Във филма на Мариана Биолчева “Принцът и просякът” книгите надвиват мутрите

25.04.2024 19:28 Пенчо Ковачев
Мариана Евстатиева-Биолчева
Работен момент от “Принцът и просякът”
Режисьорска гледна точка. Работен момент от филма “Здравей, бабо”.
Със съпруга си Боян Биолчев и дъщеря им Катя. На снимката вляво: с колегите режисьори Иван Павлов и Илия Костов (вдясно)
С оператора Венец Димитров вече ще могат да снимат заедно и на небето...
С Мариана на представянето на книгата ми “Приключението кино - моята съдба”, която написах след дълги разговори с нея.

Отиде си и Мариана Евстатиева-Биолчева, една от най-големите режисьорки на българското кино. Тя беше от поколението, което имаше шанса да излезе в чужбина, да види как се правят истински филми и да го пренесе в родината.

Родена е в Габрово. Завършва кино- и телевизионна режисура в Лодз, Полша, през 1971 г. Още с документалните си филми, заснети след завръщането й, показа, че България вече има нов талантлив творец. От 1972 до 1990 г. работи в Студията за игрални филми в София. От 1996 г. преподава режисура в Нов български университет.

Снимала е над 30 игрални, късометражни и документални творби, по-известни сред които са "Тигърчето", "Мигове в кибритена кутийка", "Похищение в жълто" и др. Доказано име във филмите за деца, носителка на множество престижни награди от цял свят за "Дяволското оръжие", "Горе на черешата", "Търси се съпруг за мама" и др.

Имах щастието да работя два пъти професионално с Мариана. Първият беше през 2004 г. при заснемането на филма "Принцът и просякът" по романа на Марк Твен. Режисьор е Мая Даскалова.

Снимките бяха на брега на морето край Царево. Група от десетина деца тормозеха един старец - късаха книгите му и ги хвърляха в морето. Синът ми Павел беше 6-годишен, най-малкият в детската банда.

Да се снимат деца, е изключително трудно. Хубавото е, че те са искрени и първични, просто играят себе си. Лошото е, че лесно губят концентрация, бързо им доскучава и стават трудни за снимане.

При Мариана нямаше такива проблеми. В началото не можех да разбера как работи с малките актьори, с какви думи и напътствия ги омагьосва и ги кара да са истински. А имаше и дъждовни дни, което допълнително затрудняваше работата.

Някъде по средата на снимачния процес разкрих загадката. Мариана просто много обичаше децата и те чувстваха това. И й се отплащаха. Тя нито веднъж не се скара на дете от групата. Гушваше "виновника" и кротко и търпеливо му обясняваше какво се иска от него.

Е, имаше и един по-особен ден. Запомнил съм го, защото "главен герой" в него беше синът ми Павел. Дълго време редяха един кадър. Беше жега. Децата се изнервиха да стоят по местата си, откъдето трябваше да атакуват очакваните мутри с бомби от кал. Трябваше да са домати, но продуцентът беше решил да направи икономии.

И в момента, когато прозвучаха командите "Камера. Работи, се чу гласът на Павел: "Коте, я дай една биричка!" Мисля, че имаше подобна телевизионна реклама. Всички избухнаха в смях, а Мариана стисна зъби. Очаквах най-после да избухне. Имам чувството, че преброи наум до 10. Каза само - край на снимките, продължаваме утре с този кадър..."

Втория път с Мариана работихме заедно като сценарист и режисьор. Проектът ни "Людмил и Руслана" спечели на сесия в БНТ и тя започна да го снима. Събра елитен отбор актьори - Стефка Янорова (нейно откритие за киното), Елена Петрова, Константин Цанев, Веселин Калановски, Юлиан Вергов, Яна Маринова и др.

Никакъв скандал не избухна по време на снимките. Защото и тук като в "Принцът и просякът" Мариана обичаше актьорите. Това беше основният ключ към представителите на капризната актьорска гилдия.

