До 700 000 хазартни избиратели изстрелват фалшиви спасители

31.07.2024 19:09 Иван Бутовски
Боряна Димитрова, "Алфа рисърч"
Доц. Стойчо Стойчев СНИМКА: Архив

Те са "лузъри", недоволни от живота, "кълват" на евтини реклами и гласуват за фалшиви герои

Между 400 и 700 хиляди са глуповатите наивници в България, които неизменно гласуват за фалшиви спасители и хитро конструирани политически проекти. Странният феномен е като перпетуум мобиле. Всеки път на политическия небосклон внезапно изгряват нови звезди, които скоростно след това залязват.

Проблемът с този тип „спасители" е много сериозен. Особено сега, след поредните ялови избори и в навечерието на нови, може би е жизненоважно да хвърлим светлина върху отрицателното явление, което пречи за установяването на стабилно управление в страната. Списъкът с партии еднодневки е много дълъг - последният пример е с „Величие", но преди тях такива бяха „Има такъв народ", „Атака", патриотите, „България без цензура", „Ред, законност и справедливост"...  И докато през 90-те години политическите игри на личности като Жорж Ганчев, макар и завоювали завидни позиции в Народното събрание, по-скоро ни забавляваха, сега изглежда, че формации ерзаци ни обричат на непрекъснати политически катаклизми и въртележки.

Какви са хората, които са склонни да се поддават на политически шарлатани? С какво образование са, какъв е техният процент от обществото? И в крайна сметка дали те са прекалено наивни или просто стават жертва на много ловки манипулатори?

С тези въпроси „24 часа - 168 истории" се обърна към известни наши социолози и политолози, които отдавна анализират поведението на най-лековерната част от избирателите.

„Всички тези формации влизат в спектъра на популистките партии, но с известно надграждане - добавят своего рода „чудотворна" компонента, предлагаща прости и радикални решения на проблемите, които най-често дразнят и възпламеняват хората - коментира проблема социологът Боряна Димитрова от „Алфа Рисърч" пред „24 часа - 168 истории". - С това наподобяват заливащите ни интернет реклами за чудодейно изцеление, отслабване, подмладяване и пр., като в някаква степен механизмите на двете взаимно се индуцират и усилват. И рекламните, и политическите технолози ползват сходни стратегии и експлоатират психологическата склонност на хората да търсят бързо отърваване от сложни проблеми. Това до голяма степен определя профила на избирателите на тези партии – по-малко социологически, отколкото социално-психологически."

Любопитното е, че сред гласуващите за нетрайни формации, макар да има представители от всички слоеве и възрастови групи, преобладават неудовлетворените от живота.

„От социално-демографските характеристики бих откроила най-младите възрастови групи, които така изразяват бунт срещу скучните и „ояли" се мейнстрийм елити; част от средното поколение, най-често със средно или по-ниско образование, но задължително тук присъства и една тънка прослойка от висшисти, които направляват настроенията в тези групи - споделя. - В социално-психологически план това са хора, които се чувстват губещи, „лузъри", без значима житейска перспектива, склонни да се възпламеняват от ефектни думи и провокативни изрази, от характерното за манипулативните техники на продажбите „мотивационно говорене", от обещанията някой да раздаде безапелационно възмездие над виновниците за личните им житейски неволи."

Проблемът е много сериозен, тъй като се касае за много значителна част от гласоподавателите - според изследванията на „Алфа рисърч" броят на тези избиратели е еластичен, но може да варира между 200 и 400 хил. души, които най-често се разпръскват между няколко партии. Що се отнася до поведението на този вид избиратели, то наивността не може да бъде извинение, твърдят специалистите. По-скоро те „падат жертва" на умело скроени проекти, които следят за настроенията им.

„Не става дума за наивност в обичайната, леко симпатична конотация на тази дума, а за хора, склонни да се поддават на специално разработени за техния социално-психологически профил стратегии, които целят да експлоатират чувството им на неудовлетвореност, стремежа към обръщане на йерархията – издигане значимостта на обикновения човек и низвергване на елита. - обяснява Димитрова. - Неслучайно лидерите на подобни партии действат с доза месианство, величие, понякога дори маниакалност, ловко прикривайки зад тях преследването на личните си икономически интереси. Факт е обаче, че поради две основни причини – силното усещане за несправедливост в обществото и липсата на целенасочена работа от страна на другите политически сили за формиране на политическа култура, резервоар за подобни нови „звезди" има и ще има."

„В България винаги е имало хора, които гласуват за новата партия, а ако няма такава – не ходят да гласуват - споделя политологът Стойчо Стойчев. - Такива примери има, да речем, с НДСВ и с Жорж Ганчев. Като електорална маса те са между 700 хил. и 400 хил. души. Те гласуват за такива нови проекти, но по-късно не потвърждават подкрепата си за тях. Ходят на избори само ако има нов субект, около който има някаква популярност – било то шоу, личност или нещо подобно. Броят им също спада реципрочно на общия спад на гласуващите – тоест ако преди са били повече, сега са по-малко. Не съм гледал някакъв социодемографски профил, но смятам, че са от най-различни социални групи. Освен това трябва да кажем, че подкрепят определен тип политически проекти. Тоест не точно партии, а създадени само с цел да влязат в парламента и едва по-късно започва партийното строителство. Друг е въпросът, че невинаги успява и дори невинаги започва, защото има някои, които така и не стават партии.

Въпрос на наша специфична политическа култура и на някакъв вид цивилизационен модел. Ние като цяло сме общество, което винаги търси новия модел, независимо дали старото ни върши работа – така както си купуваме винаги новия айфон, новия телефон, не защото на стария му има нещо, или сменяш колата просто защото е нова. За разлика от други общества, при които, ако нещо върши работа, то се използва – германците и японците са известни с тези навици. Изборът на новото може би е свързан по някакъв начин с хазарта."

И наистина, да разчиташ на новото, е много по-хазартно, отколкото на старото. Залагаш на нещо непроверено, от което не знаеш какво да очакваш, с надеждата то да излезе по-добро. То често излиза дори по-лошо, но голяма част от сънародниците ни отново гласуват за новопоявили се партии със скрита надежда най-после да има някаква промяна. 

Други от От страната и света

Внимание! Черен лед по пътищата в най-натовареното време по празниците

В почивните дни правят реверсивно движението край Симитли, но не е сигурно, че гръцките трактори ще се махнат от Кулата Метеорологичните условия по Коледа и Нова година създават опасност от

Само в "24 часа" на 20 декември: За GenZ Дядо Коледа е скучен, Чичо Гринч - кисел, но спасява купона - съботен очерк

На 20 декември в "24 часа" четете: Внимание! Черен лед по пътищата в най-натовареното време по празниците За GenZ Дядо Коледа е скучен, Чичо Гринч - кисел

Радев връчва мандати през януари - да не развалят сега на хората празниците (Обзор)

Иска партиите да гарантират честни избори чрез 100% машинен вот, но засичане с ръчно броене Рулетката с мандатите ще се завърти след Нова година. Това обяви президентът Румен Радев в последния ден на

Спират шести блок на АЕЦ „Козлодуй” на 22 декември

Планира се на 22 декември шести блок на АЕЦ „Козлодуй" да бъде спрян заради повреда на защитно мембранно устройство на сепаратор паропрегревател на турбината

bTV: Цънцарова и Йочев не са уволнени

bTV води диалог с Мария Цънцарова и обсъжда възможности за развитие на програмното съдържание с нейно активно участие през новата година, което е стандартна практика

>