Назрява геополитически сблъсък в нашата църква

31.05.2024 20:31 Първан Симеонов
Дядо Николай

Въобще не съм аз този, който трябва да говори за църквата. И не се радвам, когато вземем да мерим с нашите светски мерки нея. И да очакваме, че тя е нещо като благотворителен дневен център, а не духовно-политическа власт с присъщите амбиции, страсти, влияние и пр. И пари, да. Каквото винаги е била в историята на нашия западен свят.

Но ще напиша нещо лично, за да напомня важни обстоятелства. Защото назрява политически, даже геополитически сблъсък в нашата църква, а нивото на анализи от страна на изкушените политически коментатори е повърхностно. И коментарите просто не виждат очевидното.

Думата е за негово високопреосвещенство пловдивския митрополит Николай. За всеки, който, поне мъничко, хвърля око към тези процеси, е видно колко нелепо е окачествяването - днес! - на дядо Николай като руски човек. Което е масово и инерционно. Защото в наратива по тези теми сред основните говорители обикновено стиловете на живот са единственото, което е интересно, а край войната на Русия срещу Украйна, някак по естествен път смущаващите стилове се свързват с руско влияние.

Да, в нашата църква има няколко митрополити, които клонят към Москва, даже някои от тях приличат съвсем на ченгета от миналото. Но има вече явно и митрополити, които са на другата страна - към цариградската патриаршия, зад която в момента стои нашият Запад, и която стои зад създаването на нова украинска - отделена от московската - църква. И дядо Николай - мисля вече е видно - седи по-скоро на тази страна. Нали не греша, че само преди седмица, заедно със старозагорския митрополит Киприан и с цариградския патриарх Ватроломей, митрополит Николай имаше обща служба с представители на тази нова църква? Това, доколкото мога да схвана, дори е неканонично действие. Доколкото БПЦ още не признава тази църква. И това е само още един симптом. А публичната отбрана на случилото се бе поета от духовник, в чийто манастир до преди години на кулата виждах... жълтото знаме с византийския двуглав орел. Което можете да видите във всички църкви в... Гърция. Да, последно там видях българско знаме, но споменът стои. Стои и жълтото май. Само че в бараките пред манастира. Между другото, доколкото мога да съдя, и духовното образование у нас става все по-ориентирано южно, а не северно.

Навремето народът би видял тук онова, което тогава се е наричало "гръкомания", сега много от коментиращите темата виждат... русофилия. Каква ирония! Просто не знам вече колко по-непрофесионален може да е дебатът у нас за случващото се около войната. Просто е шеметно! Но не искам да обидя никого, та ще се върна по към темата.

В Пловдив добре бихте видели точно онзи стил, който всеки е виждал, например, в други православни страни - яркост, експанзия, проникване в светския живот. Просто у нас, ролята на църквата е десетилетно минимизирана - и от предишния режим, и от българската менталност. Аз, между другото, мисля, че точно това е работата на една църква - да експанзира. Без да съм църковен човек. Това дядо Николай, мисля, прави. Не съм скандализиран и от ревността, която често чувам в думите му - църквата е догма, това не бива да ни изненадва. Споделяме или не. Въобще, след десетилетия на сдържана църква у нас, напоследък, през свои представители, тя започна да се проявява повече. И мнозина - иначе подчертано светски, често либерални и дори леви по западен образец хора - се изненадват неприятно. Защото може би очакват църквата да е нещо като самовглъбен мистичен абстрактен спиритуализъм и нищо повече. Да, и на мен не ми допада това с колите и часовниците. Но не може това да е всичко, което търсим да видим в тази тема.

Отсрещните дейци пък, както е тръгнало, в опита да обяснят колко лошо е да се признае нова украинска църква, като нищо ще приравнят всичко московско с българско. И ще забравят, че и нашата църква през Възраждането така се появи - като неканоничен бунт срещу фанариотите. И нашата църква с томос от тях бе призната в средата на миналия век.

Та да не ставам дълъг по теми, от които наистина малко разбирам: мирише на разкол в Българската православна църква. Изборът на сливенски митрополит го показа. Разкол, в който нашите обичайни коментатори... не могат да разпознаят дори ролите. Но иначе, както винаги, лепят етикети. Което пък показва колко въобще ни пука за тези неща.

За мен и един от последните авторитети у нас, в лицето на православната ни църква, ще потегли надолу, ако не намери начин да предотврати скъсването по един от най-старите завещани вътрешни разломи - между Фенер и Москва. Ако БПЦ забрави, че е на практика първата истински поместна църква, че е продължител и на Българската патриаршия, и на Охридската архиепископия, че през времената на схизма е оцеляла в прословутата Екзархия, която първа очерта народностните ни рамки, че е преминавала през далеч по-тежки изпитания, че е давала уроци по великодушие и неконформизъм. Срам би било да се разцепим и по тази тема на изток и запад. БПЦ има свой път! И по този път е нужен мъдър водач, който не забравя, че духовното е различно от светското. Вярата е отвъд. И това по никакъв начин не противоречи на мястото на страната ни в Запада, нито го застрашава. Място, което, впрочем, трябва да пазим. Понякога - и от некадърността на собствените му застъпници.

От Фейсбук.

Други от Лични

Закон за забраната на Георги Банов

Всичко да се приема в социалните медии, нямам вяра на депутати Мистериозен списък на журналисти за "отстраняване от ефир" се появи и разпространи бързо в социалните мрежи в събота

Който къса в ефир вестници днес, утре ще гори книги

От коя партийна централа излезе списъкът с телевизионните врагове на народа? Мистериозен списък на журналисти за "отстраняване от ефир" се появи и разпространи бързо в социалните мрежи в събота

Да не преувеличаваме ролята на джензитата

Да не преувеличаваме ролята на джензитата. Тя е голяма, но, първо, те далеч не са хомогенна маса, която живее в ТикТок, а пък ние понеже нямаме ТикТок нямаме грам представа от тях. Те са наши деца

Ситуация даде нов тласък на прокремълското ретроградие, групирано около Радев

Не следях детайлно обществената ситуация тези дни поради по-важни делови и научни ангажименти. Чак сега прегледах основните развития и публични интерпретации

Меметата станаха вайръл, а социологията вече мери минус 25%

Борисов няма право да участва, гласува, приема и предприема каквото и да било, поне не, докато не се яви на съда на изборите Хубавото на живота е, че има лица с името Фльор (че да е по-френско)

>