Вижте как "Гардиан" и "Ню Йорк таймс" описват уникалната теснолинейка от Септември до Добринище

14.04.2024 10:02 Диана Варникова
Пътници чакат композицията на гара Аврамово.
По криволичестия маршрут на теснолинейката се сменят красиви природни картини с ширнали се поляни, цъфнали дървета и диви коне. СНИМКИ: РУМЯНА ТОНЕВА
Кристиан (вдясно с червената блуза) се надява да се намери българин, който да направи филм за уникалната теснолинейка. СНИМКА: ЛИЧЕН АРХИВ

Знаете ли накъде пътуват влаковете "Рила", "Вихрен" или "Родопи"? Между три планини с най-малкия локомотив

Влакова композиция като от анимационен филм пъпли по планинските завои на единствения у нас железен път с разстояние между релсите от 760 мм.

Наричат теснолинейката от Септември до Добринище алпийската теснолинейка на Балканите. Тя свързва областите Пазарджик и Благоевград и обслужва население от над 50 хил. души, част от което живее във високопланинския регион между Велинград и Якоруда.

Там няма друг транспорт и влакът е алтернативата за придвижване до по-големите градове.

Заради разнообразието от забележителности и тяхната романтика теснолинейката привлича туристи през цялата година. Тя минава през най-красивите планини у нас - Рила, Пирин и Родопите.

Чужденците са привлечени от тази жп линия, научавайки за нея от публикации в "Ню Йорк таймс", а в "Гардиан" - за техническите условия, за т.нар. шестици или осморки - серпантини, с които се преодолява денивелацията, която е над 1000 м - гара Септември е на 238 м над морското равнище, а най-високата гара Аврамово на 1267 м.

По цялата линия са прокопани 35 тунела с обща дължина 2858 метра.

В наши дни по маршрута се движат почти 60-годишни локомотиви,

които теглят влаковете от Септември до Добринище и често създават проблеми на БДЖ. Тогава фирмата е принудена да пуска автобуси, за да превозват пътниците.  

"Дано бъдещето за родопската теснолинейка бъде добро и дано предстоящият туристически сезон не бъде опропастен заради недостиг на локомотиви. Компанията уверява, че ситуацията по жп линията е под контрол и през летния сезон няма да има проблеми", казва пред "24 часа" 29-годишният Кристиан Ваклинов, момчето, което преди 10 г. обикаляше институциите, за да запази от закриването на теснолинейката.

"Хората я използват като социален превоз, тъй като билетът от Септември до Добринище е 7 лв. - т.е. на социално достъпна цена. По-големият процент пътуващи по линията обаче са туристи, които идват заради самата теснолинейка, а не за да се придвижат евтино до Велинград или до Банско", допълва Кристиан. Ежедневно

от всички краища на страната има хора, които искат да се возят с влакчето - и така е от април до октомври

На паркинга на жп гарата в Септември могат да се видят коли с регистрационни номера от Видин, Русе, Габрово. Хората идват на гарата в Септември или на почивка във Велинград, оставят автомобилите си и се качват на теснолинейката.

На практика обаче държавата все още не популяризира и не развива линията като туристическа дестинация, а просто я поддържа като социален превоз за местното население.

В момента на разположение, за да се изпълнява разписанието, има между 3 и 5 локомотива, но те непрекъснато се кърпят в локомотивното депо в Септември.

"Ръководството на БДЖ няма настройка за закриване на линията, по-скоро бюрокрацията е голям проблем. Тази фирма е държава в държавата. И проблемът с теснолинейката не е единственият й. Локомотивите са произведени 1965 г. и следващата година ще им честваме 65-годишен юбилей.

Те са немско производство, има и два, които са румънско производство, които са от 1988 г. и преди 2 години бяха модернизирани в Русе, т.е. изцяло подновени.  Единият сега е трайно повреден и е в депото - след около половин година движение той се повреди", обяснява Кристиан, който от 6 г. работи към БДЖ.

По жп линията се движат 14 влака, а това са 7 чифта - по 7 в посока. Една композиция отива и се връща и това се нарича влаков чифт.

Всеки влаков чифт има име. Преди десетина години Кристиан предлага на БДЖ и са възстановени имената на влаковете. Възстановени са старите имена "Вихрен" и "Родопи", а новите са "Места", "Клептуза", "Марица", "Рила" и "Пирин" - 7 чифта. Четири се движат между крайните гари Септември и Добринище.

Четири се връщат обратно от Добринище за Септември и останалите са регионални и изпълняват разписанието между Септември и Велинград, между Разлог и Добринище и от Септември до Аврамово и обратно. Непрекъснато

има чуждестранни туристи. Преди 10-ина години теснолинейката беше много по-припознавана като туристически маршрут от тях,

отколкото от българи. За нашите беше "оня бавен влак там през планината за Велинград".

Често са забелязвани хора с коли да преследват влака по трасето, за да го заснемат с дронове или с фотоапарати на различни красиви места по маршрута.

Има жп маниаци от Германия и Австрия, които са наели кола и хотел и прекарват една седмица у нас само за да заснемат теснолинейката на терен.
Влакът от Септември до Добринище няма аналог в страната с такова разстояние между релсите - такава линия като нашата е последна. 

Другите две са закрити през 2002 г. - Пазарджик - Варвара и Червен бряг - Оряхово. Те са демонтирани и са вече история.

Композицията се движи с по-ниска скорост, което дава възможност човек да се любува по-дълго на красотите по маршрута. Дължината на жп линията е 125 км.

