Експерт: Ако влаковете бяха пътнически, жертвите щяха да са стотици

16.01.2025 10:23
Два товарни влака се блъснаха челно край София СНИМКА: Георги Палейков

Ако влаковете бяха пътнически, вероятно жертвите щяха да са стотици. Това сподели експертът по управление и цифровизация в железопътния транспорт Людмил Иванов за челната влакова катастрофа край Локорско, при която загинаха двама души, а други шестима бяха ранени. Един от тях остава в тежко състояние с опасност за живота. 

„По нашите земи има балкански синдром. Ние смятаме, че правилата не са за нас и сме по-умни от другите", каза Иванов.

Заедно с председателят на Синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев и проф. Симеон Ананиев, експертите обясниха, че най-вероятно една от композициите е тръгнала от коловоз на гара Кремиковци, който е невидим за системата за сигурност. Той се използва за претоварване. Влаковете се прегарирали на един от коловозите със светофари, за да бъде сигнализирано на другата гара, че влак по трасето в обратна посока не може да тръгне.

Тук има поне няколко грешки. Заради една не може да стане катастрофа. Има минимум едно действие против правилата", категоричен е Бунев. Според него е невъзможно машинистът да е тръгнал на червен светофар. По-скоро влакът е потеглил от коловоз без светлинна сигнализация.

„Никой не се събужда сутрин с мисълта как ще направи нарушение и как няма да се върне вечерта при семейството си. Има процедура, когато сигнализацията на железниците не функционира да се потегли от затворен изходен сигнал от гара с подходящия образец. Документът е писмен. Устни заповеди се избягват да се изпълняват. Никога не става въпрос за грешка на един човек или само една грешка, винаги е системна", коментира пред NOVA NEWS Янев.

По негови думи за да се озове единият влак срещу другия, означава, че системите за безопасност не са сработили. „Системата на железниците е преосигурена откъм безопасност. Имало е опит да бъде спряно електрозахранването на едната машина. Това означава, че някой се е усетил, че има проблем по тресето, но за съжаление е било късно", добави инж. Янев.

„От почти 20 години БДЖ не отговаря за инфраструктурата на влаковете, това е приоритет на Национална компания „Инфраструктура" обясни той.

Според инж. Янев страната се движи с изключително бавни темпове към процесите на дигитализация и повишаване безопасността на движението на железниците.

Други от От страната и света

Какво плаща касата, ако паднеш на улицата или се нараниш на пистата през зимата

Ако пациентът доплаща за медицинско изделие, дава сума, която представлява разликата между стойността на изделието (закупено от болницата) и тази, заплащана от НЗОК Рехабилитация може да се проведе

Ремонтират басейна в Благоевград с 3 млн. лв., возят децата на тренировки в Симитли

Започна обновяване на закрития плувен басейн в кв. „Еленово" в Благоевград, съобщиха от Общинската администрация. С ремонта на спортното съоръжение ще бъдат изпълнени мерки за енергийна ефективност

С 14 милиона социалното министерство ще подпомага общините за доброволни отряди

Премиерът Росен Желязков се обяви и за промени в закона и нов подход за разпоредбите, свързани с отговорностите по чистенето на речните корита Нова програма на министерството на труда и социалната

Опозицията внесе вота на недоверие, новият протест ще е в деня на дебата

ПП-ДБ настояват за бързи избори и висока активност. Дебатите очакват във вторник или сряда Вотът на недоверие в правителството вече е внесен. Следващият протест срещу управляващите ще е в деня на

Прокуратурата протестира паричната гаранция на шофьора, убил полицай на пътя

Протест и срещу паричната гаранция на сръбския водач, убил пешеходец на околовръстния път на София На 05.12.2025 г. Софийска градска прокуратура (СГП) внесе в съда протест срещу определението на

>