До 600 евро за концерт: защо билетите станаха толкова скъпи

20.10.2024 20:08 Дойче веле
Тейлър Суифт по време на свой концерт в Лондон Снимка: "Дойче веле"
Около 140 милиона евро е струвало само изграждането на сцената за концерта на Адел в Мюнхен Снимка: "Дойче веле"
Над 300 хиляди чакащи за билети на Оейзис на сайта на Ticketmaster UK Снимка: "Дойче веле"

Да идеш на концерт вече може да ти излезе колкото една кратка почивка. Билетите за концерта на Адел в Мюнхен това лято струваха между 180 и 600 евро. Към билета обаче трябва да прибавим и разходите за пътуване, за храна и евентуално за хотел. След пандемията от коронавирус цените на билетите са се повишили средно с 30%, казват за АРД от Федералния съюз на индустрията за концерти и събития.

„Хонорарите на артистите във фестивалния сектор в някои случаи дори са се утроили. Една от причините за това е, че концертите се превърнаха в основен източник на доходи за по-голямата част от артистите, тъй като само някои от тях печелят значително от стрийминга", казва Йоханес Еверке от съюза. Според източници от бранша Тейлър Суифт печели повече от дванайсет милиона евро за една концертна вечер. Също така организирането на концерти става все по-сложно и следователно по-скъпо, пише "Дойче веле".

Изискванията растат, разходите също

„Това означава, че на концертите отдавна не продаваме само музиката. Тя е достъпна безплатно на друго място. Вместо това ние продаваме преживяването, идентификацията и общността", казва Еверке. Освен това изискванията - както на публиката, така и на изпълнителите - са се променили: „220 метра LED стена, фойерверки и всякакви пиротехнически средства за Адел - това не беше необходимо преди 20 години."

Разходите за персонал също водят до повишаване на цените на билетите, продължава АРД. При концертите на Адел 700 служители са участвали в изграждането на концертния стадион в Мюнхен, който според съобщения в медиите е струвал 140 млн. евро. Техниката също е поскъпнала. Повишените рискове, например метеорологичните, са оскъпили застрахователните премии. Крайният резултат: производствените разходи на организаторите са се увеличили с 40% през последните две години.

Продавачите на билети също влияят на цените

Продавачите на билети също оказват влияние върху цените на концертите. Най-големият продавач на билети и организатор в САЩ е компанията Live Nation, която стои и зад концертите на Адел и Колдплей. Live Nation е активна и в Германия и Европа със своето дъщерно дружество Ticketmaster, но в по-малка степен заради значителния ѝ конкурент CTS Eventim.

Както Live Nation, така и Eventim не само продават билети за концерти, но и действат като организатори - сами или чрез дъщерни дружества. Освен това някои от тях управляват и местата, където се провеждат концертите, което им дава огромна пазарна сила. Това често означава по-високи цени за клиентите, разяснява обществено-правната медия.

По-голямо търсене - по-високи цени

Някои компании адаптират цените на билетите в зависимост от търсенето – т.нар. „динамично ценообразуване". Проучвания показват, че Live Nation в САЩ използва алгоритми, които редовно следят продажбите на билети и съответно коригират цените.

Макар че тази система отдавна е обичайна практика в Германия за самолетни билети или наемане на автомобили, изглежда, че тя все още не играе важна роля в германския музикален бизнес. Пред АРД от CTS Eventim обясняват: „Алгоритмите за динамично ценообразуване в момента се използват само в изключителни случаи в Германия и изобщо не се използват в eventim.de. Решението за това се взима от организаторите на събития." Федералната асоциация на индустрията за концерти и събития също казва, че не й е известно в Германия да има „динамично ценообразуване".

Платинени билети

В допълнение към „динамичното ценообразуване" с алгоритми има и други начини за адаптиране на цените към търсенето – например платинените билети. Това са специални контингенти билети, обикновено за популярни концерти, чиято цена се определя от търсенето на билети. Ticketmaster обяснява за АРД своите платинени билети по следния начин: „Ticketmaster Platinum дава възможност за пазарно ориентирано ценообразуване за събития на живо". На теория това би трябвало да даде възможност да се закупят по-изгодни билети, когато търсенето е слабо.

Live Nation и нейното ценообразуване са били многократно критикувани в САЩ. През май 2024 г. правителството на САЩ заведе антитръстово дело срещу Live Nation Entertainment и нейното дъщерно дружество Ticketmaster. Обвинението е, че те незаконно са завишавали цените на билетите за концерти.

Други от Анализи

Борисов и Пеевски умно прескочиха зимата

Реалистичен анализ на текущата революция Правителството падна и народът пак победи, но като гледам как ликуват лидерите на ПП-ДБ, страх ме е пак да не останат с пръст в устата

Докъде ще ескалира конфликтът между САЩ и Венецуела?

Доналд Тръмп твърди, че акциите му срещу Венецуела са насочени срещу трафика на наркотици. Но големите запаси от петрол и дългогодишните проблеми с демокрацията в страната допринасят за ескалиращия

Гръцкият дух на Зорбас води страната към лидерство в ЕС

"Добре де, Зорбас – казах, за да го разпаля, – добре де, ама Господ не те пита какво си ял, а те пита какво си сторил!". Тази житейска мъдрост на гръцки писател и философ Никос Казандзакис е морален

Андрей Райчев: "Разграждане" е новата модерна дума след "изчегъртване", ще гласуват над 3 млн.

Трудно ще е съгласието по позитивния дневен ред, защото проблемите на съдената система не се решават бързо, смята Боряна Димитрова Над 3 млн. ще са хората, които ще гласуват, вярвам, че даже ще са 3

Преди 3 г. ГЕРБ предложи проф. Габровски за премиер, но не събра кворум. Сега няма да прави такива опити

На 12 декември 2022 г. в дневния ред на България точка първа е проектокабинет начело с неврохирурга проф. д-р Николай Габровски, излъчен с мандата на ГЕРБ

>