек си заслужава да се махнете. Но понякога равносметката сочи, че просто не си заслужава да хабите енергия за сработване или за война с него, вместо да я употребявате за смислени цели в работата си. Не ви е нужна победа на всяка цена. Победата може да е да се оттеглите, защото така диктува собственият ви интерес за професионално развитие и за удовлетворение от спокойна обстановка, в която прекарвате голяма част от всекидневието си.

Освен това има риск при постоянен конфликт, който двама не успяват да потушат дори при медиация от мениджъра, да последват крути мерки - в тандем да бъдат уволнени. Ако предчувствате, че така ще се развият нещата, по-добре е да потърсите друга работа и да напуснете сами.

Щом за щастие не сте в такъв дует, гледайте да не взимате страна. Вярно, че неформалната функция на помирител (кога и как ролята на помирител може да ви донесе кариерен успех е темата утре) може да ви идентифицира като кандидат за формален ръководител. Но е доста неприятна, пък и без гарантиран успех.

Около 20-25% от конфликтите са заради разцепление в екипа на две приблизително равни групи.

Обикновено моделът е такъв: започва противопоставяне между един-двама от едната страна на фронта и един-двама от другата. После останалите се присъединяват и се образуват армии, които все повече се ожесточават.

При такова разцепление най-често не е възможно да останете неутрални, защото и двете враждуващи групи ви взимат "на нож". В крайна сметка ви принуждават да изберете и да се присъедините към едната.

Изключително неприятно е да прекарвате 8 часа 5 дни в седмицата в атмосфера "ние срещу тях". Още по-лошо е да сте се съюзили с тези, които няма да спечелят битката. А най-лошото е, че докато траят военните маневри, всички вкупом не постигате никакви успехи в общата работа. Ако пък случайно постигнете, после още по-ожесточено делите заслугите.

При положение, че шефът ви не прави усилия да помири воюващите армии или прави, но не успява, би било умно да си намерите по-спокоен и по-перспективен за кариерата ви екип.

Впрочем не се учудвайте, ако началникът се преструва, че не забелязва конфликта. Вероятно е от тези, които смятат, че могат да се възползват от конкуренцията между двете армии. В повечето случаи не се получава, защото противопоставянето е толкова кърваво, че никоя от бойните групи не е в състояние да вникне в гледната точка на другата, съсредоточава се да я победи, а не да постигне най-ефективните екипни действия в името на общия успех. Когато едната група излезе победител на идейно ниво, другата се преживява като загубила и работи зле или даже направо саботира.

Това е още едно доказателство, че тук не е наред управленската култура, и трябва да си ходите.

Сравнително по-рядко се среща този тип конфликти - около 15% според изследователите.

Много е гаден обаче, а и обикновено възниква, когато положението е кризисно - целият екип се представя лошо. В резултат на "всеки срещу всеки" проблемите още повече се задълбочават.

Малко можете да направите в такава обстановка. Длъжен е да действа шефът, като пресече прехвърлянето на вина, даде справедливи оценки и формулира стратегия, която да обедини екипа в една цел.

Ако той не може да балансира интересите, да интегрира подчинените си и да създаде обща визия, не е добър мениджър и вероятно ще се намеси висшестоящото ръководство. Но не е задължително да чакате, щом можете да си намерите по-добър екип и по-кадърен шеф, с които ще вървите напред в професията си.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Как психофеноменът "ефект на прожектора" пречи на професионалния успех

Като хамстер на въртележка в целите на компанията

Актуален HR тренд: Психологическа безопасност на работа

Честолюбието - този енергиен вампир, който проваля професионалния успех

Носи ли професионален успех клишето "Щом върви, не го поправяй"

Три тактики безотказно водят нагоре в кариерата

Дисекция защо не харесвате шефа

6 типа уж положителни, но трудни колеги

Как да оползотворите победата, без да се самозабравите

Майсторски зададените въпроси осигуряват влияние и успех

Умното слушане извиква психофеномен - резонанс на позитивност

3 техники за по-добра комуникация и успех в работата

Други от От страната и света

Трима пловдивчани обвинени в Битоля, че изкупуват народни носии

Било незаконна търговия с вещи, които са под защита като част от културното наследство Трима българи са обвинение в РС Македония, че изкупуват народни носии

Преодоляването на стълби вече не е проблем за инвалидните колички

Пловдивската "Добролетие" има мисия - да подобри живота на най-уязвимите Преодоляването на стълби вече не е проблем за хората в инвалидни колички благодарение на стълбищните катерачи

Росен Желязков ще участва в срещата на върха на държавите по Източния фланг

Министър-председателят Росен Желязков ще вземе участие в първата среща на върха на Източния фланг, която ще се проведе на 16 декември 2025 година. Това съобщиха от пресцентъра на Министерския съвет

Определиха изпълнителите за трите обособени позиции за пътнически жп превози

Либерализацията в сектора на пътническите железопътни превози със сигурност ще продължи. Това заяви вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията в оставка Гроздан Караджов в предаването „Лице

Цветелина Пенева, ЦИК: За читави промени в Изборния кодекс трябва консенсус между партиите, не става за няколко месеца

За читави промени в Изборния кодекс трябва консенсус между партиите, не може такива промени да се правят за няколко месеца. Това каза пред БНТ зам.-шефката на обществения съвет към ЦИК Цветелина

>