33 инцидента за година с военни самолети, а пилотите почти не летят

25.03.2024 10:40 Румина Димитрова
Съветските изтребители МиГ-29 са единствените, с които България разполага, за да пази небето си.
Тодор Тагарев

 Новата писта за F-16 се наводнява, няма радари още

 Едва 16% е запълнен доброволният резерв

Писта, която се наводнява, и стари съветски радари, които спешно трябва да се сменят - след четири години подготовка за американските изтребители F-16 това е вероятната картина, която ще ги посрещне на Граф Игнатиево. Тя е описана в доклада за състоянието на въоръжените сили през 2023 г., която МС прие и внесе за одобрение в парламента.

Първите бройки F-16 трябва да пристигнат в началото на 2025-а. Ремонтът на авиобазата Граф Игнатиево обаче закъснява.

Ако не е готов навреме, ще трябва да пращаме на САЩ да ги съхраняват, докато ремонтът приключи.

Като причини за закъснението се посочват последиците от COVID, инфлацията, недостигът на някои от основните строителни материали и др. Отделно военното министерство среща и проблем в работата си с фирмите - повечето искат индексация на договорите си, подписани по цените от 2019 г. МО обаче не е склонно да даде повече пари, стана ясно от изказване на военния министър Тодор Тагарев наскоро.

Осем от договорите са прекратени през 2023 г., защото в тях няма описана оценка на риска, и така процедурите са започнали отначало. Вътрешен преглед показвал, че “първите изходни задания от ВВС по тях са подадени 13 месеца след сключване на договора за доставка на самолетите”. Отделно за периода на сключване на договорите (от края на 2020-а до края на 2023 г.) кореспонденцията за промени и забележки в заданията по вече сключени договори възлиза на 199 писма, което допълнително забавило работата.

На фона на всичко това в края на 2023 г. военните установили и че пистата, чието изграждане е част от ремонта, се наводнява. Причината - не била поддържана. Строители искат около 50 млн. лв. да я оправят и проект тепърва ще се прави. А дотук за ремонт на авиобазата авансово са платени над 350 млн.

Друг проблем за приемането на F-16 са старите съветски радиолокационни системи. Заради сделката за купуването на 3D радари ГЕРБ обвини Тагарев, че в нарушение избрал изпълнител. За момента военните са се спрели на френския “Талес”, но договор още няма. А когато такъв се сключи, срокът за доставка е 33 - 36 месеца.

Самият Тагарев твърди, че сегашната система може да се ползва от F-16. Но докладът на военните е категоричен:

трябва спешно да се закупят нови западни радари,

защото настоящите “се нуждаят от заводски ремонт и се експлоатират в остър недостиг на резервни части и консумативи”. Същото важи и за зенитноракетните комплекси на армията. За тях липсват и ракети.

Опасна се оказва авиационната техника, която сега военните ползват. Произшествията с нея са 33 само за миналата година. 5 от тях са определени като “сериозни”, но нито едно не е било в резултат на човешка грешка, подчертават от МО. Произшествията обаче са със 7 повече от 2022 г.

С “гъвкаво планиране” и “ефективно разходване на наличните ресурси” са покрити 71% от планирания за годината брой летателни часове. Това е недостатъчно, а причината е “ограниченият брой изправна техника”.

Армията успя да ремонтира 3 от съветските изтребители МиГ-29, с които основно се пази небето ни, но части и двигатели за останалите, а и заводи, които могат да ги вземат, трудно се намират заради войната между Русия и Украйна. Преди нея именно те поддържаха този вид техника.

Не по-добре, е положението на военноморските сили. “Част от корабите,

въоръжението и техниката се експлоатират на предела на техническите им възможности,

като прегледи и ремонти се изпълняват основно на корабите от декларираните сили (заявените, че ще се работи с тях, пред НАТО - б.а.)”, гласи докладът. ВМС също не успяват да покрият минимума си от часове по вода. Двата патрулни и трите противоминни кораба, които страната е ползвала, за да изпълнява ангажиментите си към НАТО и ЕС, са имали средно 30 дни на море. Това е покрило едва 27% от изискуемите от алианса 108 дни във вода.

Сухопътните войски пък са с най-голям некомплект. Всъщност само за 1 г. свободните места в армията са се увеличили с 2%, или до близо 22% общо. А числеността на доброволния резерв е едва 16%, става ясно от доклада. Според МО основната причина за слабия интерес са ниските нива на заплащане, “някои характерни ограничения на военната професия, които я правят непривлекателна за младите хора”. Но и дезинформация, която се разпространява, като тази, че военните ни ще бъдат изпратени във войната между Русия и Украйна.

Други от От страната и света

НАП, Митниците и МВР помогнаха на Унгария да разбие две нелегални фабрики за цигари

Дни след като заловиха 756 хиляди заготовки на кутии на ГКПП  "Дунав мост" мегаприходната агенция в Будапеща арестува 14 души и намери производствените им бази и складовете Следователите от

Камери заковаха крадците на яйца от великденската украса на Сливен

Благодарение на видеонаблюдението в Сливен, бяха установени крадци на яйца от великденската украса в града, съобщиха от общинския пресцентър. На 5 срещу 6 май на камерите се вижда как двама младежи

Временно затварят кухнята в детска градина в Сливен заради съмнения за хранително натравяне

Ръководството на детска градина в Сливен информира кмета Стефан Радев за случай на съмнение за хранително натравяне. От общинския пресцентър уточняват

Румен Радев се срещна с президента на Международния съюз по биатлон Оле Далин

Държавният глава Румен Радев се срещна днес с президента на Международния съюз по биатлон Оле Далин, който е на посещение у нас. Потенциалът на България за домакинство на Младежките зимни олимпийски

Отвори първата водородна зарядна станция в България и региона

До края на годината ще бъде обявена процедура за 92 млн. лева по ОП „Транспортна свързаност"  за изграждане на инфраструктура за алтернативни горива по пътищата и в пристанищата  Вече виждаме

>