Два режима за GSM: пълна забрана или може в джоба, но не цъкаш – всяко училище “само преценя”, а родители се бунтуват

01.06.2024 15:42
училище Снимка: Пиксабей

Пълна забрана за носене на мобилни телефони в училищата въведоха неотдавна в Гърция. Това възроди страстите и у нас. Случаите на тормоз с унизителни клипове, заснети със смартфони, зачестяват (именно това бе основният мотив на властите в Гърция), отделно е ясно, че “цъкането” разсейва учениците. Но пък родители искат връзка с децата си, а и понякога технологията помага за ученето.

В повечето страни от Европа регулация има отдавна (виж графиката). Има я и у нас.

Телефонът може да се ползват в час само при едно условие - ако учителят специално е наредил нещо да се провери, свери и въобще само с учебна цел. Иначе е забранен. Това е записано в правилниците на почти всички български училища. А те отразяват категоричната забрана, включена в Закона за предучилищното и училищното образование. В раздела за правата и задълженията на учениците в член 172, алинея 12 пише ясно: да не използват мобилните си телефони по време на учебните часове.

“Всички ги забраняваме, но те пак си ги ползват

Опитваме се да убедим родителите - обясняват как са по-спокойни за сигурността на децата си, когато имат връзка с тях. Обяснявам им, че детето е в училище и няма причина за безпокойство!", коментира директорката на столичното 18-о СУ “Уилям Гладстон” Ралица Кирилова.

Има родители пълни защитници на джиесемите. Майки адвокати дори съветват как да се осъди училището, ако бъде отнет телефонът на дете, казва Асен Александров, директор на 51-о училище.

Кирилова е подготвила анкета до учениците с въпрос доколко според тях пречат джиесемите в класните стаи. Сигурна съм, че на децата, които са старателни и искат да учат, им пречат тези, които не са добросъвестни и могат да се промушат с телефон час, убедена е директорката.

“Това е един от сериозните проблеми в момента, всяко семейство дава на детето си телефон и децата постоянно гледат екраните”, казва и директорът на 119-о училище Диян Стаматов, който е председател на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета.

В повечето училища в началото на часа апаратите се оставят на определено място. А обикновено

санкциите за нарушителите са забележка

и разговори с родителите. “Имали сме проблеми и с родители, и с ученици. Тийнейджърите се крият, но за всички е ясно, че хващаме ученици, които работят с телефоните си”, обяснява директорката на софийското 32-о училище “Св. Климент Охридски” Нели Костова.

Големите правели и други номера - имат старо устройство, което оставят на обозначеното място, а новото е в тях. “Децата се разконцентрират. В много други държави е абсолютно забранена дори да се влиза в сградата с мобилен телефон. Когато играят игра на телефона, а те така или иначе не правят смислени неща с устройството,

целият обучителен процес се проваля",

категорична е директорката. Всъщност в 32-о учениците от 1-и до 4-и клас въобще не трябва да имат телефон, което се спазва от около 90 на сто от семействата.

“Регионалният инспекторат не е в правомощията си да забранява употребата на мобилни телефони. Частична забрана в часовете може да бъде въведена от конкретните училища, като го заложат в правилниците си. И сега някъде има забрани, особено в малките класове. В някои училища в класните стаи има поставени етажерки или джобове, където учениците да ги поставят по време на занятия, а след тях да си ги вземат”, казва Никола Запрянов, шеф на регионалното управление на образованието в Смолян. И колежката му в Кърджали Ангелина Костова отчита като най-честа практиката телефоните да се оставят при учителя, особено в начален курс. В някои класове има специални пана с джобчета с имената на децата.

Директорката на езиковата гимназия в Пловдив Вихра Ерамян твърди, че в училището няма забрани, но и така или иначе ученици не ползват телефоните си в час. И в Бургас в много училища и по преценка на преподавателя апаратите се оставят преди часа на обособени места.

“Досега не сме обсъждали въвеждането на по-строги мерки. Всеки преподавател има право сам да прецени. Факт е, че има часове, в които не може да си помислиш да се разсейваш с мобилен телефон, толкова е динамичен процесът на обучение”, коментира началникът на РУО-Бургас Петя Петрова.

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>