Още 3 дни събират оферти за новите мотриси за 1,1 млрд.

08.04.2024 21:44 Марияна Бойкова
Така изглежда двуетажна мотриса на “Щадлер”.

От двуетажните България пести 100 милиона лева

В 23,59 часа на 11 април изтича срокът за подаване на оферти по втората най-голяма поръчка за нови влакове. Тя е за 1 108 747 490,77 лв. и е за доставка на 35 електрически мотрисни влака, с капацитет от минимум 200 седящи места срок за поддръжка 15 години и обучение на персонал.

Периодът на доставка е с максимална продължителност от 28 месеца, първоначално беше 33, и последваща поддръжка от 15-17 години за различните бройки подвижен състав.

Поръчката бе обявена на 26 януари, но на 22 февруари френската “Алстом” обжалва в КЗК, а пет дни след това министерството спря процедурата. След това КЗК не уважи жалбата на французите и поръчката бе задвижена, а срокът за офертите беше удължен до 11 април. Заради скъсяване на времето за усвояване на парите от плана за възстановяване, който е до краят на 2026 г., срокът за доставка беше намален.

Процедурата за 35-те нови електромотриси успя на натрупа история. Първоначално тя беше обявена на 4 септември 2023 г., но спряна от КЗК след жалба от “Шкода". Тогава министърът на транспорта Георги Гвоздейков заяви, че ведомството му няма да обжалва, а ще я обяви наново с преработени условия. Направени бяха такива за техническата спецификация. Намалени са местата за велосипеди от 10 на 4, а за инвалидни и детски колички от 4 на 2. Въведени са базови европейски норми за тези мотриси, които не изискват пренастройване на производствените линии на производителите.

Преди седмица пък стана ясно, че за двуетажните 7 електрически мотриси е подадена оферта от “Щадлер Полска” със седалище в град Шедълце. Ценовото предложение е за 300,5 млн. лв. без ДДС при прогнозна цена от 410,52 млн. Това означава, че от тази поръчка България спестява 100 млн. лева.

Седемте двуетажни композиции трябва да са с капацитет от минимум 300 седящи места, а поддръжката им да е за срок от 15 години, предвижда се и обучение на персонал. Срокът за подаване на офертите изтече на 28 март, а отварянето на офертите беше в петък - 29 март.

Това всъщност е втората процедура за двуетажните мотриси. Първата през януари, когато пак имаше една оферта, бе прекратена. Тогава предложението дойде от консорциума 7 DDEMU, но кои са фирмите в него, не беше съобщено. Ценовата оферта е подписана от Хенри М. Егетер, вицепрезидент по продажбите на германската Vossloh Rolling Stock. Тази фирма участва в търговете за доставка на маневрени локомотиви и за 10 други в съдружие с китайската CRRC Zhuzhou Locomotive CO. И в двата случая техният консорциум бе отстранен.

Така изглежда двуетажна мотриса на “Щадлер”.

Други от От страната и света

Трима пловдивчани обвинени в Битоля, че изкупуват народни носии

Било незаконна търговия с вещи, които са под защита като част от културното наследство Трима българи са обвинение в РС Македония, че изкупуват народни носии

Преодоляването на стълби вече не е проблем за инвалидните колички

Пловдивската "Добролетие" има мисия - да подобри живота на най-уязвимите Преодоляването на стълби вече не е проблем за хората в инвалидни колички благодарение на стълбищните катерачи

Росен Желязков ще участва в срещата на върха на държавите по Източния фланг

Министър-председателят Росен Желязков ще вземе участие в първата среща на върха на Източния фланг, която ще се проведе на 16 декември 2025 година. Това съобщиха от пресцентъра на Министерския съвет

Определиха изпълнителите за трите обособени позиции за пътнически жп превози

Либерализацията в сектора на пътническите железопътни превози със сигурност ще продължи. Това заяви вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията в оставка Гроздан Караджов в предаването „Лице

Цветелина Пенева, ЦИК: За читави промени в Изборния кодекс трябва консенсус между партиите, не става за няколко месеца

За читави промени в Изборния кодекс трябва консенсус между партиите, не може такива промени да се правят за няколко месеца. Това каза пред БНТ зам.-шефката на обществения съвет към ЦИК Цветелина

>