Максималната скорост, с която се движат влаковете, е 50 км/час и тя се развива само в първите 6 км Септември - Варвара в равнината. После нагоре се редуват участъци 30-35-40 км/час.

Пътувайки по жп линията, може да се разгледа музеят на гара Цепина. За посещения е необходим предварителен разговор по телефона на сдружение "За теснолинейката" във фейсбук страницата му. Защото там няма постоянно човек и гарата е заключена.

"Миналата година посрещнахме над 10 групи - деца от софийски училища, които си правят зелени училища във Велинград и идват до музея, разглеждат за около час и се връщат обратно", казва Кристиан.

Тук могат да се видят стотици снимки, показващи историята на линията от първата копка до наши дни. Има предмети от ежедневната работа отпреди десетилетия - дневници, фенери, шапки, палки, униформи, една статуя от жп спирката в кв. "Чепино" във Велинград, стрелкови апарат за смяна на коловоза.

Инициативата за музея е на сдружение "За теснолинейката", създадено през 2015 г., когато един ден Кристиан спрял на гарата и решил, че мястото трябва да се поочисти.

"Беше страшно занемарено. Тогава със съмишлениците ми решихме да стане музей и това ни беше мотивът пред държавата да разреши да заключим разбитата сграда на спирката. В момента в сдружението членуват предимно млади хора.
В историята на влакчето има и пътуванията на височайши особи.

На 30 юли 1939 г. се открива отсечката до гара Белица, като общата дължина на линията от днешен Септември вече е 101 км. Тогава самият цар Борис Трети кара празничния влак

Това събитие остава в съзнанието на местното население – двете чудеса: цар и влак – заедно.
В наши дни сред пътниците по различно време са били Христо Иванов, Корнелия Нинова, а най-впечатляващото е, че миналата година на влака се качила и Мария Габриел. Тя обаче нямала щастието да се повози много дълго по линията. С нея пътували дипломати и министри.

"Парният локомотив се счупи още на Варвара, дадоха дизелов локомотив, който пък се счупи на следващата спирка Цепина и така предсрочно приключи пътуването на дипломатите и г-жа Габриел и ги откараха с автобуси до Велинград", спомня си Кристиан.

Все по-малко са местните хора, които пътуват ежедневно с теснолинейката на училище или на работа. Преди няколко години голямата част от редовните пасажери по линията са били жени камериерки от хотелите в Банско и Разлог. Покрай пандемията обаче всички хотели си организирали автобуси за служителите.

"БДЖ загуби тези пътници не заради лоша политика, а просто защото така се организираха местните работодатели. Учениците също пътуват вече с училищни автобуси, осигурени им от МОН. Все по-малко са и жените от селата по линията, които пътуват до Велинград, за да продават мляко", обяснява Кристиан.

Радетелят за теснолинейката си спомня как през изминалите 7-8 години са се заснели много британски и немски филми.

"В "Гардиан" имаше класация на читателите за най-красив железен път в Европа, където на първо място бе поставена нашата теснолинейка

Но пандемията попречи да дойде отзвук от тази голяма реклама. Смятам, че го няма сериозния български документален филм за линията, а тя има изключителна история.

Мечтая да има филм за линията като туристическа дестинация наравно с Копривщица, Перперикон, Велико Търново. Трябва хората да научат повече за нея и да я включат в своите екскурзионни планове", казва Кристиан.

"С бога напред към Бяло море", пишело при откриване на линията

В края на май 1920-а IX народно събрание решава да бъде построена жп линия от Саранбей (днес Септември) за Лъджене, Якоруда, Разлог и Неврокоп (днес Гоце Делчев).

На 9 декември 1945 г. е въведена в експлоатация поредната отсечка от Банско до гара Добринище. Тя остава последна и до днес. При откриването на теснолинейката преди 79 години е имало транспаранти с надписи "С бога напред към Бяло море".

Други от Регион

Завишиха от 15 на 17 г. затвор присъдата на Бизюрев за убийството на Митко от Цалапица

На другия ден без никакви угризения извършителят отишъл на море Пловдивският апелативен съд увеличи от 15 на 17 години лишаване от свобода наказанието на Рангел  Бизюрев за убийството на Димитър

Шофьор удари 12-годишна на пешеходна пътека в Любимец

Шофьор удари 12-годишна на пешеходна пътека в Любимец, съобщиха от ОДМВР Хасково. В четвъртък около 9 часа на кръстовището между булевард „Одрин" и улица „Желязко Терпешев" е възникнал пътен инцидент

Засечен да спи в патрулката полицай от Асеновград оспорва наказанието си, било превратно упражняване на власт

Съдът го потвърждава с мотива, че обществото има високи очаквания към МВР, а той не е изпълнил служебните си задължения  Пътен полицай от Асеновград, засечен да спи в патрулката заедно със свой

69-годишен пострада при взрив на газова бутилка в Калофер

Мъж на 69 години пострада при експлозия на газова бутилка в Калофер. Сигналът за инцидента на ул. „Добри войвода" е получен в 18,40 часа вчера в Оперативния център на Пожарната в Пловдив

Осемте F-16 вече са тук, първите бойни машини “Страйкър” – след месец (Обзор, снимки)

6 от новите самолети са едноместни, а другите два - учебно-бойни Първите 8 самолета F-16 Block 70 бяха официално представени, а в началото на следващата година се очаква доставката на първите бойни

>