Екатерина Генова: След 10 години Коледното матине за първи път ще е в Музикалния театър

12.12.2024 18:26 Паола Хюсеин
Екатерина Генова
Орлин Горанов на Коледното матине през 2023 г. в зала "България"
Зала "България" препълнена на Коледното матине през 2023 г.

- Г-жо Генова, за 11-и пореден път организирате Коледно матине. Каква е програмата тази година?

- От 11 години каня вярната публика на Коледното матине на 25 декември сутринта и съм много щастлива, че тази публика всяка година се увеличава. Хората свикнаха и явно предпочитат едно интелигентно прекарване на коледната сутрин пред суетенето около приготвянето на коледната трапеза.

Тази година за първи път Коледното матине ще бъде в Музикалния театър. И тъй като е там, диригентът Славил Димитров е съобразил програмата с това, че сме в дома на мюзикъла - има предвидени арии и песни от мюзикъли.

Започваме с изпълнение на арфи,

тъй като в Националното музикално училище “Любомир Пипков” имат много добри арфистки. Това също е нещо ново, досега не сме го правили. Но отново залагаме на вокални и инструментални дуети между утвърдени солисти и талантливи певци от училището. Големите имена, които се включиха, са Еделина Кънева, Орлин Горанов и Васил Петров.

С Орлин Горанов например ще пее 14-годишният китарист Филип Донков, който е с огромен брой последователи в социалните мрежи. Лично аз чакам с нетърпение това тяхно участие. Филип стана известен в мрежите със соловите си изпълнения на български песни, на които си акомпанира с китара.

Ще има много коледни песни, няколко песни на Славил Димитров и прекрасна уютна украса на сцената на Музикалния театър. В концертната зала няма много възможности за създаване на коледна атмосфера, освен ако не си в “Музикферайн” на концерт на Виенската филхармония. Докато театърът дава други възможности за декорация и красоти.

- Това ли е причината Коледното матине да се премести, след като 10 години беше в зала “България”?

- От Софийската филхармония решиха, че те могат да правят Коледно матине в същия ден и в същия час в зала “България”. Името “Коледно матине” е запазена марка на сдружение “Избери България” в Патентното ведомство и никой няма право да я ползва без разрешение. С юристите на сдружението изпратихме две писма до тях и едно до “Ивентим” (платформа за билети - б.а.), в които ги информираме, че не разрешаваме да използват марката, защото това е кражба на интелектуална собственост и на запазена марка. Така че заради тази кражба не сме там. Надявам се, че нашата вярна публика, с която започнахме, ще се ориентира и ще ни намери в Музикалния театър, организатор и партньор на концерта, където преживяването е гарантирано добро и зареждащо за коледния ден.

- Събитието в зала “България” обаче е обявено на сайта на Софийската филхармония като Празничен коледен концерт.

- Те използваха нашата марка до съвсем скоро, продаваха билети под заглавието на нашето име, дори издадоха книжка, в която обявяват “свое” Коледно матине. Има законово предвидени начини как една организация да се справи с такава ситуация. Така че ще действаме според закона. Това е все едно някой днес да направи вестник и да каже: “Ние сме “24 часа”.

- Как хората се научиха да посещават Коледното матине, какво повече им дава като изживяване?

- До тази година това беше единственото културно събитие в самия коледен ден в София. Две години по време на пандемията гостувахме и в Стара Загора. Там също имаше голям интерес от публиката.

Явно, че хората имат нужда да прекарат по различен начин този ден или поне да го започнат по различен начин. Вероятно и музикалната рецепта, която досега предлагахме, е привлекателна. Надявам се и тази година да бъде още по-въздействаща за хората, които търсят друг вид празнуване на тези светли празници.

Да празнуваш, като отидеш на концерт или на представление, не е непозната практика в чужбина. Примерно във Виена през декември има огромен избор от концерти всеки ден, включително и на Коледа, и на Нова година. Когато има такива събития и избор, публиката бързо бива привлечена и може да бъде “възпитана” да търси този тип преживявания.

