L-39 паднал заради нисък полет преди вертикалното набиране на височина

30.09.2024 19:29
Самолети L-39 на пистата на “Граф Игнатиево” преди тренировката на двамата загинали пилоти.

Вероятно ръководителят на полети не е подал навреме команда за прекъсване на изпълнението на фигурата, коментари авиационен журналист 

Първите данни от черната кутия от фаталния полет, при който загинаха двама военни пилоти край база "Граф Игнатиево", показаха, че вероятната причина за катастрофата е нисък полет преди вертикалното набиране на височина, твърди bTV.

Черната кутия на разбилия се самолет L-39 ZA "Албатрос" беше откарана за разчитане в страната производител - Чехия.

Двамата пилоти загинаха по време на тренировка за демонстративни полети, които трябваше да се проведат в рамките на събитие по случай 20 години от присъединяването на България към НАТО.

Ниската височина при влизане в маневра не е необичайна, когато става въпрос за демонстративни полети, казва авиоинженерът Недислав Веселинов. Така се дава възможност за по-добра видимост на публиката, уточнява той.

„Този самолет всъщност тръгва да се спуска, да пикира надолу и това, което прави впечатление, е, че седем секунди лети с много голям ъгъл към земята и не се вижда някакъв опит активно да се изведе самолетът от тази ситуация. Това е фаталното, просто самолетът много дълго е насочен към земята", обяснява експертът.

Според авиационния журналист Димитър Ставрев обаче именно височината на полета се оказва ключова за фаталната развръзка.

По думите му вероятно самолетът не е успял да набере достатъчно скорост, за да изпълни докрай фигурата "кубинска осморка".

„Вероятно ръководителят на полети не е подал навреме команда за прекъсване на изпълнението на фигурата. Тъй като той е виждал и инструментално, тоест от радара, от високомера и визуално - защото става в района на летището, че височината, в която се изпълнява фигурата е недостатъчна за успешното ѝ завършване. Би трябвало да даде команда се прекрати изпълнението на фигурата и да се започне отначало. В това няма нищо страшно. Затова е тренировката – за да се отработят нещата както трябва", коментира Ставрев.

От военното министерство заявиха, че все още не разполагат с официалните данни за причината за катастрофата.

„Изпратихме екипа заедно с кутията в Чехия. Ще има реална и обективна оценка, която ще предоставим на обществеността. Тя е важна за нас. Да разберем причините и да не се допускат тези произшествия. Защото за няколко години това е трето произшествие и загуба на наши хора", каза министърът на отбраната Атанас Запрянов.

От ведомството са сформирали комисия, която да провери организацията и подготовката на българските пилоти.

Други от От страната и света

След 5 дни дебати гръцкият парламент одобри бюджета за 2026 г.

Гръцкият парламент одобри бюджета на страната за 2026 г. след петдневни дебати, завършили тази вечер с изказвания на партийните лидери и електронно поименно гласуване

Седем се състезават за европейски прокурор, сред тях заместничка на Гешев и вечен кандидат (Обзор)

Мандатът на Теодора Георгиева, която от месеци е отстранена заради проверка, изтича в края на юли Окончателното назначаване се прави от Съвета на ЕС Седем са кандидатите за български европейски

Задържаният директор за камери в тоалетните е проверяван от МОН преди няколко месеца

Директорът на 138–о училище „Проф. Васил Златарски", който по-рано беше задържан за скрити камери в тоалетните на учебното заведение, е проверяван през пролетта на тази година по сигнал от учители за

Скача или не скача? И свои, и чужди загряват, за да резервират място

Докато не излезе лично, Румен Радев остава холограма на мечтата на мнозина за нова държавност, наложена с твърда ръка Как Антон Кутев - един умел говорител в три служебни правителства на Румен Радев

Екипът на Зафиров даде оставка, той не - има време да мисли до 10 януари (Обзор)

На знаковата дата пленум ще определи не само нови 24 в ръководството, но и съдбата на лидера си Изпълнителното бюро на БСП подаде колективна оставка. Лидерът на партията Атанас Зафиров обаче остава

>