Камъни като в Колизея в Рим пазят главата на Севт III в Лос Анджелис

22.01.2025 14:46 Сима Владимирова
Главата на Севт III е един от акцентите в изложбата на тракийското изкуство в музея “Гети” в Лос Анджелис и трябва да остане там до началото на март. СНИМКА: АРХИВ
Панагюрското златно съкровище също е изложено във вила “Гети” и в момента е в зала, а не в хранилище. СНИМКА: АРХИВ
Вила “Гети” е най-сигурното място в Лос Анджелис, уверяват от администрацията й. СНИМКА: ГЕТИ

Оригиналите на Панагюрското златно съкровище, главата на Севт III и още 150 тракийски находки от нашите земи, изложени в музея “Гети” в Лос Анджелис, са предпазвани от двойни стени от бетон, стомана и огнеупорен камък – травертин, добит от кариера на 30 км от Рим, от която са и блоковете на Колизея. Той се образува при утаяването на калциев карбонат в горещи извори или варовикови пещери.

Участващите експонати в посветената на тракийската култура изложба не са евакуирани след катастрофалните пожари. И все още се намират в залите, където допреди две седмици посетителите можеха да им се любуват.

Нито Министерството на културата,

нито Националният археологически институт с музей към БАН, нито някой от регионалните музеи са поискали да бъдат незабавно върнати в България заради бедствието. От световноизвестната вила “Гети”, в която от ноември м.г. до март т.г. са изложени българските съкровища като част от проект за тракийското изкуство, са категорични, че там е най-сигурното място.

“Тя е изключително модерна и добре оборудвана, с многоброен персонал, където

зад кулисите се спазват много строги правила

и процедури във всяко едно отношение - обясни пред “24 часа - 168 истории” доц. Маргарит Дамянов от Националния археологически институт, който бе куратор от българска страна на изложбата. - Имах възможност да се убедя и в изключителната добросъвестност на хората, с които работихме - тъй като човешкият фактор също има значение. Това продължава и в момента.”

При строителството на арткомплекса, кацнал на хълм над мегаполиса, са използвани около 16 000 тона от светлобежовия травертин. Характерно за него е, че на вид е порест и ронлив, с малки мехурчета и кухини, но пропуска по-малко въздух и вода в сравнение с мрамора, варовика и пясъчника. В същото време не е толкова здрав като гранита и базалта, но е по-лесен за обработка и по-евтин. По идея на архитекта строителите нарочно са оставили вкаменелостите от листа, пера и черупки в него на нивото на човешките очи.

Всеки каменен блок е голям средно по 0,23 кв.м и тежи 115 кг. За фасадите и настилките са използвани 325 000 къса. Освен тях има и квадратни панели, които тежат по около 60 кг. Всеки панел е анкериран отделно. Сградите са заобиколени от огромни площадки с цел да се спре разпространението на огъня.

Вътре е предвидено допълнително укрепване. Инсталирана е съвременна система за обработка на въздуха, с помощта на която всяка зала или хранилище могат да се херметизират, за да не проникват димът и частиците въглени през вентилационните отвори. Помещенията и сградите са защитени чрез противопожарни разделители, така че вратите да се затворят и да се спре развитието на пожара.

Паветата и стените са с маслоотблъскващо покритие, за да се намали натрупването на мръсотия. Вратите са огнеупорни - подобно на тези, с които разполагат трезорите, така че (ако се наложи) огънят да може да бъде ограничен в една галерия, без да пълзи в следващата. В горната си част всяка зала е оборудвана с пръскачки за краен случай.

Вила “Гети” разполага със собствен резервоар с вода от около 200 000 литра,

а център “Гети”, който е на около 15 км разстояние - с около 4 млн. литра.

Покривът е покрит с керемиди от каменен инертен материал, известен с противопожарните си свойства. Той предпазва сградата от летящи във въздуха въглени.

Музеят “Гети” е крепост, една от най-сигурните сгради в света, категорични са оттам. Притежава 125 000 картини, ценни предмети и 1,4 милиона тома в библиотеката. Плюс временните експозиции като културата на траките в момента.

“Няма нужда да се евакуират произведенията на изкуството или архивите, защото те вече са на възможно най-сигурното място - самия център “Гети”, се казва в изявление на управата. -

Центърът е чудо на противопожарното инженерство.

Както на закрито, така и на открито неговите материали, дизайн, конструкция, операции и контроли отговарят на най-строгите изисквания за безопасност.”

Вила “Гети” е построена за музей, без жалене на средства и по най-високи стандарти, при това в изконно пожароопасен район. През 90-те години е затворена за дълга реконструкция и е модернизирана допълнително. Т.е. взети са всички възможни мерки, които да предпазят съхраняваните в нея произведения на изкуството - става дума за колекция от 40 000 предмета, не само за нашите съкровища”, коментира пред “24 часа – 168 истории” доц. Дамянов. Той бе натоварен да придружи експонатите преди началото на изложбата и лично се е уверил в мерките.

Арткомплексът е разположен върху парцел земя от над 440 декара, който е

бил предвиден за строителство на 35 къщи.

