Най-после! Край на гаденето в колата

19.03.2024 19:39 Георги Луканов
Засега единственото сигурно място против прилошаване е шофьорското. Снимки: производителите
Съществена част от новата система
В Audi A8 от няколко години се използва подобно електромеханично окачване.

Ново електромеханично окачване клати автомобила по-малко

Италианският производител на оборудване Marelli наскоро получи почетно отличие за своята активна електромеханична система за окачване на церемонията по връчването на наградите за цифрово инженерство в САЩ. Иновацията бе показана на шоуто за електроника в Лас Вегас CES 2024 през януари. Този тип окачване има потенциала да предизвика малка революция в света на автомобилите.

Това е първото окачване,

което не се нуждае от стандартните амортисьори или масло

Системата е способна да предложи страхотен комфорт при шофиране, като абсорбира неравностите по асфалта и в същото време възстановява енергията.

Marelli работи върху своето електромеханично окачване от 2017 г. в сътрудничество с Политехническия институт в Торино. Всеки амортисьор се състои от малък електродвигател и редуктор. Този възел механично управлява рамената на окачването. За всичко се грижи компютър, който анализира параметрите на шофиране (скорост, управление), както и обратната връзка от електромеханичното окачване.

Новото активно електромеханично окачване се състои от четири електрически задвижващи механизъма, свързани към окачващо рамо, което елиминира класическия амортисьор, въпреки че запазва пружината. Те имат малки електрически двигатели, които са отговорни за задвижването на рамото, към което са прикрепени, и преместването му под определен ъгъл.

Това става с помощта на информацията, прехвърлена от контролния блок при постоянен анализ на силите и параметрите на ускорението, хода на окачването или управлението му под какъв ъгъл. По този начин всяко рамо модулира силата, която трябва да приложи при амортисьорите, като дори оставя колелото по-малко свободно при преминаване през по-дълбоки дупки в асфалта.

Системата може да възстановява енергията, която се  съхранява в 48-волтова батерия

Тя захранва електродвигателите, интегрирани в цилиндричните актуатори. След това шарнирното рамо активира електрическия мотор, генерирайки енергия, подобна на тази при регенеративно спиране. Това активно окачване е в състояние да възстанови 80% от енергията, консумирана от системата, така че загубите да са минимални.

Това е не само адаптивна система за окачване, но и елиминира лашкането в завоите и накланянето при разко ускоряване и спиране.

“Тази технология

може да намали прилошаването при движение

в превозните средства особено ако пътниците са ангажирани с дейности като четене или използване на лаптоп, което ще стане по-често срещано явление с развитието на автономното шофиране”, твърди Пиеро Монкиеро, директор по иновациите в отдела Ride Dynamics на Marelli.

По-компактно от конвенционалната система за окачване активното електромеханично окачване на Marelli също има предимството, че е много по-бързо.

Липсата на течност позволява време за реакция

в милисекунди, което благоприятства стабилността на автомобила, както и системите за активна безопасност.

В момента революционното окачване се тества на кросоувъри Alfa Romeo Tonale. Идеята е системата да се комерсиализира до две-три години.

Иначе е известно, че от шофьора зависи най-много дали на пътниците ще им прилошее - дори и да кара на път с множество остри завои, с изкачвания и спускания. Всеки, който завива твърде рязко или ускорява и спира бързо, влошава положението на пътуващите.

Болестта на пътуването, или кинетоза, е широко разпространено състояние, чиито симптоми - гадене и повръщане, се появяват по време на път. Смята се, че то засяга около една трета от хората.

Болестта при движение възниква, когато очите и вестибуларният апарат получават противоречива информация за позицията на тялото в пространството. На задния ред на колата децата виждат в задната част на предната седалка стабилен хоризонт с подглавници върху него, но чувството за равновесие забелязва, че тялото се движи. Мозъкът се претоварва и симптомите на прилошаване се появяват.

Децата до пубертета са най-често засегнати,

тъй като те все още не са в състояние да обработват правилно различните сетивни впечатления. Почти никога не се случва на човека зад волана да му прилошее, докато кара, защото той винаги е вперил очи в пътя.

Погледът на пътниците обикновено е насочен предимно извън колата, но настрани, а не през предното стъкло.

Най-добрият съвет е шофьорите да намалят максимално скоростта при завиване, а пътниците на задната седалка да гледат през предното стъкло.

Други от От страната и света

Доказаха: Рискът от алцхаймер расте от затлъстяване

При хора с наднормено тегло протеините, свързани с болестта, се увеличават с до 95% по-бързо, показва ново изследване Затлъстяването е един от важните фактори

Държавата плаща първо заплатите, пенсиите и помощите. Ако има пари, и останалото

Отлагат с три години новата такса смет На извънредно заседание в понеделник правителството в оставка взе решение, с което предлага на Народното събрание да приеме удължителен бюджет

Радев: Картините на Васил Горанов преоткриват моменти и личности, изградили България

Талантът, размахът и всеотдайността на Васил Горанов в неговите картини докосват сърцата на всички българи, карат ги да преоткриват моменти, събития и личности от историята ни

Президент или конкурент? Всички гости на Радев искат да знаят като какъв ги приема (Обзор)

Влизането в институцията в днешно време е като влизане в най-голямата партийна централа, обясни му Деница Сачева от ГЕРБ, която сама отиде на "Дондуков" 2

Спешно дадоха почти половин милиард, за да има метро, влакове и по-модерни болници

Почти половин милиард лева успя да намери правителството в оставка на Росен Желязков за метро, влакове, болници, както и за ключови проекти на министерства и общини. 184,4 млн. лв

>