- Как избирате артистите и как успявате да ги поканите да излязат на сцената точно на Коледа?

- Сложно е. От една страна, някои от гостите солисти, които бих искала да поканя, са заети. От друга страна, ние сме на музикалния пазар и не ни субсидира Министерството на културата или някоя друга държавна организация. На пазара цените за участие в тези дни се вдигат до такива висоти, че неправителствена организация като нас не може да си ги позволи.

Но за мен работата с талантливите ученици от Националното музикално училище “Любомир Пипков”, които вече участват за трета година, дава друга посока и мисия на матинето. И това е възможността за тези млади хора да излязат на една сцена с утвърдените имена и да се представят като равни с тях. Подобен шанс е много важен за всеки млад талант. Още повече че матинето

и тази година ще се излъчва по БНТ 1 на 26 декември

Т.е. на другия ден сцената на Музикалния театър става много по-обширна като аудитория. Нека отбележа, че Коледното матине досега винаги е имало доста добър рейтинг в БНТ 1.

За програмата в последните години разчитам на професионализма на маестро Славил Димитров и на Еделина Кънева, която е и директор на Музикалния театър.

- Как ви хрумна преди 11 години да започнете Коледното матине, което трайно се превърна не само в част от празниците, но и от тв програмата?

- Преди много години имаше матинета в Сатиричния театър - Ицко Финци, Рашко Младенов правеха прекрасни сутрешни забавни спектакли, в които артисти като тях се изявяваха и като музиканти. Може би този спомен даде тласък на първоначалната идея. Работейки в БНТ, преди 11 години намерих съмишленици тогава в лицето на генералния директор на БНР Радослав Янкулов, Бог да го прости, и на моите колеги от мениджърския екип в БНТ. С усилията на двете обществени медии идеята стана осъществима, но започна като класически концерт със сериозна музика за Коледа. В следващите години добавихме музикални експерименти и неочаквани дуети. Така идеята, тръгнала от спомена за Сатирата, се превърна в Коледно матине.

* Потърсихме Софийската филхармония за коментар, но официалният отговор най-вероятно ще дойде след публикуването на интервюто.

Други от Интервюта

Любен Дилов: Протестът е новото ходене на черква, но само когато гласуваш, може да изискваш от "отвратителните"

Натискът на площада исторически не е раждал нищо конструктивно, но е важно, че дава енергията за промени, казва депутатът от групата на ГЕРБ-СДС Още акценти от интервюто: Нека сме честни - колко от

Димитър Радев, управител на БНБ: Еврото е инструмент, не автоматичен успех, националните политики са ключови

Доходи не се увеличават с политически решения. Политиката създава рамката, но реалният напредък идва от икономическата активност Бюджетът не е просто плансметка, а баланс на интереси и отговорности

Деси Добрева: Докато бях в “Шоуто на Слави”, учех и 2 специалности, живеех насън

- На 7 декември в зала 1 на НДК ще се съберете отново с Алекс Раева за първи път след 21 години, били сте заедно за последно в "Шоуто на Слави", какъв е спектакълът, в който ще участвате

Димитър Ганев: Румен Радев загрява на тъчлинията за избори - всички партии трябва да са притеснени

ПП-ДБ разбират, че такъв нов играч при предсрочен вот ще е техен естествен конкурент. Ще навлезе и в поле, където “Възраждане” са монополист Влизането ни в еврозоната от 1 януари не може да бъде

Доц. Владислав Миланов: Толкова тъжни статистики бележи езикът на политиците, че се отказахме да го анализираме

Отклонения в човешкото поведение стават думи на годината - не те са страшни, а явленията, които описват, казва езиковедът Още акценти от интервюто с езиковеда и преподавател в СУ: "6 - 7"

>