Така смятал първоначалният му собственик - изпълнителният директор на компанията за аерокосмически и отбранителни технологии Northrop Corp, разработваща бомбардировачи и изтребители. Но вместо това го е продал на тръста, финансиращ музея “Гети”. Те пък са купили и съседен имот от Калифорнийския университет и от още двама предприемачи.

Откакто е избухнал пожарът, най-критичен е бил денят 7 януари. Тогава огънят приближава на 2 метра от сградата. Но веднага е задействан планът за реакция при извънредни ситуации.

Малките клапани, които регулират въздушния поток на вентилационната система в сградата, са изключени, както и климатизацията. Но персоналът все още усещал миризмата на дим.

20 минути по-късно запечатват вратите. “Системите вътре в сградата също са възможно най-модерни - както противопожарните, така и тези за контрол на въздуха, тъй като експонатите трябва да се съхраняват в контролирана среда. Това позволява да се запечатват помещенията и да не се допуска проникване на дим вътре”, обяснява доц. Дамянов.

След още 15 минути служителите получават имейл от ръководството

да затворят изцяло вилата. Охраната оглежда територията и се оказва, че няколко камери не работят, нагорещени от огъня. Затова противопожарен екип пуснал вода над една от постройките - първоначалната резиденция на Джон Пол Гети, която не е със същата пожароустойчива конструкция като по-новата сграда.

Запалили са се храсти, което за кратко води до паника в командния център в другата част на комплекса на 15 км.

Оказва се леха с розмарин.

Известно е, че ако пица се поръси с подправката и се сложи във фурната, тя пука и се запалва, но много бързо изгасва. Това се случва и край вила “Гети”, съобщава в. “Лос Анджелис Таймс”. Но малко по-късно пожарът стига до вратата на музея. Охраната го потушава с пожарогасители.

Насажденията са специално подбрани - акации и дъбове, които абсорбират повече вода в сравнение с други храсти и дървета и е по-малко вероятно да подействат като подпалки. Любопитното е, че до 2010 г. музеят е държал кози, които по екологичен начин са контролирали растителността.

Вече използват други методи. Нисковисящите клони на дърветата непрекъснато се подрязват и храстите се разреждат. Всички това е част от плана за избягване на пожар.

В самото начало, когато на 7 януари възниква критичната ситуация за арткомплекса, оттам са уведомили веднага българската страна. Оттогава непрекъснато се изпращат доклади за ситуацията.

Любопитното е, че избраното за музея място е много

рисково не само откъм пожари, но е и силно земетръсна зона.

Затова построяването на арткомплекса за някои е звучало едва ли не като предизвикване на съдбата – на върха на хълм, уязвим при трусове, ерозия на почвата и огън.

Лос Анджелис е бил разтърсен от унищожителни сеизмични вълни на 17 януари 1994 г. с магнитуд 6,7 по Рихтер, когато строителството на музея “Гети” вече е започнало. Тогава планът е променен и са взети допълнителни мерки за укрепване. За да предпазят сградата, строителите третирали повърхността на камъните със специален препарат на силикатна основа. Така се образуват ивици и всеки камък може да се движи самостоятелно и да не позволи сериозно разтърсване на постройката.

Що се отнася до опасността от огън, близо до вилата са горели два големи пожара - единият през октомври 2009 г., а другият през 2017 г. Те обаче не са засегнали артмузея. Според директора на съоръженията на музея Майк Роджърс архитектът Ричард Майер е проектирал центъра така, че той да не изгори.

Съкровищата и всички тракийски експонати са застраховани

според договора, който “Гети” са сключили с Министерството на културата. Но размерът на премията е тайна, тъй като такова е условието на световноизвестния комплекс. Той е имал ангажимент да плати застраховката. Според запознати става дума за милиони.

Каквато и да сумата, тя не може да отговори на стойността на антиките за българския народ и държава. Но музеят “Гети” в момента наистина изглежда най-сигурното място за тях.

Други от От страната и света

Меглена Кунева: В бюджета липсваше конкретност, увеличаването на заплатите не се решават проблемите

Липсва ми конкретност, няма примери за различните нужди в частите на страната. С увеличаването на заплатите не се решават проблемите в образованието. Въпросът е дали в следващите 10 години тази

Главчев сезира прокуратурата за нарушения в Министерството на културата

Сметната палата изпраща на Прокуратурата извлечения от одитния доклад за годишния финансов отчет (ГФО) на Министерството на културата за 2024 г. Това се случва за втора поредна година

Американската армия разчита на "Сърце и Мозък"

Откриваме нов корпус и разширяваме болничната дейност догодина, казва д-р Харалин Тумбев, административен директор на високотехнологичния медицински комплекс в Бургас През миналата седмица в

България, Гърция и Румъния чертаят новата транспортна карта на Европа (Графика)

Трите държави с общ план за коридори, жп линии, пътища и нови мостове на Дунав България, Гърция и Румъния поставят ново начало в европейската свързаност

Обещават шоу за Никулден в Николаево

Богата културна, спортна и кулинарна програма за празника на града Със спортни прояви за ученици започна програмата за Никулден в община Николаево. Празничните инициативи се провеждат от 2 до 6

>