Епизод пореден: Продължава пренареждането на жълтите павета в София

19.03.2024 21:32
Премахват част от профилите, които бяха опасни за шофьорите и можеха да спукат гумите им. СНМИКА : КОНСТАНТИНА КОСТОВА
Пренареждането на паветата. СНМИКА : КОНСТАНТИНА КОСТОВА
Пренареждането ще продължи и в следващите дни. СНМИКА : КОНСТАНТИНА КОСТОВА

Четири месеца след пренареждането на жълтите павета в понеделник започна отново наместването им. "Към този момент са демонтирани пет от профилите, възстановен е керамичният паваж, фугите са запълнени с пясък и възстановеният участък се наблюдава", обясниха от Столична община. 

Екипите на Столичната община са установили огъване на профилите, разместване на паветата и частично пропадане.

Работната група с участие на преподаватели от Университета по архитектура, строителство и геодезия и Минно-геоложкия университет, строители, проектанти, надзор и експерти на общината е взела решение профилите да бъдат поетапно демонтирани и да се възстанови керамичния паваж и при необходимост да се префугира. Дейностите ще се извършват поетапно в часовете, в които има по-малко трафик, обясняват още от общината.

Както "24 часа" писа и след двата опита за оправяне на настилката не е ясно как 116-годишните златни павета могат да се положат така, че да не мърдат. Те бяха пренаредени за първи път през юли 2022 г. като част от ремонта на Зона 4 от центъра на София. Още през септември същата година обаче паветата се разкривиха. Общината не прие некачествения ремонт и не плати предвидените 206 хил. лв. Изпълнителят обясни, че при реденето е спазена автентична технология, съгласувана с Националния институт за недвижимо културно наследство. Причината е, че жълтите павета са обявени за недвижим паметник на културното наследство от национално значение. Това е станало през 2013 г. по предложение на общинския съветник проф. Вили Лилков. Според закона обаче, когато нещо е културно наследство, то следва и да се ремонтира по оригиналната технология, по която е направено.

Затова и институтът отказва да разреши използването на епоксидна смола или друго свързващо вещество при ремонта на паветата и те трябва да се пренареждат по най-старата технология - направо върху пясъчна основа.

През лятото на миналата година, когато се стигна до второ пренареждане, се направи работна група за технологията с представители на института, общината, Университета за архитектура, строителство и геодезия (УАСГ), Минно-геоложкия университет, строители и проектанти. Именно от експертната група идва идеята да се използват четири метални Т-образни профила, между които да се наредят паветата, но отново само върху пясъчна основа - без свързващи вещества. Тя е приета по предложение на проф. Димитър Назърски от УАСГ.

Сега се оказва, че технологията е неудачна, защото металните елементи са взели да стърчат и създават опасност за автомобилното движение.

"Ние сме направили това, което нашият възложител - Столичната община, ни е възложил. Сложихме профилите, независимо, че резултатът ни беше ясен още тогава", обясниха от "Трейс" АД. Вече махнали два от елементите по нареждане на общината, а скоро ще махнат и другите два.

"Премахнати са два от профилите в дясната пътна лента в западна посока, възстановен е керамичният паваж, фугите са запълнени с пясък, възстановеният участък се наблюдава", описаха и от Столичната община спешните действия, предприети към момента.

Целият проблем идва от това, че при полагането на "златния килим" в центъра на столицата преди столетие не е съществувало съвременното автомобилно движение. Технологията, по която паветата са редени в началото на ХХ век - върху "пясъчна възглавница" без свързващ елемент, дава сигурност за пешеходци и до 50 коли на ден. Навсякъде в Европа, където има такава настилка, максимумът натоварване е до 200 коли на денонощие, разказват експертите. По бул. "Цар Освободител" обаче преминават между 6 и 10 хил. автомобила на ден, част от тях са по над 3,5 т. И паветата, редени постарому, просто няма как да издържат. През 60-те години на миналия век също е правен основен ремонт на емблематичната настилка, но тогава е била използвана специална епоксидна смола българска разработка.

Мъките с ремонта на ремонта на паветата миналата година доведоха и до разследване от Европейската прокуратура за евентуална корупция и злоупотреба със средства на ЕС за възстановяване на историческия център на града. То още не е приключило.

Фирмата изпълнител "Трейс Груп Холд" извърши за своя сметка пренареждането в участъка от "Цар Освободител" между ул. "15 ноември" и бул. "Васил Левски".

Други от От страната и света

Внимание! Черен лед по пътищата в най-натовареното време по празниците

В почивните дни правят реверсивно движението край Симитли, но не е сигурно, че гръцките трактори ще се махнат от Кулата Метеорологичните условия по Коледа и Нова година създават опасност от

Само в "24 часа" на 20 декември: За GenZ Дядо Коледа е скучен, Чичо Гринч - кисел, но спасява купона - съботен очерк

На 20 декември в "24 часа" четете: Внимание! Черен лед по пътищата в най-натовареното време по празниците За GenZ Дядо Коледа е скучен, Чичо Гринч - кисел

Радев връчва мандати през януари - да не развалят сега на хората празниците (Обзор)

Иска партиите да гарантират честни избори чрез 100% машинен вот, но засичане с ръчно броене Рулетката с мандатите ще се завърти след Нова година. Това обяви президентът Румен Радев в последния ден на

Спират шести блок на АЕЦ „Козлодуй” на 22 декември

Планира се на 22 декември шести блок на АЕЦ „Козлодуй" да бъде спрян заради повреда на защитно мембранно устройство на сепаратор паропрегревател на турбината

bTV: Цънцарова и Йочев не са уволнени

bTV води диалог с Мария Цънцарова и обсъжда възможности за развитие на програмното съдържание с нейно активно участие през новата година, което е стандартна практика

>