Фернандо Алонсо отвори за Никола Цолов пътя към Формула 1 - висшето автомобилно общество, от пистата в Монако

02.06.2024 09:00 Явор Геронтиев
Победителят в спринта в Монте Карло от Формула 3 Никола Цолов по време на награждаването Снимки: Любомир Асенов/LAP.BG
България лъв с родителите си Мира и Димитър
Тази старобългарска буква ("е двойно") е на каската на Цолов от този сезон.
Никола участва в кроса по легендарната писта "Енцо и Дино Ферари" в Имола, с който бе почетена паметта на трикратния световен шампион във Формула 1 Айртон Сена. Бразилецът загина в катастрофа на това трасе на 1 май 1994 г.

Двукратният световен шампион помагал много на семейство Цолови, той хвърлил българина в дълбокото в спорта

Вече няколко години един млад българин опитва да си осигури членска карта за елитен клуб. Автомобилният спорт е сравнително затворено общество и пътят до място сред най-добрите е дълъг, труден, скъп, много скъп... Никола Цолов и семейството му знаят това добре и са наясно с какво се борят.

Преди дни българският пилот намери местенце на страната ни встрани на световната автомобилна карта, като спечели първото си състезание във Формула 3. Шампионатът в този клас е стъпка към висшето общество, или Формула 1.

17-годишният софиянец постигна победа в спринтовото състезание в Монте Карло. Дори и не толкова вманиачените фенове знаят, че

легендарната писта по улиците на княжеството е като величествена катедрала

за спорта на високите скорости. Ако успееш там, значи са те забелязали най-важните хора.

За Цолов се пише - къде повече, къде по-малко, от няколко години. Роден е на 21 декември 2006 г. Още като момче баща му Димитър, го води на закритата писта за картинг в столичен мол. Тогава още ръстът дори не му позволява да управлява нормално машината. За първи път сяда в състезателен карт през 2016 г. на пистата в Кюстендил, а преди това е в Академията за млади пилоти в София. Шампион е на България в клас “Мини” за 2016 и 2017 г. През 2018 г. започва да се състезава основно в Италия, където печели Световната WSK Open cup в “Мини” през 2019 г. с Team Driver/KR, прави дебют в клас OK Junior с малкия тогава испански отбор DPK и достига до 7-о място в света.

През 2021 г. отново кара стабилно в шампионата на старшата възраст. И когато планира нов сезон в картинга, идва решението да влезе във Формула 4. Българския лъв, както е известен, спечели титлата на Испания.

Нашият пилот вече изкара един сезон във Формула 3 с отбора ART Grand Prix, за който е карал седемкратният световен шампион във Формула 1 Луис Хамилтън и чийто създател е сегашният началник на “Ферари” Фредерик Васьор. В дебюта си Цолов завърши 22-и в генералното класиране с 6 точки.

“Никола от малък се интересува от моторните спортове, вероятно заради адреналина. Това бе и причината да влезе в академията”, обяснява майката Мира, която пътува навсякъде със сина си. По обясними причини от известно време семейството живее в Испания.

Бъдещият пилот се е занимавал и с други спортове. Тренира батут и специалистите смятат, че има шансове да участва на олимпиада. Известно време е отделил на айкидо, но страстта към високите скорости се оказва по-силна.

От дядо си по майчина линия, който е бил борец, е наследил жилавата структура на тялото

Майката на Никола е музикален педагог. Синът свирел на китара, но в един момент разбира, че му е скучно, а и не обича да се застоява дълго време на едно място.

Когато спечели в Монте Карло, Цолов не пропусна да отбележи, че е получил ценни съвети за трасето от Фернандо Алонсо. Двукратният световен шампион във Формула 1 е човекът, когото Никола определя не само като любим пилот, но и като движещата фигура в кариерата му (все още кратка) досега, като личността, която го е хвърлила в дълбокото. Фернандо е помагал много на семейство Цолови през годините.

Първата среща с Алонсо е в Овиедо. По Коледа през 2019 г. Цолов е поканен от отбора DPK за тестове с карт на пистата на испанеца в родния му град.

“С пристигането видяхме, че Алонсо кара в момента. Когато слезе от карта, се запозна с мен и ми

предложи да направим няколко обиколки заедно. Велик момент”,

спомня си Никола. Както може да се очаква, запознанството на 12-годишно момче с такъв шампион е съпроводено с общи снимки и автограф върху каската на българчето.

Така се стига и до момента, когато Цолов получава покана от Алонсо да кара с него в състезанието за издръжливост “24 часа на Дубай”, където завършват трети. А когато основава мениджърската си агенция А14, испанецът решава, че Никола ще бъде първият пилот, с когото ще работи. Подписът му осигурява участие във Формула 4, място в академията за млади пилоти на “Алпин” и в отбора “Кампос рейсинг”. И така към Формула 3.

“Вярвам, че в живота има шанс, а при нас нещата се получиха точно така с поканата за теста в Овиедо. Отборът DPK е ръководен от испанците Диего и Пабло, ученици на бащата на Фернандо Алонсо.