"Людмил и Руслана" беше лебедовата й песен. Оттегли се от снимачната площадка с достойнство. Веднъж се пошегува, че след като е изчела най-важните книги на своето време, вече ще чете само криминалета.

- Как се снима филм след 13-годишна пауза? Предишният ви филм "Здравей, бабо" излезе през далечната вече 1991 г., останала в историята с премиерския призив: "За бога, братя, не купувайте!".

- Наистина това е голяма пауза, когато става дума за снимането на игрални филми. Но аз не съм бездействала. В този период заснех четири документални филма и един сериал за БНТ - "Писма на един дакел". Започнах и да преподавам кино и телевизионна режисура в Нов български университет, защитих доцентура, а през 2002 г. - и професура.

Така че премиерският призив "За бога, братя, не купувайте!" при мене не се трансформира в "Не правете нищо".

Напротив! Но за съжаление, много от колегите ми изпаднаха в депресия, а и пари за филми нямаше. Този проблем все още не е решен.

- Защо "Принцът и просякът"? Георги Мишев се пошегува, че заради коректност към Марк Твен би трябвало да бъде поне "Просякът и принцът".

- Филмът "Принцът и просякът" използва сюжетната съпоставка между две момчета - богато и бедно. Не смятам, че е некоректно използването на заглавието на Марк Твен. Има хиляди постановки на "Хамлет" и те си се казват така. Макар че са интерпретация и трактовка на съвременни автори. Не съм чувала за "Моят Хамлет" или "Хамлет според мене".

- За какво се разказва във вашия филм "Принцът и просякът"?

- На брега на морето в къща, пълна с книги, живее странен старец. Местната детска банда постоянно го тормози, къса книгите му и ги хвърля в морето.

Съдбата събира при стареца богато и бедно момче. Богатото е избягало от баща си, истински днешен бос, защото вижда нещо ужасяващо. Бедното има само майка и е дошло в големия град да учи музика. После мутрите на боса пребиват стареца и бедното момче, а детската банда храбро се опълчва срещу насилниците. И когато те подпалват колибата, малчуганите се хвърлят в пламъците и с риск на живота си спасяват книгите.

- И с този си филм вие искате да разкажете една житейска история през погледа на деца. Защо?

- Преди години едно американско изследване разкри, че децата са най-добрите прогностици, защото възприемат света спонтанно и интуитивно. А и аз винаги съм гледала на киното за деца като на кино за съвременността.

Винаги са ме привличали онези процеси в обществото, които стават в момента. Точно с това ме привлече и сценарият на Мая Даскалова - с отношението си към проблемите и конфликтите, които се случват в днешното ни общество, в днешния ни свят. А обществото ни, за мое голямо съжаление, пак се раздели на бедни и богати.

- И историята на Марк Твен пак е актуална?

- Точно така, и то особено за децата. Едни имат всичко, което си пожелаят, че дори малко отгоре, други с огромна мъка си набавят дори най-елементарни неща, а понякога ги и нямат.

Реших се да снимам тази съвременна история, защото тезата й е много хуманна и благородна. В историята е заложена вечната идея за доброто. Виждаме как злото ражда зло, но пък злото може да роди желание за човещина и подкрепа, може да обедини хората в съпротива срещу него.

- Какво най-много искате зрителите да разберат и да запомнят от този филм?

- Иска ми се филмът да се хареса и на малките, и на възрастните, които са ги довели на кино. Зрителите да се замислят за стойността на нещата около нас. Достатъчни ли са само парите, за да е човек щастлив? Моралните призиви на филма са към доброта, съпричастие и съчувствие, към обич и състрадание, които са по-силни от жестокостта и насилието.

- Кога ще е премиерата на филма? И какво ще е самочувствието ви, след като ще се прожектира в компанията на толкова американски екшъни и комедии в столичните кина?

