Теодора Маркова пише комедиен сериал в Латвия, който печели две награди във Франция
Започнала като журналист, тя участва в създаването на сценариите на много от популярните BG поредици
За първи път сериал от Източна Европа получава две награди от най-големия фестивал за сериали в Европа Series Mania. Става въпрос за латвийската поредица “Съветски дънки”, чийто създател и съсценарист е българката Теодора Маркова, която е сценарист на десетки български филми и сериали, сред които са “Дъвки за балончета”, “Под прикритие”, “Революция Z” и т.н. А сега предстои тя да започне да работи върху втория сезон на латвийската поредица.
Комедийната драма в 8 епизода се развива в края на 70-те години по време на най-свирепата пропаганда в СССР срещу западната култура. Главният герой Ренарс е рокендрол фен и престъпник на дребно, който е вкаран в психиатрична клиника. В битка за своето оцеляване той започва нелегално производство на дънки с помощта на други пациенти и с покровителството на директора на болницата, който получава голяма част от печалбата. Дънките стават култ в Рига и Ренарс се превръща в анонимна легенда. КГБ се опитва да разбие мрежата и да открие шивашкия цех. Конфликтът между Ренарс и агента Марис ескалира извън нелегалния бизнес с дънките и става сблъсък на идеологии, а самите дънки се превръщат във форма на протест.
Продукцията бе селектирана от над 300 поредици от целия свят
и направи международната си премиера на 20 март в Лил, Франция. “Съветски дънки” бе част и от Berlinale Series Selects, освен това получи отличията “Най-добър сериал”, “Най-добър сценарий” и “Най-добър актьор” на латвийските Национални филмови награди.
Във Франция сериалът взе наградата на публиката и за най-добър актьор за изпълнението на Карлис Арнолдс Авотс. Създатели на продукцията заедно с Теодора Маркова са Станиславс Токаловс и Валдемар Калиновски. “Станиславс Токаловс ме покани да се включа в този проект. Познаваме се от програма за сценаристи и запазихме контактите си. Първоначално му отказах, защото бях много заета, но той беше много настоятелен и в крайна сметка приех. Започнахме да пишем сценария през 2022 г. и го завършихме през март 2023 г. Месец по-късно стартираха снимките”, разказа Теодора Маркова. Сценария за латвийската поредица пишат на английски, защото 30% от текста са на този език, останалите реплики са на руски и латвийски.
Сериалът е финансиран от латвийския филмов център. През пролетта на 2022 г. страната получила финансова помощ от Европейската комисия за култура и било решено да я вложат в конкурс за сериали. И първото място печели именно сценарият на “Съветски дънки”.
Завъртат сюжета около идея, която дава Станиславс Токаловс. “По време на комунизма психиатричните клиники, които са развивани от Андропов, са използват за справяне с политически затворници. В затвора присъдата има край, а в лудницата са можели да ги държат колкото си искат. И в една такава лудница са шиели дънки, така че историята ни е истинска, а ние я развихме. Искахме да направим комедия на абсурда”, разказва Маркова. За да напишат сценария, разбира се, се налага да четат огромно количество историческа литература. Научили за ужасяващите неща, през които е трябвало да минават хората в тези психиатрични клиники. Сценаристката добавя, че историята, която разказват е леснодостъпна за младите хора, които не познават комунизма, а когато не познаваме историята,
тя започва да се повтаря
Теодора и Станиславс са не само сценаристи, но също автори и създатели на целия проект. Това означава, че е трябвало да прокарат цялата креативна визия, да наложат своите художествени възгледи от кастинга до монтажа и рекламната кампания. “Много съм щастлива, че имахме възможност да направим сериала точно както го виждаме”, казва българската сценаристка.
Още го монтирали, когато започнали да го селектират първо за по-малки фестивали, а после и за големи. Интерес към поредицата проявява “Бета филм”, които са един от най-големите разпространители в Европа, и сключват договор. Маркова разказва, че очакват през есента да започне световното разпространение и вече водят преговори за втори сезон. Надява се този път името на България да се появи като копродукция.
Преди да започне да пише сценарии, Теодора работела като журналист 4 години в Дарик радио. Била е културен репортер, после външнополитически и водела сутрешния блок “Дарик кафе”. Попада ѝ обаче съобщение за кастинг за сценаристи за “Забранена любов” и тя се явява, защото иска да се занимава с това още преди да започне да следва журналистика. Одобрена е и минава 6-месечно обучение. След това заедно с част от хората, с които работи по този проект, се отделят и правят “Стъклен дом”, “Под прикритие”, “Революция Z” и “Фамилията”. Всяко лято ходят и на обучения във Великобритания. Теодора е категорична, че това е мястото, където човек наистина може да се научи как да прави добра драматургия.
Предстоящите проекти, които я очакват са доста. Освен че вероятно ще правят втори сезон на “Съветски дънки”, заедно със Станиславс Токаловс пишат сценария и за игрален филм, който отново ще се снима в Латвия. Получава покана за нов сериал по нейна идея за годините на късния социализъм, когато
притежаването на два апартамента не е позволено
Историята разказва за семейство, в което бабата умира и за да не бъде национализиран апартаментът ѝ, нейните наследници - двама съпрузи, са принудени да се разведат и три години да живеят отделно, докато детето им навърши 18 г. Единият остава в общия им дом, а другият се мести в този на бабата. И тази поредица ще е комедийна и ще се казва “Фиктивен развод”.
В момента Теодора кандидатства в Националния филмов център за режисьорския си дебют по сценарий, който пише с Невена Кертова. Казва, че след толкова години това е съвсем логична стъпка в творчески план. Проектът се ражда след техни обиколки в Перник със събирачи на дългове. Оказва се, че 80% от хората, които събират дълговете във фирмите за бързи кредити, са жени. Така попадат на едно 19-20-годишно момиче, което, за тяхно учудване, е най-успешно в цялата компания, и това ги вдъхновява да направят комедия. Сюжетът се върти около млада жена, която абсолютно безскрупулно минава през живота на хората, защото самата тя има дълбока вътрешна драма. “Искаме да направим дисекция на българското общество и това, което му се случва, защо нищо не е на мястото си, защо е тотално лишено от емпатия”, казва Теодора.
Тя обаче се ядосва, че системата за финансиране на филми в България е абсолютно сбъркана. На всеки 6 месеца се избира комисия чрез жребий. И много често в нея влизат хора, които не са компетентни, не знаят как да четат сценариите и как да оценяват проекти. Няма как да се раздават милиони от хора, които идват за 6 месеца и после си отиват, след това никой не носи отговорност. В повечето европейски държави тези комисии са с мандат от 3 години и имат визия какво трябва да се случи за този период: колко комерсиални филма трябва да има, на кои фестивали искат да се отиде, как да се промотира киното. Тук има хоаотична случайност, един проект се класира на 17-о място, следващия път, без да е преработен, е класиран на второ. “И това идва от страха, че не можем да намерим трима некорумпирани експерти”, коментира Теодора Маркова.