Така се случва, че винаги сме първи в нещата, които правим. Никола бе единственият пилот на DPK, а хората от отбора са много амбициозни и искаха да се докажат. Ситуацията с нас бе или печелиш, или губиш. Сега отборът разчита на 15 пилоти. Където и да отидем, все сме първи, така бе и в категория “Мини”. В отбора Team driver първоначално нямаше място за нов пилот, но когато видяха колко е бърз Никола, веднага го взеха.

Ние винаги стартираме с нещо малко, за да търсим голямото”,

коментира майката.

Честите пътувания, участието в състезания и останалите ангажименти не позволяват на Никола да бъде редовен ученик. Той е избрал за образованието си частното училище “Артис” и е в самостоятелна форма на подготовка.

Така отпада необходимостта от задължително присъствие на определен процент от учебните часове. Като втори език Цолов е избрал италианския, защото е най-използваният в картинга.

“По принцип е трудно да се съчетават училище и състезателна кариера. Но Никола получава огромна подкрепа от директора, учителите и собственика на училището. Повечето от пилотите по света или не учат, или са избрали вариант като нас”, обяснява Мира.

Прякорът на Никола Цолов идва още от годините в картинга, защото така са го наричали. По-късно той поставя и изображението на лъв върху каската си. От този сезон обаче на българския пилот помага и друг символ - буквата “е двойно” (или ят) от старобългарската азбука.

“Тази буква означава силен дух, българския дух”, обяснява Никола в специално видео. За каската подчертава, че няма как да не е в националните цветове на България. Може би не всички знаят, че

на дясната си ръка Никола има татуировка (много важна за него) с надпис bulgarian lion

“Тази буква е най-силната от старобългарската азбука и дава сила и закрила на Никола”, казва майката на пилота.

Като всеки, който е седнал зад волана на състезателен автомобил, Никола мечтае да стане първият български пилот във Формула 1.

“Реално съм много близо от гледна точка на това, че вече карам в същия уикенд като Формула 1. Феновете, които идват, за да гледат Формула 1, следят също Формула 2 и Формула 3. Но пътят е дълъг”, каза Цолов преди време в интервю за “24 часа”. Той е щастлив, че досега в кариерата си е имал само една по-тежка катастрофа - в картинга през 2019 г., когато се преобръща на нощно състезание и чупи ключица.

Нека не забравяме, че Никола влезе във Формула 3 с нулева подготовка, а всичко иска пари само със стискане на палци не става, уточнява майката. За да бъде подпомогнат необходимият бюджет и нашият пилот да остане и този сезон в ART Grand Prix, бе създадена специална платформа, чрез която се набират средствац.

Победата в Монако дойде след тежък уикенд в Италия. На култовата писта “Имола” бяха отбелязани 30 години от катастрофата, в която на 1 май 1994 г. загина трикратният световен шампион във Формула 1 Айртон Сена. А легендарният бразилец е любимият пилот на Българския лъв. Цолов и пилотите от Формула 1 и Формула 2, както и гости, имаха възможността да направят крос по трасето и да отдадат почит край паметника на Сена.

Никола е фен на Айртон още от малък,

гледал е филма за него и много харесва, че бразилецът винаги е отстоявал себе си и собственото си мнение, а в същото време е бил много земен и чувствителен човек.

Както в живота, така и в спорта не всичко е цветя и рози. Никола Цолов получи наказание и няма да може да стартира в Белгия в края на сезона през юли. Причината е участието му в стартовете от Еврокупа-3 на това трасе. Това се тълкува като нарушение на правилата за тестове във Формула 3, които забраняват изпитанията с автомобили извън официалните дати. Пилотът е карал, без мениджърите му да поискат разрешение от Международната федерация по автомобилизъм. Автомобилите във Формула 3 и Еврокупа-3 са сходни като съотношение на мощност и тегло и е преценено, че това носи нерегламентирано спортно предимство.

“Това бе голям шок за него и за семейството, защото “Спа” е негова любима писта. Но всяка грешка трябва да се заплаща сурово особено в шампионати, организирани от ФИА. Всяко зло за добро”, смята Мира Цолова.

Други от Други спортове

Олимпийският шампион Асен Златев стана президент на щангите (Снимки)

Олимпийският шампион Асен Златев стана президент на щангите. Това бе решено на общото събрание на федерацията в понеделник, на което бе и отстранен досегашният президент Стефан Ботев

Кубрат Пулев с 60 дни забрана за бокс

Преди нокаута Кобрата води 48:47 по точки Кубрат Пулев е с 60-дневна забрана дори да тренира след тежкия нокаут, с който загуби регулярната световна титла на Световната боксова асоциация в петък

Български скиор втори на слалом в Китай

Българският скиор Калин Златков зае престижното второ място в слалома за Far East Cup (еквивалент на Европейската купа) в Уанлонг, Китай. Победител е кореецът Юнг

Карлос Насар и федерацията подписаха договора

Сагата с договора на Карлос Насар приключи. Щангистът подписа редактираният договор с федерацията и го върна на централата. Веднага той бе парафиран от президента Стефан Ботев

Карлос Насар отказа милионите, ще вдига за България! (Видео)

Най-голямата ни спортна звезда в момента Карлос Насар отказа милионите, предлагани му от други държави и ще продължи да вдига за България! Олимпийският

>