- На "София филм фест" филмът имаше само една закрита прожекция за журналисти. Премиерата на "Принцът и просякът" предстои. Колкото до конкуренцията от американските филми - мисля, че всеки, който обича и цени българското кино, ще влезе да види нашия филм. Новите съвременни български филми са рядкост и се надявам да има интерес към нашата лента.

- И във вашия филм има мутренски бос, пазен от бодигардове мутри. Притеснява ли ви евентуалната критика, че този "герой на нашето време" вече е доста банализиран?

- За съжаление, мутрите са част от нашия съвременен живот и борбата с тях би била много по-ефективна, ако моралното и нравственото равнище на хората беше по-високо и по-зряло.

В нашия филм мутренският бос има властта на парите, но тя е недостатъчна да върне сина му при него. Добротата и човечността са тези, които побеждават.

- "Книгите са винаги на мода" е логото на новата кампания на "24 часа". Книгите заемат особено място във вашия филм, какво е посланието ви чрез тях?

- Иска ми се децата да разберат, че удоволствието и радостта от прочитането на една хубава книга са незаменими!

Мисля, че възпитанието и създаването на навици за четене на книги са дълг както на учителите, така и - най-вече! - на родителите. Книгата трябва да бъде необходим емоционален спътник на младия човек. Защото не само информацията, която децата поглъщат от всички посоки, но и личната съпричастност, родена от досега с книгата, ще формират утрешното учено, мислещо и можещо поколение.

- Вие сте с европейско образование, завършили сте режисура в Полша. Как виждате бъдещето на българското кино след влизането ни в Европейския съюз?

- Европейското кино амбициозно отстоява своето място в конкуренцията с американските филми.

Всяка страна от Евросъюза внася своя неповторим колорит във всички области на културата.

Освен това в Европейския съюз има създадени механизми за подпомагане на националните кинематографии. Така че стига да намери добри идеи и интересни, общочовешки теми, българското кино ще се впише в общоевропейския екран.

В България има добри артисти, добри режисьори и при една нормална, осигурена финансова база мисля, че ще заемем достойно място във филмовата палитра на Европа.

- Вярно ли е, че сте седели на един чин с Кщищоф Зануси?

- Да, вярно е. И видях как още когато талантът му беше само загатнат, всички му помагаха да се развие.

А в България и преди, и сега сякаш всички се плашат от таланта. Не знам дали това идва само от чергарското ни минало. Но е факт, че кадърните хора трудно пробиват.

Сякаш не можем да намерим общия корен на националната ни драма. Винаги сме гледали да се разграничим, а не да се обединим. Разделени сме на хиляди малки политически, социални и междуличностни атоми и клетки.

Други от Възход и падение

За ЧРД кметът на Бургас Димитър Николов излиза сред природата със сина си

Кметът на Бургас Димитър Николов ще разпуска днес в почивния си ден след натоварения график през седмицата. Както винаги, морският градоначалник не подвива крак от понеделник до петък

Ивет Лалова празнува най-щастливия си юбилей

Една от най-бързите бели жени в света - Ивет Лалова, празнува най-щастливия си юбилей. До нея за първи път ще бъде Тиаго - нейният първороден син, който се роди преди около месец

На 18 рожден ден имат

Димитър Николов, кмет на Бургас Ивет Лалова, европейска шампионка по лека атлетика Проф. Атанас Славчев, пианист Калина Константинова, депутат в 49-ото НС

“Сашко, кажи чао на каките и да си тръгваме” – след 130 целувки ергенът си остана ерген

В мрежата обявиха майка му за победител в риалитито “Сашко, кажи чао на каките и да си тръгваме; Ергенът избра да остане при мама; Ама най-много си обичам мама

Искане за ДНК проба от актьора Ален Делон е внесено в швейцарски съд

Дъщерята на Ари Булон, който твърди, че е син на Ален Делон, е поискала от съд в Женева да назначи разреши да бъде взета ДНК проба от звездата на френското кино, предаде АФП

>